Hoci sme si doteraz mysleli, že miera nakazenia sa covidom na palube lietadla je veľmi nízka, prvé dáta, ktoré prenos nákazy počas letu analyzovali, hovoria o opaku.

Počas sedemhodinového letu uprostred tohtoročného leta, ktorý smeroval do Írska sa nakazilo 13 ľudí. Choroba 13 ľudí neskôr podľa štatistík vyvrcholila do ďalších desiatok, a celkový počet sa ustálil na 49 prípadoch. Na nákaze by pri súčasných číslach nebolo nič zvláštne, lietadlo však bolo plné len zo 17 percent.

Sporné tvrdenia

Podľa autorov štúdie to „demonštruje potenciál šírenia Covid-19 v súvislosti s leteckou dopravou“. Doteraz panoval názor, že na palube lietadla v dôsledku efektívneho odsávania a dezinfekcie je nákaza minimálna.

S podobnými tvrdeniami prišla aj Medzinárodná organizácia pre leteckú dopravu (IATA), ktorá ubezpečovala, že nákaza je skutočne nízka. Ich tvrdenia však nehovorili o tom, že chorobu nemôžete získať. Dáta však boli iba čiastkové.

Dnes však máme presnejšie čísla, ktoré dokazujú, že takmer prázdne lietadlo nakazilo dokopy 49 ľudí. IATA sa zatiaľ k prípadu nevyjadrila. V správe sa nepíše odkiaľ lietadlo vzlietlo a ani ktorá letecká spoločnosť pasažierov prepravovala.

Príznaky u chorých sa začali objavovať v niektorých prípadoch dva dni po absolvovaní letu a najnovší prípad súvisiaci s letom zaznamenal príznaky až po 17 dňoch.

Vedci poznamenali, že „prípad zdroja nie je známy“, hoci jeden cestujúci uviedol, že jeho rodinný príslušník mal tri týždne pred letom pozitívny test.

Anketa
Myslíte si, že lietadlá sú bezpečné v kontexte nakazenia Covid-19?
  • 22
  • 28
  • 4

Letecký priemysel má jasný názor

V súčasnej dobe krízy v leteckom priemysle sa čoraz viac diskutuje o možných nákazách na palube lietadiel. Doteraz sme nemali presné dáta počas prvej či druhej vlny pandémie, no dnes vieme, že odpoveď nie je jasná.

Letecký priemysel má však jasný názor. Lietadlá sú bezpečné a na palube je nízke riziko nakazenia.

„V súčasnosti je len 44 potenciálnych prípadov prenosu ochorenia počas letu spomedzi 1,2 miliardy cestujúcich – to vychádza na 1 prípad na každých 27 miliónov cestujúcich. Uvedomujeme si, že číslo môže byť podcenené, ale i keby bolo 90 percent prípadov neodhalených, stále by to predstavoval len 1 prípad cestujúceho z 2,7 milióna osôb prepravených letecky.

Podľa autorov štúdie však letecká doprava urýchlila globálnu pandémiu a prispela k rozšíreniu covidu po celom svete. Vedci tvrdia, že prípady spojené s letom ukazujú „povahu prenosu na palube napriek implementácii nefarmaceutických prostriedkov, ako sú masky či rúška.

Ďalšie dáta pochádzajú ešte zo začiatku pandémie nového koronavírusu. Podľa preukázaných informácií v marci tohto roka nastúpila na let v Londýne vietnamská podnikateľka s bolesťami hrdla a silným kašľom.

O desať hodín neskôr pristála v Hanoji vo Vietname. Neskôr sa zistilo, že infikovala 15 ľudí počas cesty domov a súčasne nakazila viac ako polovicu cestujúcich sediacou s ňou v biznis triede.

Hneď na to letecké spoločnosti začali sprísňovať opatrenia. Letecký gigant Emirates zaznamenal na svojich linkách len minimum nákazy.

Dezinfekcia v lietadlách
Zdroj: Pradpriew/Shutterstock
Dezinfekcia v lietadlách

Rozporuplné tvrdenia

David O. Freedman z University of Alabama v Birminghamu skúmal priebeh nákazy na palubách lietadiel a prišiel k zaujímavým záverom.

D. Freedman a jeho kolega analyzovali údaje so špecifickým zameraním na jednu leteckú spoločnosť: Emirates.

„Od apríla tohto roka uplatňuje spoločnosť Emirates veľmi prísnu politiku ochrany, ako sú rúška a pod.,“ hovorí D. Freedman. Letecká spoločnosť vyžaduje nielen, aby cestujúci a členovia posádky mali masky, ale letušky tiež zabezpečujú, aby si všetci počas celého letu čo najviac rúška ponechávali.

D. Freedman sa pozrel na všetky lety spoločnosti Emirates z Dubaja do Hongkongu od 16. júna do 5. júla. Počas týchto troch týždňov spoločnosť Emirates uskutočnila päť letov so siedmimi alebo viacerými infikovanými cestujúcimi na každom lete, pričom na osemhodinových cestách lietalo spolu 58 cestujúcich pozitívnych na koronavírus.

Letectvo počas krízy v číslach
  • Globálne straty leteckých spoločností sú na úrovni 84,3 miliárd dolárov
  • Pokles dopytu je globálne o 66 percent menší, v Európe o viac ako 80 percent v porovnaní s rokom 2019
  • Tržby leteckých spoločností klesli globálne o viac ako 419 miliárd amerických dolárov, to je pokles o 50 percent v porovnaní s rokom 2019
  • Lety sa globálne znížili o viac ako 50 percent. Za tento rok bolo vykonaných 1,4 milióna letov, za rok 2019 takmer 3 milióny
  • Veľké letecké spoločnosti boli finančne podporené v celkovej sume 160 miliárd dolárov, stále to však nemusí stačiť

Napriek tomu, nezaznamenali žiadny výrazný nárast infikovaných. „Boli to lety s vyšším rizikom, a napriek tomu nedošlo k ich prenosu,“ hovorí Freedman.

Pri ďalšom lete spoločnosti Emirates nastúpilo do lietadla v Dubaji ohromujúcich 27 ľudí pozitívnych na koronavírus. Po lete bolo nakazených len pár ľudí. „Zdá sa, že došlo k dvom prenosom počas letu,“ hovorí D. Freedman. Bez rúšok by som očakával oveľa viac prípadov.

D. Freedman a jeho kolega našli niekoľko ďalších vysoko rizikových letov bez prenosu, vrátane výkonného tryskového lietadla, ktoré letelo z Tokia do izraelského Tel Avivu, pričom dvaja z 11 cestujúcich boli infikovaní koronavírusom.

Zdá sa, že prenos nákazy závisí od opatrení, ktoré spoločnosť zavedie a ich prísne dodržiavanie na palube. V súčasnosti tak máme o niečo viac dát a informácií, stále však miera nákazy nie je jasná.