Lízing ojazdených áut z roka na rok rastie. Ešte v roku 2000 sa na Slovensku touto formou predali staršie autá za 5,4 mld. Sk, minulý rok to už bolo za 9,2 mld. Sk. Lízing ťahá celkový rast predaja ojazdených áut. Pod jeho rozvoj sa podpisuje i jeho zvyšujúca sa popularita oproti iným formám nákupu.
Dostupný a rýchly
Silnou stránkou lízingu pri kúpe ojazdeného auta je jeho dostupnosť. Vybavenie lízingovej zmluvy trvá niekoľko hodín. Navyše stačí predložiť minimum dokladov.
Pri lacnejšom automobile a vyššej prvej splátke sú potrebné obvykle iba dva doklady totožnosti. V ostatných prípadoch treba priložiť aj potvrdenie o príjme.
Na rozdiel od bankového úveru však nie je potrebné žiadne ďalšie zabezpečenie. Banka od záujemcu o spotrebný úver vždy požaduje dostatočný príjem, jeden ručiteľ býva väčšinou podmienkou, niekedy požaduje i iné formy záruky. Vybavenie úveru pritom trvá dlhšie.
Vyššie úroky za riziko
Lízing sprístupňuje i jeho cena. V posledných troch rokoch cena lízingovej služby klesla zároveň so znižovaním medzibankových úrokov. I vďaka tomu rastie predaj ojazdených áut.
Aj napriek poklesu je však cena lízingu stále vyššia ako pri úvere. Úročenie lízingu ojazdených áut začína od 15 percent a v niektorých lízingových spoločnostiach prekračuje i 20 percent.
Spotrebný úver je pritom možné získať už od desiatich percent. Lízing starších áut je tak drahší aj ako nových, ktoré sa financujú za podobný úrok ako pri spotrebnom úvere.
Ďalšou nevýhodou lízingu vo všeobecnosti je to, že vlastníkom predmetu lízingu je až do ukončenia zmluvy lízingová spoločnosť. Napriek tomu lízing zlepšuje svoju pozíciu i oproti nákupu na úver i oproti nákupu za hotovosť.
„Vidíme zreteľný posun financovania vozidiel od nákupu v hotovosti k lízingu,“ hovorí marketingový manažér spoločnosti GE Capital Leasing, a.s., Bratislava Radoslav Horečný. V jej väčších spolupracujúcich bazároch sa na lízing predajú zhruba dva z piatich automobilov. Vedúci obchodného úseku spoločnosti BPT Leasing, a.s., Bratislava Roman Taraba si myslí, že lízing rastie najmä vďaka celkovému rastu predaja. Rozvoj lízingu ojazdených áut okrem toho umožnila i sama ponuka lízingových spoločností.
Staršie autá totiž predstavujú pre lízingovú spoločnosť väčšie riziko ako nové. Ak bol automobil predchádzajúcemu majiteľovi odcudzený, lízingová spoločnosť pri jeho lízingu prerobí. Rizikom pre ňu je aj zlý technický stav vozidla, ktoré sa v prípade nesplácania lízingu pôvodným zákazníkom podarí ťažšie predať ďalšiemu záujemcovi.
Preto sa lízingové spoločnosti o lízing ojazdených áut v minulosti príliš nezaujímali. Ani dnes nie sú ochotné financovať všetky autá.
Majú stanovené maximálny vek vozidla, jeho cena sa zvyčajne musí nachádzať v určitých hraniciach od ceny v cenníku, ktorý lízingová spoločnosť používa. Niektoré spoločnosti si kladú podmienky i na maximálny počet najazdených kilometrov alebo počet majiteľov.
Niektoré sa vyhýbajú autám, ktoré na Slovensko nedoviezol oficiálny importér. Každá lízingová spoločnosť má individuálny postup, podľa ktorého sa o financovaní toho-ktorého vozidla rozhoduje. Zvýšené riziko potom kryje i vyššou cenou.
Špecialisti na ojazdené autá
Lízingovým spoločnostiam pomáhajú prekonávať riziko i spoločnosti zaoberajúce sa overovaním pôvodu dovezených vozidiel. Ak sa ukáže, že automobil, na ktorý dala firma certifikát, bol odcudzený, riziko preberá za lizingovú spoločnosť overovacia firma. „Zabezpečenie preverenia pôvodu vozidla je jedným z dôvodov rastu lízingu ojazdených vozidiel,“ hovorí R. Horečný z GE Capital.
GE Capital Leasing bol prvou spoločnosťou, ktorá vo väčšej miere začala pred tromi rokmi poskytovať lízing osobných ojazdených vozidiel. I v súčasnosti je najväčšia v tomto segmente. Ďalšie dve spoločnosti, ktoré sa viac zameriavajú na lízing ojazdených áut, sú BPT Leasing, a.s., Bratislava a Kofis Leasing, a.s., Žilina. V oboch tvoria ojazdené autá viac ako polovicu ich obchodov. Svojich klientov získavajú väčšinou v autobazároch, s ktorými spolupracujú.
Lízing ojazdených áut poskytujú aj veľké univerzálne lízingové spoločnosti. Pre ne je to však väčšinou len doplnok hlavného portfólia ich obchodov. Tieto spoločnosti sú pri financovaní ojazdených áut naďalej dosť opatrné.
Okrem toho väčšinou nespolupracujú s autobazármi, ale s predajcami nových automobilov, ktorí vykupujú staršie autá od svojich zákazníkov ako protihodnotu.
Iba alternatívny segment
„Pred časom sme sa snažili lízing osobných ojazdených áut v spoločnosti obmedziť,“ hovorí oblastný manažér lízingu osobných áut pre západné Slovensko v spoločnosti VB Leasing, s.r.o., Bratislava Peter Takáč. Minulý rok však firma vyhovela viacerým záujemcom o financovanie staršieho auta.
„Nové autá stagnovali a ojazdené sa ukázali ako alternatíva,“ vysvetľuje. Dodáva však, že osobné ojazdené autá ani v budúcnosti nebudú v spoločnosti „nosným segmentom“. Je to podľa neho skôr krok k vytvoreniu dobrých vzťahov s predajcami osobných áut.
Aj výkonný riaditeľ spoločnosti CAC Leasing Slovakia, a.s., Bratislava Peter Mazán hovorí, že spoločnosť lízingom ojazdených áut podporuje lízing nových. Ojazdená autá pokladá za perspektívny segment. „Nechceme sa biť o desatiny percenta len na poli nových áut, keď necháme bez povšimnutia tento zaujímavý trh,“ hovorí.
„Osobitne sa na ojazdené autá nešpecializujeme, ale nebránime sa žiadnemu dobrému obchodu,“ hovorí aj námestník generálneho riaditeľa spoločnosti B.O.F., a.s., Bratislava Igor Ďurič. Spoločnosť minulý rok uzavrela veľký objem obchodov v lízingu ojazdených áut.
Väčšinou išlo o nákladné automobily. V celkovom rebríčku lízingu starších automobilov ju to vynieslo na prvé miesto.
Veľký podiel z ojazdených áut pripadá na nákladné i v spoločnosti VB Leasing. V lízingu osobných ojazdených áut zaznamenal výraznejší rast i Volkswagen Finančné služby Slovensko, s.r.o., Bratislava.
Lízing ojazdených áut čaká podľa zástupcov lízingových spoločností ďalší rast. Celkový predaj starších áut by mal totiž ďalej stúpať. Rásť bude však podľa očakávaní i podiel lízingu na predaji. Nových áut sa na lízing predá zhruba polovica. Ojazdených sa v Českej republike prostredníctvom lízingu predá zhruba dve pätiny. Na Slovensku je to podľa odhadov 20 až 25 percent.
Objem obchodov bez DPH a počet zmlúv uzavretých v lízingu ojazdených áut | |||||||
Objem obchodov (tis. Sk) | Zmena (%) | Objem obchodov (tis. Sk) | Počet zmlúv | ||||
2002 | 2001 | 2002/01 | 2000 | 2002 | 2001 | ||
1. | B.O.F., a.s., Bratislava | 961 965 | 299 801 | 220,9 | 251 155 | 1 592 | 527 |
2. | GE Capital Leasing, a.s., Bratislava | 877 006 | 563 300 | 55,7 | 417 715 | 4 405 | n |
3. | VB Leasing SK, s.r.o., Bratislava1 | 447 322 | 173 851 | 157,3 | 82 579 | 545 | 289 |
4. | Kofis Leasing, a.s., Žilina | 432 239 | 224 846 | 92,2 | 83 064 | 1 967 | 1048 |
5. | CAC Leasing Slovakia, a.s., Bratislava | 395 867 | 141 411 | 179,9 | 71 160 | 1 053 | 345 |
6. | Volkswagen Finančné služby Slovensko, s.r.o., Bratislava | 317 300 | 165 600 | 91,6 | 131 500 | 1 141 | 740 |
7. | BPT Leasing, a.s., Bratislava | 197 778 | 458 204 | -56,8 | n | 958 | 1 964 |
8. | ČSOB Leasing, a.s., Bratislava | 142 125 | 43 365 | 227,7 | n | 339 | 157 |
9. | DaimlerChrysler Services Slovensko, s.r.o., Bratislava | 105 329 | 62 571 | 68,3 | n | 185 | 81 |
10. | Tatra-Leasing, s.r.o., Bratislava | 104 265 | 32 039 | 225,4 | n | 331 | 72 |
11. | Transeco, a.s., Žilina | 101 200 | 105 903 | -4,4 | 59 420 | 110 | 221 |
12. | IQ Servis, a.s., Košice | 7 824 | 4 304 | 81,8 | – | 20 | 11 |
13. | Forward, s.r.o., Považská Bystrica | 5 390 | 9 293 | -42 | 2 658 | 17 | 17 |
14. | S Slovensko, s.r.o., Bratislava2 | 5 025 | – | – | – | 9 | – |
15. | CF Danube Leasing, s.r.o., Bratislava | 4 590 | 6 134 | -25,2 | 2 880 | 14 | 15 |
16. | Reos Leasing, s.r.o., Bratislava | 2 215 | 1 725 | 28,4 | 1 450 | 7 | 5 |
17. | Seco leasing, a.s., Martin | 1 744 | 345 | 405,5 | 435 | 8 | 3 |
1 Do 7. apríla 2002 LB – Leasing, s.r.o., Bratislava 2 Spoločnosť vznikla 10. mája 2001 | |||||||
PRAMEŇ: dokumentácia TRENDU |
Foto – Miro Nôta