Sieť pražiarní a predajní kávy založil Marek Hudáček v roku 2006. Zrno začal pražiť v Banskej Bystrici. „Ľudia dookola sa sťažovali, že sme príliš hluční, že sa naokolo dymí,“ spomína. Hoci mali povolenie, rozhodli sa pražiareň presunúť na samotu. A tak už osem rokov hučia stroje na Slatinských lazoch, neďaleko Zvolena. TREND sa rozprával s majiteľom kaviarní Kafehaus a pražiarní zrna, ktorý vystupuje pod značkou Barzzuz o tom, ako sa kvôli koronakríze postupne destabilizuje kaviarenský biznis a káva sa vytráca z ulíc slovenských miest.

V rozhovore sa dočítate

• Aký biznismodel dokáže kaviarne zachrániť

• Do kedy ešte dokážu kaviarne Kafehaus v súčasnej situácii prežiť

• Či sa investícia do reklamy oplatí

• Ako sa koronou naruší kontinuita kaviarenského biznisu na Slovensku

Ak sa pozrieme spätne na rok 2020, klesol predaj? Vy distribuujete aj do retailových predajní, obchodníci vykazujú mierne medziročné nárasty.

Klesol. Barzzuz dodáva kávu do firiem, do kaviarní a do spomínaného retailu. Je pravda, že ten trochu vzrástol, je možné, že približne o 10 percent. Pokiaľ ide o kaviarne, medziročný pokles tržieb odhadujem minimálne na 50 percent, keďže väčšina je zatvorených. Pokles evidujem aj v dodávkach pre firmy. Zamestnanci sú dlhodobo na home-office a spotreba kávy je výrazne nižšia. Celkový prepad výroby za minulý rok je teda na úrovni 40 percent.

Bol záchranou internetový predaj?

Bol. Aj dnes funguje dobre. Minulý rok, keď boli kaviarne úplne zatvorené, bez možnosti výdajného okienka, zákazníci ostali odkázaní len na internetový obchod. Za necelé dva mesiace sme vtedy pozorovali asi 200-percentný nárast tržieb. Potom sa to trochu upokojilo, zákazníci sa vrátili do Kafehausov, kde si zrnkovú kávu kúpili a napokon aj vypili kultúrnejšie. Koncom roka sme e-shop prepracovali, situácia si to vyžadovala. Zákazník sa začal viac sústrediť na virtuálny predaj. Do reklamy teraz investujeme veľké percento z tržieb.

Oplatí sa to? Vidíte vyššiu návštevnosť?

Áno. Objemy predaja opäť stúpli. Nehovorím, že sa dostali na minuloročné jarné maximá, ale približujú sa. Máme veľa novoregistrovaných zákazníkov. Teraz je taká doba, že aj tí, ktorí elektronickému obchodu nikdy príliš nedôverovali, začínajú nakupovať. Alebo sú skôr prinútení.

Na ilustračnej snímke bratislavské nákupné centrum Eurovea počas lockdownu v rámci druhej vlny padnémie ochorenia Covid19.
Neprehliadnite

Iniciatíva 10 pre gastro vyzýva vládu zatvoriť veľké firmy a otvoriť obchody

Aké je to spomínané percento z tržieb, ktoré investujete do online reklamy?

Na začiatku to bolo až 20 percent, potom sme mierne poľavili a v súčasnosti je to opäť 20 percent. Samozrejme, že keď sa situácia ustáli, nebudeme to robiť. Mám pocit, že teraz je najlepší čas osloviť zákazníkov, podchytiť si ich a vytvoriť z nich dlhodobých. Od kedy sme v roku 2006 začali, nestrácame. Podľa štatistík vidím, že máme dlhodobú klientelu.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa