137346 target="">

Lízingový trh ťahajú len ojazdené autá

Osobné a úžitkové autá zostávajú najdôležitejšou lízingovou komoditou. Tvoria vyše dve pätiny celkových obchodov. Medziročne tu hodnota kontraktov stúpla o necelých osem percent na bezmála 34 miliárd korún.

Lídrom v najväčšom segmente zostala aj v roku 2007 koncernová lízingová spoločnosť Volkswagen Finančné služby Slovensko. Vlani ju však takmer dobehli dvaja najvážnejší konkurenti – UniCredit Leasing a ČSOB Leasing.

Na Slovensku je rozšíreným zvykom kupovať autá nie za hotovosť, ale na lízing, prípadne prostredníctvom iného financovania od lízingovky, ktorým je čoraz častejšie úver. Úspory či hotovosť z predaja staršieho auta stačia na akontáciu. Zostatkové hodnoty sú zvyčajne symbolické.

Na rozdiel od západnej Európy. Tam si motorista zníži splátky dohodnutím vyššej odkupnej hodnoty, ktorá kopíruje očakávanú cenu pri predaji auta po skončení lízingu. Na Slovensku však jedno auto spravidla slúži dlhšie, a tak sa tento zvyk vkráda na slovenský lízingový trh len opatrne.

Automobily sú komodita, kde lízingovky najčastejšie prichádzajú do styku s bežnými klientmi, nielen podnikateľmi, ktorí majú v prípade financovania lízingom aj daňové výhody.

S firmami zaradenými v lízingovom rebríčku spotrebitelia minulý rok uzavreli vyše 30-tisíc nových zmlúv v celkovej hodnote okolo 12 miliárd korún. Takmer výlučne išlo o kúpu osobného auta.

V roku 2007 sa naplno prejavil potenciál ojazdených áut. Viaceré lízingovky sa do tohto rizikovejšieho segmentu s perspektívou rastu pustili už pred niekoľkými rokmi. A vyplatilo sa.

Financovanie ojazdených áut je hlavným zdrojom rastu obchodov v automobilovom segmente. Niektoré menšie tu robia väčšinu svojich obchodov. Z veľkých hráčov sa tomuto biznisu najviac otvorili B.O.F. a ČSOB Leasing – v oboch tvorili jazdené autá už približne tretinu objemu obchodov s automobilmi.

Vlani sa na Slovensko prvý raz doviezlo viac ojazdených osobných a úžitkových áut, ako sa predalo nových. Štatistika Združenia automobilového priemyslu hovorí o 88-tisíc dovezených verzus 83-tisíc nových predaných autách.

Pritom počet ojazdených medziročne stúpol o pätinu, nových o šesť percent. A to štatistika nezahŕňa staršie vozidlá, ktoré zmenili majiteľa v rámci Slovenska. Vozový park sa bude ďalej čoraz viac obnovovať. No častejšie kúpou novších ojazdených než úplne nových áut.

Kúpa auta na lízing či úver je populárna preto, že financovanie získava klient priamo u predajcu. Stačí prísť, vybrať si auto a lízing či úver sú poruke, netreba nikde inde chodiť. V autosalónoch a autobazároch takto predávajú nielen nebankové lízingovky.

Nádejnému motoristovi sa však oplatí merať kroky navyše a ísť do bankových pobočiek vyjednávať výhodnejšiu ponuku. Má isté, že niektorá z bankových lízingoviek sa o neho bude chcieť pobiť.

Výhodou kúpy auta nie za hotovosť, ale na pôžičku je aj zabalenie poistného do splátok. Jeho cena je spravidla priaznivejšia, ako poisťovne bežne ponúkajú, a je garantovaná po celé obdobie splácania.

Na lízing firmy motivujú zľavou z ceny auta, o tú sa však potom spravidla zvýši preplatená suma. Vidno to na výške ročnej percentuálnej miery nákladov (RPMN) – pri takomto produkte, na prvý pohľad výhodnejšom, je vyššia než pri lízovaní z pôvodnej ceny inde bez zľavy.

Keďže spotrebitelia s lízingovkou prídu do styku takmer výlučne pri kupovaní auta, segmentu áut sa týka povinnosť zavedená v tomto roku zhrnúť všetky podmienky produktu – hlavne cenové – na úverový formulár.

Snaha sa minula účinku, pretože lízingovky ho dávajú klientom až ako súčasť zmluvy. Tým je splnená podmienka, že klient sa všetko dozvie pred podpisom.

Ale len tesne. Kto by chcel putovať z autosalónu do autosalónu alebo autobazáru a produkty podľa formulárov porovnať, jednoducho nepochodí.

Lízingový trh ťahajú len ojazdené autá