Potrebu presadiť sa mimo svojho regiónu začala pociťovať rodinná firma Limo Špes, s.r.o., Stará Ľubovňa po zhruba ôsmich rokoch od založenia. Dovtedy rozvážala svoje malinovky a sirupy do maloobchodných predajní v okruhu do 70 kilometrov od Starej Ľubovne.

Pre jej nové produkty, minerálne vody Ľubovnianka a Sulinka, bol už tento trh úzky a firma sa prostredníctvom zahraničných obchodných reťazcov rozhodla rozšíriť svoje pôsobenie na celé Slovensko.

Najprv sa v roku 2000 presadila v Tescu, nasledoval Carrefour a Kaufland. „Dúfame, že sa prostredníctvom nich dostaneme aj na zahraničné trhy,“ hovorí spolumajiteľ a konateľ firmy Ján Špes. Pre malú firmu dosahujúcu ročný obrat na úrovni 60 mil. Sk boli podmienky hypermarketov a supermarketov finančne náročné.


„Zalistovacie poplatky, podieľanie sa na marketingových aktivitách predajcov a 40-dňové lehoty splatnosti faktúr sú samozrejmosťou, s ktorou sme rátali,“ spomína J. Špes. Firma musela navyše riešiť problém uvádzacích cien svojich výrobkov a prudko jej stúpli dopravné náklady, pretože reťazce majú podľa jej konateľa veľmi malé skladovacie kapacity.

Pri rokovaniach s manažérmi obchodných reťazcov nepomohli argumenty o kvalitatívnych parametroch ponúkaných minerálok a ani to, že Sulinka má Ministerstvom zdravotníctva SR priznaný štatút liečivej vody. „Oproti vám totiž nesedí lekár, ale biznismen. Navyše, dôležité rokovania sa neuskutočňujú na Slovensku, ale v Prahe, kde sa začnete baviť s prvým človekom pri dverách a ubehne dlhší čas, kým sa dostanete ku skutočne dôležitým manažérom,“ vysvetľuje J. Špes.

Pre Limo Špes bol prvý rok v reťazcoch stratový

„Veľká rivalita medzi nami nie je. Skôr by som hovoril o kolegiálnych vzťahoch,“ hovorí spolumajiteľ Limo Špesu Ján Špes na adresu lokálnych konkurentov – prešovských Minerálnych vôd a firmy Ján Šofranko-Nápoje.

Prvý rok Limo Špes predával svoje minerálky prostredníctvom reťazcov so stratou, pretože obrat z ich predaja nedokázal eliminovať vysoké vstupné náklady. Investície sa začali vracať vlani, keď tržby z predaja minerálok stúpli o 30 percent. Firma v minulom roku vyrobila vyše 20-tisíc hektolitrov vody Sulinka a 39-tisíc hektolitrov Ľubovnianky.

Obchodné reťazce jej priniesli rozšírenie teritória, na ktorom pôsobí, a J. Špes si pochvaľuje aj pravidelnosť a vysokú istotu úhrad jej faktúr.

Predaj v obchodných reťazcoch má často regionálny charakter. Napríklad v košických predajniach Tesca firma predá viac minerálok ako prostredníctvom tej istej siete v Banskej Bystrici. Spotrebitelia v Bratislave už pri svojich nákupoch tak pozorne nesledujú, v ktorom regióne bol tovar vyrobený.

J. Špes zatiaľ nepociťuje potrebu spojenie firmy so silnejším výrobcom, hoci nevylučuje, že v budúcnosti sa veľkí producenti minerálok budú zlučovať. Na východnom Slovensku jeho firme konkurujú predovšetkým Minerálne vody, a.s., Prešov a Ján Šofranko-Nápoje. „Veľká rivalita medzi nami nie je. Skôr by som hovoril o kolegiálnych vzťahoch,“ poznamenáva.

Výrobcovia minerálok a nealkoholických nápojov na Východe SR (tržby, vybrané spoločnosti)

Pozn.: Ján Šofranko-Nápoje - údaje bez DPH

PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťami

Špesovci zatiaľ svoje minerálky neexportujú, no predpokladajú, že prostredníctvom reťazcov, v ktorých pôsobia, sa dostanú aj na zahraničné trhy.

Na možnosť expanzie na zahraničné trhy prostredníctvom reťazcov sa firma pripravila aj postavením plničiek fliaš. Doteraz prepravovala vodu z prameňov v Sulíne a Novej Ľubovni do jej závodu v Starej Ľubovni, za čo bola kritizovaná väčšími producentmi minerálok, ktorí mali plničky priamo pri prameňoch.

„Tí, ktorí nás kritizovali, neraz takisto prevážali vodu. Pri prameni mali napríklad plničku na PET fľaše, no do skla vodu stáčali o niekoľko kilometrov ďalej,“ oponuje J. Špes. Sumu, za ktorú jeho firma postavila plničky, nešpecifikoval, no podotkol, že išlo rádovo o niekoľko desiatok miliónov korún.

FOTO – BRANISLAV SOBINKOVIČ