Náročnú pandemickú situáciu pomáhal prevádzkam zvládnuť aj Plzeňský Prazdroj Slovensko, ktorý do ich záchrany investoval milióny eur, za čo si vyslúžil aj ocenenie Via bona od Nadácie Pontis. Ako sú pivovarníci pripravení na vstup do nového roka? Viac prezradil obchodný riaditeľ spoločnosti a podpredseda predstavenstva Martin Grygařík.

Uplynulý rok znamenal veľkú ranu pre gastro sektor. Dokázali ste na tak zložitú situáciu adekvátne reagovať?

Pandémia prišla ako blesk z jasného neba. Každá vlna nás ovplyvnila inak. V prvej bolo dôležité čo najrýchlejšie zorientovať sa v novej situácii. Prevádzkovateľom barov a reštaurácií sme takmer okamžite poskytli záchranné balíčky - či už išlo o dezinfekciu a ochranné pomôcky, ktoré boli v tom čase nedostupné, alebo exspirované pivo, ktoré zostalo u nich v tankoch a sudoch. Celkovo sme do pomoci gastru investovali kroky v hodnote cez štyri milióny eur. V druhej vlne sme už boli vopred pripravení, keďže sme poznali očakávania a potreby gastro sektora. Ďalšia vlna a lockdown prišli zase v čase, keď sme sa chystali na uvoľnenie pre očkovaných aj v čiernych okresoch. Z prechádzajúcich skúseností sme však vedeli, na čo sa pripraviť a ako gastro segmentu pomôcť v rámci našich možností čo najefektívnejšie.

Aké ústretové kroky podniká Prazdroj voči prevádzkam počas tretej vlny?

Z pohľadu piva sme pre HoReCa segment jednoznačne silný partner, keďže na slovenskom trhu sme v tejto oblasti lídrom. Za posledné týždne sme pomáhali napríklad tým, že väčšina podnikov, ktoré mali aspoň výdajné okienko, dostala od nás na podporu výdaja alebo donášky balené pivo i nealko zdarma. V snahe predísť dramatickému dopadu na pohostinstvá a celý segment čapovaného piva sa celý čas snažíme, aby čo najviac prevádzok zostalo otvorených. S našimi obchodnými partnermi sme prakticky v nepretržitom kontakte a v súvislosti s nedávnym uvoľnením opatrení pre očkovaných a tých, čo ochorenie prekonali, postupne reagujeme na rastúci dopyt po čapovanom pive. Zmysluplnosť pomoci potvrdzuje aj ocenenie Via Bona od Nadácie Pontis, ktoré sme za tieto aktivity obdržali, a ktoré si nesmierne vážime.

Zatvorené gastro má bez pochýb veľké dopady aj na spotrebiteľa. Kde zákazníci či štamgasti najviac pociťujú negatívne následky koronakrízy?

Som presvedčený, že čím rýchlejšie sa HoReCa otvorí v kontexte legislatívnych nariadení, tým to bude lepšie – ako pre prevádzky, tak pre spotrebiteľa. V opačnom prípade to môže mať mnohoročné negatívne následky. Interne v Prazdroji hovoríme, že pandémia Slovensko v rámci pivnej kultúry vrátila o desať rokov späť. A zdôraznil by som ešte jednu vec. Zo sektoru HoReCa odišla pomerne veľká časť kvalifikovaného personálu. To môže mať neskôr veľký dopad aj na kvalitu služieb, ktorú si ľudia pamätajú spred pandémie.

Aký vplyv má podľa vašich skúseností lockdown či zatvorené prevádzky na predaj čapovaného piva na Slovensku?

Aj pred nástupom koronakrízy dominovala na Slovensku z pohľadu objemov domáca spotreba piva. Pandémia tento podiel ešte viac prehĺbila. V období posledného lockdownu, keď fungoval len okienkový predaj, sme mali približne 95 percent predajov v segmente baleného piva a len päť percent v prevádzkach. A to je málo.

Pandémia znamenala pre mnohé podniky boj o prežitie. Zaznamenali ste aj pokles prevádzok?

Napriek tomu, že po prvej vlne prevádzky maximalizovali svoje úsilie a snažili sa dohnať zameškané, druhá vlna ich vyčerpala a tretia definitívne zavrela zhruba desať percent gastro prevádzok. Počas predvianočného obdobia totiž obvykle vygenerovali zisk aj na prvý štvrťrok budúceho roku, ktorý im umožnil reinvestovať do interiéru, exteriéru či do personálu, a tiež fungovať do ďalšej silnej sezóny, ktorú predstavuje Veľká noc. Vlani aj predvlani však tento moment nenastal.

Aký dopad mala táto nevyspytateľná situácia na predané objemy počas roka?

Prvý kvartál uplynulého roka až do polovice apríla bolo gastro zavreté, cez okienko alebo donášku sa predávalo len veľmi malé množstvo piva. Naopak, v lete sme zaznamenali historické predaje, čo nás nesmierne teší. Ale prišla druhá polovica novembra a decembra, ktoré sú obvykle známe ako druhý pivný vrchol kvôli večierkom a stretnutiam, no predaje v HoReCa segmente nám tu v súvislosti s obmedzeniami klesli na 5 % v prospech retailu. Štandardne to zvyklo byť niekde v rozmedzí 65 ku 35, čo znamená, že išlo o dramatickú zmenu.

Vyrovnal vám stratu v gastre nárast predajov v maloobchode?

Z pohľadu baleného piva sa nám mimoriadne darí. Na Slovensku sme líder v čapovanom pive a sme vďační za to, že spotrebitelia vyhľadávajú naše produkty aj v obchodoch. Vidíme výrazný nárast dopytu najmä po značkách Pilsner Urquell, Šariš, Gambrinus či Kozel, čo je okrem iného spôsobené aj presunom spotreby z prevádzok do pohodlia domovov. Napriek útlmu v gastre sme však nezaháľali a vlani sme na trh s baleným pivom uviedli zaujímavé novinky ako napríklad ležiak Radegast Ryze Hořká a vstúpili sme do úplne novej kategórie ochuteného piva so značkou Captain Jack. Pomohli nám k rastu, evidentne sme sa trafili do gusta slovenských konzumentov. No aj keď predaje v retaili výrazne vzrástli, finančné straty zo segmentu čapovaného piva nie sme prostredníctvom baleného piva schopní dohnať a rátame straty.

Ako sa vám darilo prispôsobovať produkciu a dodávky vývoju situácie?

Jednoducho sme museli zareagovať na zmenu vo výrobe a logistike. Samotnú produkciu sme prispôsobili nielen v Pivovare Šariš, ale aj pri importe z Českej republiky. Jedna z našich konkurenčných výhod je, že sme naozaj flexibilní a dokázali sme situáciu odhadnúť a zvládnuť. Potvrdením je tiež prieskum s názvom Advantage, ktorý mapuje spokojnosť s dodávateľmi medzi obchodnými reťazcami. Plzeňský Prazdroj Slovensko v ňom bol ohodnotený ako suverénne najlepší dodávateľ do retailu, a to vo všetkých oblastiach vrátane logistiky. Pre nás je to skutočne hodnotné potvrdenie toho, čo dlhodobo rozvíjame a ako pristupujeme k slovenskému trhu.

Mal uplynulý ťažký rok negatívny dopad na plánované investície?

Investície, ktoré sme v uplynulom roku chceli realizovať, prebehli podľa plánu. Pristupujeme k nim z dlhodobej perspektívy. A asi by bolo krátkozraké stopnúť investície, ktoré majú technologickú nadväznosť na ďalšie výrobné procesy a postupy. To sú napríklad kroky na zvýšenie efektivity výroby, produkcie sladu, skladovanie a podobne. Do výroby v Pivovare Šariš investujeme dlhodobo a priebežne. Avšak investície boli vplyvom koronakrízy určitým spôsobom dotknuté, súviselo to s problémovými dodávkami niektorých komponentov.

Zdá sa, že ste našli recept na úspech aj v čase pandémie. Čo vám v tomto procese však chýba?

Na jednej strane sú objemy, tržby, profitabilita a ďalšie faktory. Ako som už spomínal, ani vyšším predajom baleného piva nejde, či už krátkodobo alebo dlhodobo, nahradiť predaje objemov piva v HoReCa. Je tu však aj iná zásadná strata. Ide o slovenskú pivnú kultúru, ktorá sa tvorí v gastro prevádzkach. V snahe o jej zveľadenie sme v posledných rokoch investovali ohromné prostriedky, aby sme podporili predaj čapovaného piva na Slovensku. Jednou z ciest je aj ocenenie Hviezda Sládkov, ktoré je garanciou skutočného pivného zážitku. Udeľujeme ho vždy len na rok a len prevádzkam s najvyššou kvalitou čapovania, ktoré zároveň dôsledne dodržujú zásady správnej starostlivosti o pivo. Mimochodom, zachovali sme ho aj počas pandémie a najnovšie výsledky oznámime na jar.

Má Prazdroj aj iné plány ako zveľadiť pivnú kultúru na Slovensku?

V rámci rozsiahlej podpory gastra vychádzame z toho, že nám trh všeobecne, a aj počas pandémie, ukázal, že dobre nachystané a pripravené prevádzky s príjemným prostredím, chutným jedlom, správne načapovaným pivom a kvalitnou obsluhou sú základom úspechu. A ako líder HoReCa sa na tom musíme prirodzene podieľať. Vlani sme prišli na Slovensko s tzv. heartcore pubmi. Ide o jednoduchšie brand puby, ktoré sú zárukou kvalitného piva, servisu a príjemného prostredia. Chceme, aby bol v každom okrese na Slovensku minimálne jeden takýto podnik. Zatiaľ bola veľká investícia vôbec tento koncept vymyslieť, uviesť ho do života. A už teraz vieme, že na tento rok tu máme ambiciózne plány. Na Slovensku máme partnerov, ktorí konceptu veria a chcú spoločne s nami posunúť úroveň gastra zasa o kus dopredu.

Je vôbec možné byť pripravený na dodávky, keď neviete termín otvorenia prevádzok?

Na prípravách na uvoľnenie opatrení s cieľom byť schopní naplno a plošne reagovať hneď po otvorení HoReCa pracujeme prakticky neustále, pokiaľ je segment uzavretý. Darí sa nám vďaka intenzívnej komunikácii s prevádzkami, ale aj vďaka obrovskému nasadeniu interne v rámci firmy. Teraz sme v zimnom období, ktoré predstavuje z hľadiska pandemickej situácie najväčšiu výzvu, opatrenia sa môžu meniť zo dňa na deň. Opäť sme však pripravení ihneď reagovať.

Ako vidíte sektor piva v tomto roku? Bude ho stále ohrozovať pandémia, alebo sa postupne vráti do normálu?

Osobne by som si prial, aby bolo všetko čo najskôr v normále a aby sme dali možnosť všetkým podnikať a pracovať v podmienkach, ktoré sú bežné. V porovnaní s inými krajinami bol náš gastro sektor jedným z najdlhšie zavretých. Nepredpokladám, že situácia sa v zimných mesiacoch výrazne zmení k lepšiemu. Čo však môžem sľúbiť je, že gastro na Slovensku budeme podporovať dlhodobo, a sme pripravení reagovať hneď, aby naši partneri dostali čo najlepší servis.

Vizitka Martin Grygařík

Martin Grygařík je obchodným riaditeľom a podpredsedom predstavenstva spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko. Vedenie spoločnosti na Slovensku má na starosti od roku 2017, v Prazdroji však pôsobí už 27 rokov. Rozvoj pivnej kultúry je preňho prioritou a rovnako tak v spoločnosti dbá na hodnoty udržateľnosti. Svoju kariéru v pivovarníctve začal v roku 1995, kedy priamo po vysokej škole nastúpil do pivovaru Radegast, kde postupne sa prepracoval cez rôzne pozície v obchodnom oddelení na riaditeľa pre oblasť maloobchodu a obchodných reťazcov, ktorá predchádzala jeho príchodu na Slovensko. Je ženatý a má dve deti, má rád futbal, lyžovanie a cestovanie.