25 % z tohto času však nevenuje práci, ale činnostiam, ktoré s ňou nijako nesúvisia. Nelichotivé zistenie pre zamestnávateľov, ktorí tak prichádzajú o nemalé zisky. Čo s tým môžu urobiť? Motivovať k práci lepším spôsobom.

Podľa štatistík premrhá priemerný zamestnanec asi dve hodiny pracovného času. Ľahko si vypočítate, že dve hodiny z ôsmich sú štvrtinou celého pracovného dňa! Prehnané? Vôbec nie. Nehovoriac o tom, ak sa vám do nákladov účtuje aj spotreba za dobré kancelárske osvetlenie. To všetko však neznamená, že ľudia sú bezohľadní a nepristupujú k svojej práci zodpovedne.

Hlavným dôvodom straty pracovného času je spravidla nie to, že človek nechce pracovať, ale to, že nie je k práci správne motivovaný. V poslednej dobe sa preto vývoj rôznych motivačných programov stal bežnou praxou v oblasti ľudských zdrojov.

Niet pochýb o tom, že táto úloha sleduje ušľachtilý cieľ,  vzbudiť u zamestnancov túžbu nielen navštíviť svoju kanceláriu a stráviť v nej pracovný čas naozaj efektívne, ale aj pracovať pre spoločný cieľ a dosiahnuť konkrétne výsledky. Veľmi často sa však pristupuje k samotnej motivácii tak formálne, že pôvodná myšlienka stráca svoj zmysel.

Áno, k dobrej práci potrebuje zamestnanec mnohé predpoklady. Absolvovaná autoškola a získané vodičské oprávnenie je dnes už základ. Avšak, rovnakým základom by sa mala stať aj motivácia k tomu, aby svoje schopnosti zamestnanec adekvátne využil aj v prospech firmy. Ako?

Vybudujte si dobrý motivačný systém

Pre motiváciu má veľký význam vnútorná atmosféra, podnikové princípy a psychologické podnebie v spoločnosti. Dôležité sú aj kvalitné ochranné pracovné pomôcky a dobré zamestnanecké vzťahy. Avšak, nesmie chýbať ani organizácia.

Pri zostavovaní konkrétnych motivačných schém ale musíte vychádzať z toho, pre ktorých špecialistov budú vytvorené. Je dôležité pochopiť, že pre obchodníkov, účtovníkov a programátorov, manažérov a dizajnérov ľudských zdrojov budú tieto systémy odlišné od práce robotníkov, ktorí dávajú do pohybu špeciálne priemyselné kolieska. Pri vývoji každého takého systému preto musia byť dodržané všeobecné zásady:

1.    Každý zamestnanec musí pochopiť, čo a prečo robí, ako sa hodnotí jeho práca, ktorým cieľom čelí. Na tento účel je potrebné vytvoriť jasné hodnotiace kritériá, ktoré je nutné zamestnancovi oznámiť. Nemalo by existovať informačné vákuum, opomenutie a neistota, ako napríklad, že dnes platí jedna vec a zajtra druhá.

2.    Práca by sa mala vnímať ako súčasť života človeka a možnosti sebarealizácie, a nie ako časť života, v ktorej sme nútení z objektívnych dôvodov fungovať. Tento faktor závisí od mnohých dôvodov. Ale hlavná vec je organizačná kultúra spoločnosti: ak poskytuje príležitosť na rozvoj v dôsledku dosahovania konkrétnych výsledkov, ľudia budú pracovať s väčšou radosťou.

Motivácia, ktorá vám aj vašim zamestnancom zmení život

Zdroj: Shutterstock

Nešetrite pochvalou

Je to príjemné pre všetkých a zároveň je to jedna z najjednoduchších vecí, ktorú by ste svojim zamestnancom mohli dať bez toho, aby sa zvýšili náklady spoločnosti. Pochvala od generálneho riaditeľa spoločnosti znamená oveľa viac, ako si myslíte. V mnohých prípadoch sa nevyrovná ani finančnému ohodnoteniu. Poďakovať za zlepšenie medzi členmi tímu je ideálna príležitosť, ako zvýšiť motiváciu vašich zamestnancov bez veľkej námahy.

Zdôraznite ich silné stránky a dajte im vedieť, že z dôvodu ich kvality chcete, aby boli príkladom pre ostatných. Uvidíte, že potom a vďaka ich heroickému výkonu, prilákajú vaše originálne výstavné stánky do spoločnosti oveľa viac nových klientov.

Má to zmysel

Premýšľali ste niekedy, prečo ráno vstávate z postele? Prečo je to niekedy jednoduchšie a inokedy nie. Prečo ste odolali pokušeniu vyskúšať lahodnú čokoládu a do svojej stravy pridali ďalších 500 kalórií?

Odpoveď na všetky tieto a iné otázky je veľmi jednoduchá. Ľudia majú prirodzenú potrebu pohody. Chceme rásť, rozvíjať sa a plne fungovať. Od dávnych čias až po súčasnosť sa umelci a hudobníci snažia vyjadriť túžbu človeka nájsť a spoznať seba, túžbu po vnútornom raste a porozumení inými ľuďmi. Chceme prosperovať, ale sami to nikdy nedokážeme. Ľudia sú prirodzene spoločenskými bytosťami.

Túžba rozvíjať osobný potenciál je celkom prirodzená, zároveň však uznávame, že komunikácia s ostatnými a so svetom okolo nás je neoddeliteľnou súčasťou tohto procesu, ktorý je nutné vhodne začleniť aj do práce. Činnosti, ktorá nám aj celej spoločnosti zaisťuje potrebný komfort v každom smere.