Online podnikanie dnes na Slovensku výrazne napreduje. Mnohí Slováci si v snahe vybudovať vlastné podnikanie zakladajú e-shopy a pracujú na zveľaďovaní svojho biznisu. Aké sú ich nádeje na úspech a je pravda, že po pandémii záujem o online obchody opadne? O situácii na slovenskej e-commerce scéne a o tom, či je ešte na nej priestor na nové e-shopy, sme sa rozprávali s country manažérom Shoptet pre Slovensko Ivom Mrenom.
Cez internet sa nakupuje aj naďalej
Najviac e-shopov na počet obyvateľov v celej Európskej únii je podľa dostupných informácií v susednom Česku, ani Slovensko však veľmi nezaostáva a v rámci Európy sa drží v TOP 10. „Pandémia urýchlila to, čo bolo nastupujúcim trendom už niekoľko rokov. My sme očakávali, že na čísla, ktoré dosahuje e-commerce dnes, budeme potrebovať ďalších päť až šesť rokov, ale podarilo sa to za dva. Dnes je online predaj už neoddeliteľnou súčasťou trhu,“ vysvetľuje Ivo Mrena.
Momentálne sa situácia mení a kamenné prevádzky sú opäť otvorené. Hoci môže nastať v online nakupovaní menší útlm, určite nepôjde o návrat do situácie spred dvoch rokov. Ľudia, ktorí prišli internetovým obchodom na chuť, ich budú využívať aj naďalej, čo potvrdzujú aj odhady obratu slovenskej e-commerce z prvého štvrťroku 2022.
Cesta do onlinu je otvorená
Najviac e-shopov je pritom podľa Shoptetu zameraných na módu, šport, vybavenie domácnosti a elektro. Najvyššie obraty na Slovensku zas dosahujú segmenty s najdrahším tovarom, a teda elektronika a nábytok. Každý mesiac pritom vznikajú stovky nových obchodov, a to veľmi rôznorodých. Napriek tomu ešte trh nie je presýtený. „Slovenská e-commerce predstavuje zatiaľ len zlomok celého retailu, takže stále je kam rásť. Treba pritom brať do úvahy, že priebežne vznikajú nové technológie, nové produkty aj segmenty, a to naprieč trhom,“ tvrdí Ivo Mrena.
Detské oblečenie či napríklad tovar pre domácich miláčikov sme kedysi pravidelne kupovali v kamenných obchodoch, dnes tento sortiment čoraz viac ľudí objednáva online. „Podobne je to s ručne vyrábanými alebo farmárskymi produktmi, ktoré boli kedysi doménou kamenných predajní a stánkov. Dnes každý, kto je šikovný a vie niečo vyrobiť alebo napríklad vypestovať, môže predávať svoj tovar jednoducho online,“ vysvetľuje Ivo Mrena.
Jedinečnosť je základom úspechu
Krása podnikania prostredníctvom e-shopu je v tom, že ide o jednoduchú formu a preraziť dokážete s čímkoľvek. „Áno, niekde je konkurencia väčšia a môže to byť náročnejšie. Vždy záleží na príbehu a na pridanej hodnote daného produktu alebo služby,“ vysvetľuje Ivo Mrena. Funguje to rovnako ako v iných odvetviach podnikania – ak máte výnimočný produkt, môže vás to posunúť a dosiahnete konkurenčnú výhodu, vďaka ktorej môžete mať aj vyššiu maržu. „Rád ako príklad uvádzam zápisníky Doller. Nie je to obyčajný zápisník. Vytvorili si vlastnú, špecifickú kategóriu vďaka tomu, že sú iní.“
Existujú však aj veci, ktorých sa treba vyvarovať. Nedostatok zodpovednosti či zlá komunikácia sa môžu vypomstiť. „Jednoducho povedané, klamať či nedodržiavať dodacie lehoty sa nevypláca. To všetko si zákazníci pamätajú a nie vždy odpúšťajú. Navyše, negatívne recenzie zostanú na internete navždy,“ hovorí Ivo Mrena.
Vlastný e-shop nemusí byť drahý
K celkovému dojmu, ktorý e-shop v zákazníkovi zanechá, prispieva aj to, či je používateľsky príjemný a má dobrý dizajn. Ak nechcete minúť tisícky eur na riešenie na mieru, môžete využiť obchod na prenájom. Vyberiete si dizajn, doplnky, ktoré vám budú pomáhať pri organizovaní e-shopu, a množstvo programátorských funkcionalít, a to všetko za veľmi prijateľné sumy – v prípade Shoptetu už od 13 eur mesačne.
„Pri výbere platformy by mal každý myslieť na to, že predávať online dnes nie je iba o balení a posielaní balíkov, ale hlavne o technológiách,“ radí Ivo Mrena. „Ak sa vyberiete cestou vlastného riešenia, budete sa musieť sami starať, aby vám nič neuniklo. Na druhej strane pri výbere riešenia, akým je napríklad Shoptet, si môžete byť istí, že do rúk dostávate také nástroje, aby ste mohli hneď od začiatku konkurovať najväčším hráčom na trhu.“
VIAC O E-SHOPE CEZ SHOPTET

