Medzinárodný kouč a spíker Mark Raben v rozhovore pre TREND hovorí, ako treba zmeny, ktoré búrajú roky zaužívané zvyky, vysvetľovať na jednotlivých príkladoch. Zdôrazňuje, že ak má byť parkovacia politika v mestách úspešná, treba ju vedieť dobre komunikovať. Upozorňuje, že ak sa má zlepšiť mobilita v mestách, okrem parkovania treba ponúkať vhodné alternatívy k autám, fungujúcu MHD, bezpečné cyklistické pruhy či viac možnosti na pešiu chôdzu.
Mark Raben vystúpi ako keynote spíker a zahraničný hosť na TREND konferencii Parkovacia politika 2025 s prezentáciou O evolúcii zmeny a digitalizácii. Tretí ročník konferencie sa uskutoční 9. apríla 2025 v hoteli Carlton v Bratislave. Ako spíkri vystúpia primátori krajských miest, odborníci na parkovaciu politiku či zástupca Generálnej prokuratúry SR. Podrobnosti o programe nájdete na www.trendkonferencie.sk.
Prečo ľudia majú celkovo problém so zmenou? A čo v prípadoch, keď hovoríme o zmene v stereotypoch v parkovacej politike?
Ľudský mozog miluje rutinu. Šetrí tým energiu. Zmena pôsobí, ako keď vojdete do svojho obľúbeného supermarketu a všetko je premiestnené. Viete, že produkty sú tam stále, ale cítite sa stratení. Presne to sa deje, keď sa menia parkovacie politiky alebo zaužívané návyky. Nie sme proti zmene. Mozog len potrebuje čas, aby si vytvoril nové návyky. Preto každá zmena potrebuje naliehavosť, emóciu a zapojenie.
Aké komunikačné stratégie sú pre mozog najúčinnejšie? A aká je najlepšia rada pre mestá, ako zmeny komunikovať?
Komunikujte jednoducho, vizuálne a s emóciami. Rozprávajte príbehy, s ktorými sa ľudia vedia stotožniť. Zapájajte ich už od začiatku. Oslavujte malé kroky. Na Slovensku spojte odkaz s hodnotami ako sú komunita, zdravie a lepšia budúcnosť. Mozog počúva na príbehy, nie na powerpointové slajdy.
Ako úlohu podľa vás zohrá umelá inteligencia v nasledujúcich rokoch?
Umelá inteligencia robí život rýchlejším a jednoduchším. Skutočná zmena sa však týka toho, ako ju vnímame. Generácia baby boomers zažila pomalé zmeny. Generácia X sa s technológiami zoznamovala neskôr. Generácia Y si robila selfie a rýchlo sa prispôsobila. Generácia Z vyrástla na TikToku a okamžitých odmenách. Generácia Alfa bude vyrastať s umelou inteligenciou ako s niečím normálnym.
Ale bez ohľadu na generáciu – len človek dokáže cítiť hudbu. Umelá inteligencia vie zložiť skladbu. My ju však prežívame. Keď milujeme hudbu, náš mozog nám uvoľňuje dopamín. Práve tá radosť z nás robí ľudí. Našou úlohou nie je súťažiť s AI. Našou úlohou je zostať ľuďmi. So súcitom, tvorivosťou a humorom.
Aký vplyv má pri zavádzaní technologických inovácií neuroveda?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?