V trnavskom závode francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën sa výrobní robotníci zacvičujú na montáži dielcov. Postupne si skúšajú kompletizáciu automobilov.
Než sa však začiatkom budúceho roku vo fabrike naplno rozbehne produkcia, musia sa doladiť dodávky komponentov na každom mieste zhruba dvojkilometrovej linky. Dodávatelia finalizujú výrobnú prípravu a najmä samy dodávky.
Azda viac než s automobilkou teraz komunikujú s koordinátorom logistiky závodu, slovenskou pobočkou spoločnosti Gefco. Projekt zásobovania fabriky, no aj transportu hotových áut je pre slovenskú logistiku silným impulzom.
Stredná Európa v kurze
Rozvoj priemyselnej výroby v strednej a východnej Európe poskytovateľov logistických služieb teší. Nečudo. Podľa neoficiálnej definície rastie v prípade rozvoja priemyslu trh logistiky v porovnaní s hrubým domácim produktom približne dvojnásobným tempom.
Firmu Gefco, ktorá pred vyše polstoročím vznikla na obsluhu priemyselnej výroby, pribúdajúce fabriky vyslovene priťahujú. Jedným z dôvodom jej záujmu o región sú aj výrobné aktivity skupiny PSA, ktorej je Gefco súčasťou. Na jar rozbehla francúzska automobilka spolu s japonskou Toyotou závod TPCA v českom Kolíne, nasleduje Trnava.
Generálny riaditeľ skupiny Gefco Louis Defline sa nazdáva, že stredná a východná Európa je popri Číne a Južnej Amerike jednou z troch „zón záujmu“ logistickej firmy. Nie je to však len rast automobilového priemyslu, priťahujúci zahraničné investície.
„V tejto oblasti expanduje celý priemysel, navyše silnejú aj toky spotrebných tovarov zo Západu,“ dodáva. Po vstupe na stredoeurópsky trh rastú aktivity spoločnosti Gefco v regióne úctyhodným tempom.
Strmo nahor však vyleteli najmä vlani. Ilustruje to vývoj tržieb v strednej a východnej Európe.
Vlani dosiahli po vyše stopercentnom medziročnom raste 70 miliónov eur (vyše 2,7 miliardy korún). S rovnakým vývojom počítajú šéfovia Gefca aj naďalej. Do roku 2008 by mal ich obrat v regóne vzrásť na 300 miliónov eur (11,7 miliardy korún). Podiel Európy na celkovom obrate skupiny, ktorý vlani dosiahol 2,9 miliardy eur (takmer 113 miliárd korún), by sa tak značne zvýšil.
Začali v Kolíne

Silné stredisko vybudovalo Gefco v Kolíne. Popri zásobovaní závodu TPCA sa toto české mesto stalo aj distribučným centrom s regionálnou pôsobnosťou.
Rozsiahle odstavné plochy v okolí kolínskeho závodu sú pripravené nielen pre malé vozidlá z produkcie fabriky. Stredisko s plochou 24 hektárov sa stalo tiež centrálnym bodom českého predaja značiek Peugeot a Citroën.
Vykonáva sa v ňom príprava na predaj vrátane estetických úprav, no aj kontroly kvality. Svoju úlohu bude čoraz viac zohrávať aj v príprave a distribúcii automobilov oboch francúzskych značiek vyrobených v západoeurópskych fabrikách v okolitých krajinách.
Okrem áut pre český trh tak prejdú cez Kolín aj Peugeoty a Citroëny pre slovenských, maďarských, slovinských či chorvátskych zákazníkov.
Perspektívna Trnava
Gefco Slovakia za niečo vyše roka svojej existencie intenzívne pracuje na zavádzaní logistického riešenia trnavského závodu PSA. Zásobovanie výroby bude zabezpečovať priamo z v areáli závodu prostredníctvom „cross-docku“ – finalizačného skladu, ktorý takmer obkolesuje montážne linky.
„Umožní dodávať potrebné komponenty priamo na určité miesto linky vo chvíli, keď budú potrebné,“ opisuje riaditeľ spoločnosti Gefco Slovakia Olivier Large. V cross-docku sa budú privážané dielce kompletizovať podľa presných požiadaviek produkcie. Tie musia napĺňať skladníci a vodiči vysokozdvižných vozíkov.
V súčasnosti sa prví z nich zaúčajú priamo vo finalizačnom sklade. Zároveň by mali zhruba do polovice decembra prebiehať testy fungovania. Potom sa na linkách rozbehne výroba overovacej série vozidiel. Začiatkom budúceho roku by mala produkcia a zároveň aj výrobná logistika fungovať naostro.
Dostatok partnerov
Dovtedy bude nutné optimalizovať aj prepravu súčiastok do závodu. Úloha logistikov Gefca spočíva v riadení toku materiálu a tovarov, ktoré budú do fabriky privážať tri stovky kamiónov denne.
V praxi to znamená koordinovanie flotily zhruba sedemsto kamiónov. Tie však Gefco nevlastní. Dlhodobo realizuje výber vlastných dodávateľov spomedzi prepravných firiem.
Sitom dosiaľ prešlo pol stovky subjektov, čo znamená úspech len každého desiateho uchádzača. „To však neznamená, že 90 percent firiem nevyhovuje našim potrebám. Výber je postupný a odzrkadľuje naše požiadavky,“ podotýka O. Large.
Pre Gefco už pracuje aj desiatka slovenských prepravných firiem. Ďalších partnerov získalo Gefco z Česka, Poľska i Maďarska. V niektorých prípadoch išlo podľa O. Largea o rozšírenie spolupráce s tamojšou pobočkou Gefca aj na Slovensko.
S rozšírením rátajú
Pre ďalšie prepravné firmy vytvára biznis distribúcia automobilov z liniek závodu. V tej budú podľa O. Largea fungovať ďalšie kamióny.
Podľa základných plánov by malo po nábehu na plnú výrobu opúšťať brány trnavského PSA tisíc áut denne. Väčšinu z nich, zrejme až 70 percent, bude Gefco odvážať po železnici.
Na kamiónový odvoz na krátke vzdialenosti však stále ostanú tri stovky vozidiel každý deň. „Pri kapacite desať áut na jeden náves to znamená tridsať kamiónov za deň,“ konštatuje O. Large.
Ilustračné foto – Gefco