Osobný kontakt nie je k biznisu potrebný ani zďaleka tak veľmi ako v minulosti, no vyvstáva otázka, ako zákazníka dôveryhodne identifikovať. Auto alebo byt sú položky príliš veľkej hodnoty na to, aby ich niekto prenajal online bez toho, aby s istotou vedel kto je jeho klientom. Pri finančných službách je tento problém ešte naliehavejší, nehovoriac o zákonoch proti praniu špinavých peňazí. Odpoveďou je identifikácia založená na biometrii, ktorá v rámci dôveryhodnosti prekoná aj overenie tvárou v tvár. S riešením tento rok prichádza na slovenský trh softvérová spoločnosť Unicorn.

Bystrejší ako ľudské oko

„Týmto projektom sme sa začali zaoberať na prelome rokov 2019 a 2020. Vedeli sme, že isté varianty už na trhu existujú, ale chýbala nám v nich jednoduchosť a dostupnosť. Koronavírusová kríza potom umocnila prechod ekonomiky do online prostredia, čo našu motiváciu len znásobilo. Tak vznikol idGuard - webová služba pre online biometrickú identifikáciu zákazníkov, obchodných partnerov alebo študentov,“ hovorí manažér idGuardu Pavel Horák.

Unicorn vsadil na spoľahlivosť a zároveň jednoduchosť. Užívateľ naskenuje či nafotí doklad totožnosti a urobí si aktuálnu selfie. Softvér z dokladu načíta všetky textové dáta aj fotografiu, ktorú následne porovná so selfie snímkou ​​dotyčného. Presnosť biometrického porovnania dosahuje 99 percent a neoklamú ju ani fúzy či rozdielna úprava vlasov. Dôležitým bezpečnostným prvkom je potom ešte "liveness check", ktorý overuje, že identifikovaná osoba je skutočne živým človekom a nejde napríklad o podstrčenú fotografiu.

Užívateľovi stačí na identifikáciu prostredníctvom idGuardu telefón či iné zariadenie s kamerou. Navyše si nemusí inštalovať žiadnu špeciálnu aplikáciu. „Celý proces mu zaberie najviac dve minúty," hovorí Horák. Firmám alebo inštitúciám, ktoré sa rozhodnú idGuard používať, podľa neho nasadenie tohto riešenia trvá rádovo hodiny. „Potrebné je len nastaviť niekoľko základných parametrov a pripojiť sa k službe prostredníctvom jednej URL, zatiaľ čo na druhej strane je za okamih k dispozícii výsledok so získanými dátami, vrátane potvrdenia identity zákazníka,“ vysvetľuje Horák.

Keď je dôležité, kto je kto

Doterajšie skúsenosti ukazujú, že využitie idGuardu je naozaj široké. „Najviac zatiaľ rozvíjame spoluprácu s firmami z odvetvia financií, ale veľký potenciál vidíme aj vo vzdelávaní, cestovnom ruchu a ubytovacích službách, na trhu s energiami alebo pri zdieľaní áut. Ukazuje sa, že naše riešenie môže byť zaujímavé aj pre prevádzkovateľov sociálnych sietí,“ vypočítava Pavel Horák.

Pre biometrickú online identifikáciu od Unicornu sa napríklad rozhodla finančná spoločnosť Conseq, ktorá obhospodaruje klientske portfólia a sprostredkúva investície najmä do podielových fondov. „Už pred rokmi sme sa pustili do digitalizácie našich procesov počnúc uzatváraním zmlúv s klientmi. IdGuard sme teraz vybrali ako nástroj, ktorý nám najmä umožní overiť totožnosť klienta, ktorý chce na svojom účte u nás vykonať následné transakcie. Príkladom môže byť napríklad prestup medzi fondmi alebo výber peňazí, keď potrebujeme naozaj vedieť, že operáciu realizuje sám klient a nie niekto iný na jeho účet,“ hovorí Richard Siuda zo sekcie retailového predaja Conseq. Spoločnosť pôsobí okrem Česka aj v Poľsku a na Slovensku a ako jednu z predností idGuardu vyzdvihuje Siuda práve jeho použiteľnosť aj na týchto trhoch.

Riešenie Unicornu možno navyše prepojiť s rôznymi databázami, ako je register obyvateľov štátu, register dlžníkov alebo evidencia odcudzených dokladov. Služba potom nielen overí totožnosť používateľa, ale preverí napríklad aj jeho solventnosť, a to iba za niekoľko minút. „Napojenie na databázy je jednou z funkcionalít, ktorú chceme do budúcna ďalej výrazne rozvíjať, pretože zvyšuje prínos idGuardu,“ hovorí Pavel Horák.