Výroba školských zošitov s Mickeym Mousom na obálke s inštalovaním elektronických systémov na prevádzku a kontrolu chodu jadrových elektrárni veľmi neladí. A predsa je na to, čo robia v jednej podnikateľskej skupine, ľahké vysvetlenie. Za týmto elektronicko-zošitovým mixom stojí jeden človek.
Ivan Novák je generálny riaditeľ a menší spoluvlastník zamestnaneckej akciovky PPA Control, ktorá svoje automatizované systémy a elektroinštalácie dodáva na obe tuzemské jadrové elektrárne a vybavila aj automobilky v Trnave a Žiline. V slavošovskej firme Notes, jedinom slovenskom výrobcovi zošitov, má majoritu.
- NEPREHLIADNITE SÚVISIACI ČLÁNOK:
- 170585>PPA Control má hlavný biznis v atómkach
Čo investor nechcel

K Notesu mu pomohol predaj veľkých ružomberských celulózok a papierní SCP do rúk rakúskeho investora Neusidler. Rakúšania chceli na prelome milénia z SCP kúpiť iba nosnú výrobu celulózy a grafického papiera. Dve pridružené produkcie papierových hygienických potrieb a zošitov sa museli vyčleniť.
Hygienickú výrobu si nechal ďalej pôvodný privatizér SCP – slovenská investičná skupina Eco-Invest podnikateľa Milana Fiľa. Tandem dvoch fabrík na výrobu toaletného papiera, papierových vreckoviek a utierok v Harmanci a Slavošovciach Eco-Invest zastrešil novou firmou SHP Group. Na výrobu zošitov, ktorú mali ružomberské materské papierne tiež v Slavošovciach pod hlavičkou firmy Notes, kupca hneď nenašli.
Dôvod sú podľa I. Nováka zvláštnosti tohto biznisu. Najmä sezónnosť. Výrobcovia zošitov väčšinu roka vyrábajú skôr na sklad. Podstatnú časť produkcie predajú v lete, pred začiatkom školského roku. A tak majú veľa zdrojov viazaných v skladových zásobách. To vyžaduje nemálo úverov. Preto zošity nie sú ľahký biznis.
Istý čas sa už v SCP obávali, že budú musieť výrobu zošitov pred vstupom Neusidlera zlikvidovať. Napokon v máji roku 2001 Notes kúpil I. Novák, ktorého poznali ľudia z manažmentu Notesa. „Vedeli, že uvažujem o diverzifikácii svojho podnikania, preto ma oslovili a ja som kúpil,“ hovorí.
Výrobu zošitov nepoznal, ale podľa neho boli pre úspech Notesu rozhodujúce jeho skúsenosti z iných biznisov. Hovorí, že u bánk pri získavaní úverov pre výrobcu zošitov zabodoval dlhoročnou serióznosťou firmy PPA Control. Navyše v obchode s kancelárskymi i školskými potrebami predsa len nebol bez skúseností. Pár rokov bol v dozornej rade slovenskej obchodnej dcéry svetoznámeho výrobu ceruziek a pier Koh-I-Noor.
Návod na Áziu
I. Novák hovorí, že takmer celý pôvodný manažment Notesu nechal vo funkciách. Len sa snažil zmeniť to, ako tí ľudia mysleli. „Museli si uvedomiť, že nie výroba bude obchodu diktovať, čo má predávať, ale naopak, obchod bude určovať výrobu sortimentu, o ktorú je záujem,“ spomína.
Nový majiteľ fabriky v prvom rade spestril výrobu. Rýchlo pochopil, že v ponuke základného štyridsať listového zošita formátu A4 sú lacnejší ázijskí producenti čoraz silnejší. Európsky výrobca školských a kancelárskych potrieb si môže zachovať priazeň obchodníkov iba vtedy, ak im vie dodať pestrejšiu zostavu výrobkov a, ak je to potrebné, aj v menších sériách.
„Ak niekto potrebuje pár tisíc kusov s osobitne navrhnutou obálkou, je to parketa pre nás,“ hovorí I. Novák. A dodáva, že obchodník k tomu často zoberie aj iné ich produkty. V prospech Európanov môže podľa neho zavážiť aj ich väčšia spoľahlivosť. Veľkoobjemové kontajnery z Ázie nezriedka meškajú.
Pre spestrenie ponuky kancelárskych potrieb nový majiteľ Notesu napríklad pridal produkciu špirálových blokov. Kancelárske potreby dnes kryjú zhruba tretinu produkcie firmy. Ostatok sú zošity pre školákov.
Pestrý svet
Notes prestal lipnúť na klasických zelených či oranžových obálkach zošitov, na aké boli zvyknutí školáci ešte za minulého režimu. Prišiel s novými. Farebnými a pestrejšími. Teraz je ich vyše 150 druhov. Spolupracuje s ilustrátormi detských kníh, umeleckými školami i grafickými štúdiami. I. Novák tvrdí, že v dizajnoch zošitových obálok sa firma stala lídrom česko-slovenského trhu.
„Českí producenti sa dlhšie držali fádnejších obálok,“ hovorí. Motívy Notesu sa stali také známe, že firma má problémy s ich falšovateľmi. Jej majiteľ vysvetľuje, že jeden vietnamský výrobca už dodal na český trh jej odkopírované dizajny. Stala sa z toho práca pre právnika. Postihnúť falšovateľov je podľa I. Nováka zložité. Vietnamský previnilec už medzitým firmu zlikvidoval.
Notes si za cudzie motívy s dobrým predajným potenciálom platí. Od amerických štúdií Walt Disney pred dvoma rokmi kúpil licenciu na využívanie ich postáv zo svetoznámych filmov a rozprávok. Tak môže mať na zošitoch Mickeyho Mousa či hrdinov z Narnie. „Licencie nás stoja desiatky tisíc eur, ale predávajú dobre,“ hovorí I. Novák.
Britské strašidlo
Pri klesajúcom počte detí na Slovensku a stúpajúcich dovozoch zošitov zo zahraničia bol vývoz ďalšia cesta, ako pre Notes udržať prácu. Ešte ako súčasť SCP vyvážal na Ukrajinu a do Česka. Po príchode nového majiteľa sa viac orientoval na západnú Európu a posilnil si pozície v Česku, kde drží zhruba tretinu trhu. Na Slovensku, kam smeruje zhruba 30 percent jeho produkcie, kontroluje vyše polovicu trhu.
I. Novák chce, aby export ťahal firmu aj v budúcnosti. Hoci jej terajšie nižšie úrovne poľského zlotého či českej koruny spôsobujú problémy. Poľskí a českí konkurenti teraz vedia dodávať do západnej Európy lacnejšie. No meny kolíšu, časom sa to môže otočiť. Majiteľ Notesu je ostražitý.
Raz sa už takmer popálil na poklese britskej libry. Notes sa v Anglicku prihlásil do veľkého tendra na štátnu dodávku zošitov do tamojších škôl. „Až neskôr sme si uvedomili, ako bolo dobre, že sme v ňom nevyhrali. Libra padla a my by sme z toho mali len straty,“ hovorí.
Do tendrov slovenských ministerstiev a úradov na dodávku kancelárskych potrieb firma nevstupuje. Žiadajú komplexnú dodávku od zošitov, cez kancelárske papiere až po perá či spinkovače. A to je parketa len pre veľkoobchodníkov.
Pár rokov mal Notes prenajaté staršie priestory v slavošovskej fabrike SHP Group. Potom sa presťahoval do novej fabriky. V Betliari ju majiteľ postavil za dva milióny eur. Majiteľ zdôrazňuje, že necháva všetky zisky na rozvoj firmy. Mínusový rok vo firme nezažil.
Opatrné nákupy
So zefektívnenou firmou si tento vlastník verí, že prečká aj krízu. Notes ju cíti, no majiteľ nie je v panike. Predaje sa znížili o 10 až 15 percent. Firmy nenakupujú kancelárske potreby do zásoby, ako to bolo kedysi. Skôr menšie množstvá na kratšie obdobia. Podobne sa podľa I. Nováka správajú aj rodičia pri nákupe zošitov pre deti.
Notes počas krízy neznižuje stav svojej sedemdesiatky zamestnancov. Vlani prepustil 20 ľudí. Ale ešte pre krízou, keď mu niektorí západoeurópski odberatelia neobnovili objednávky. Vo firme predpokladajú, že tržby by mali dosiahnuť zhruba päť miliónov eur, ako to bolo aj v predchádzajúcich rokoch.
Kríza môže priniesť to, že na trh sa bude tlačiť viac nekvalitnejších výrobcov. Podľa I. Nováka pokusy o zlacnenie zošitov len vďaka tomu, že majú menej listov či sú z menej kvalitného papiera, boli aj doteraz. Ale môžu byť častejšie. Spotrebiteľ po čase pritenké zošity s horším papierom odmieta, ale kvalitnejším výrobkom to podľa neho berie na čas časť trhového priestoru.
I. Novák vraví, že Notes nekupoval na rýchly kšeft. „Za tie roky mi zošity prirástli k srdcu,“ uzatvára majiteľ. Ale pripúšťa, že by pribral strategického spoluvlastníka, akým sú napríklad francúzski výrobcovia zošitov v Poľsku.
Foto - Ivan Fleischer