Investície do technológie priviedli papiereň v Harmanci do stavu, keď 80 percent produkcie finalizuje. V roku 1991 sa Harmanecké papierne rozhodli správne. Potvrdzuje to Július Ernek – riaditeľ fabriky, ktorá v súčasnosti vystupuje pod názvom SHP Harmanec, a.s., Harmanec.

Pred desiatimi rokmi sa skončila výroba grafických papierov a podnik sa začal orientovať výlučne na domácu hygienu. Papierne už vyrábajú ročne zhruba 30-tisíc ton toaletného papiera, takmer šesťtisíc ton vreckoviek a vyše tri štvrte tisícky ton papierových obrúskov. Zvyšnú pätinu produkcie tvoria takzvané materské kotúče, ktoré slúžia ako polotovar pre ďalších výrobcov.

Rodinná deľba práce

„V dlhodobých zámeroch sme sa zaoberali koncepčnou myšlienkou, ako odstrániť rezervu v stupni finalizácie tak, aby sme dosiahli sto percent,“ pokračuje J. Ernek. Riešenie poskytuje segment kuchynských utierok, ktoré v poslednom desaťročí dosahujú v Európe 12-percentnú dynamiku rastu. Postupne sa začínajú presadzovať aj na slovenskom trhu.

Rozhodnutie o investícii, ktoré prijalo vedenie v závere minulého roka, sa odzrkadlilo aj v zmene usporiadania skupiny sesterských spoločností materskej skupiny SHP Group (Slovak Hygienic Paper Group). Tá patrí ružomberskej a.s. Eco-invest. SHP Group však do existencie zákona o holdingu bude zatiaľ pracovať bez právnej subjektivity.

Najužšia spolupráca v skupine prebieha medzi Slavošovskými papierňami (od augusta SHP Slavošovce, a.s.) a harmaneckými papierňami, ktoré majú spoločnú obchodnú a marketingovú politiku. Podniky si medzi sebou rozdelili aj výrobu – v Harmanci ostane kotúčikový program a Slavošovce sa budú venovať plochému. Preto sa z Harmanca presunie obrúskový automat Omet.

Utierky i toaletný

Nová linka od talianskej firmy Fabio Periny je totiž popri kotúčikových utierkach schopná vyrábať aj toaletný papier, produkovaný na báze zberového papiera. Túto surovinu využíva práve harmanecká fabrika.

Automatické prestavovanie linky, ktoré sa dá uskutočniť v priebehu niekoľkých hodín, umožní fabrike dosiahnuť flexibilitu v zmenách sortimentu. J. Ernek očakáva, že v budúcom roku bude pomer vyrobených utierok a toaletného papiera jedna k jednej. S rastom dopytu sa však bude firma snažiť orientovať na utierky, ktorých predaj je efektívnejší pre nižší podiel fixných nákladov. Ako však riaditeľ pripomína, ceny sú vypočítané na základe marketingového prieskumu, takže sa od skutočne dosahovaných môžu líšiť.

Investície pre investície

Pri štvorzmennej prevádzke nová linka vyprodukuje takmer desaťtisíc ton výrobkov, čo znamená zvýšený nápor na produkciu papiera. Firma preto za 75 miliónov korún zrekonštruovala siedmy papierenský stroj, ktorého výkon stúpol zhruba o tretinu. V budúcom roku ho ešte čaká modernizácia pohonov.

Manažéri očakávajú, že investícia do linky za 200 mil. Sk sa vráti do piatich rokov. Úver na ňu poskytla UniBanka, a.s., Bratislava. Linka na výrobu utierok patrí podľa J. Erneka k najvyššiemu európskemu štandardu. Vedenie sa podľa neho začína prikláňať k názoru, že podobnou osadia aj papiereň SHP Celex v bosnianskej Banja Luke, kde je potrebná minimálne modernizácia existujúcej technológie.

V tejto papierni, ktorá uzatvára trojku výrobných závodov SHP Group, majitelia predpokladajú špecializáciu výroby s orientáciou podobnou ako v Harmanci. Po začiatočných neúspechoch sa rozbehol aj predaj vreckoviek, ktoré našli odbyt na talianskom trhu.

Výrobky papierovej hygieny je možné efektívne voziť do vzdialenosti 450 km. Pre Harmanec sú tak relevantnými trhy okolitých krajín a Nemecka. Zámerom Eco-investu je preto získavať ďalšie podniky v juhovýchodnej Európe, kde trhy nie sú také saturované ako v krajinách EÚ.

Do SHP Group patria aj obchodné jednotky. K SHP Bohemia v českom Kroměříži by v blízkej budúcnosti by mali pribudnúť SHP Romania a SHP Hungaria, prípadne ďalšie akvizície.

Papierne pripúšťajú predaj obálok

Harmanecké papierne dosiahli za prvých deväť mesiacov tohto roku tržby 1,3 mld. Sk, čo je medziročný nárast o dve percentá. Zisk skončil na 74 mil. Sk. Produktivita práce z výroby tovaru vzrástla medziročne o 5 % na 1,4 mil. Sk na pracovníka. Tých papierne zamestnávajú 866.

Na vývoz smerovali dve tretiny produkcie, z čoho polovica do ČR a druhá do Maďarska, Nemecka, Poľska, Rakúska a Veľkej Británie. Hygienické výrobky priniesli 87 % tržieb, zvyšok tvoril predaj poštových obálok a kancelárskych potrieb, vyrábaných v divízie v Brezne. Tento závod je monopolným slovenským výrobcom obálok, pričom dopyt trhu po týchto produktoch je vysoký. Aj keď nesúvisí s corebiznisom skupiny SHP, vedenie podniku ešte nie je rozhodnuté, či ho predá. J. Ernek potvrdil informácie TRENDU o prebiehajúcich rokovaniach so zahraničnými investormi, isté je zatiaľ iba to, že závod opäť získa právnu subjektivitu ako akciová spoločnosť.

Z plánovaných celoročný investícií v objeme 337 mil. Sk zrealizovala firma štyri pätiny. Popri novej linke na utierky a rekonštrukcii papierenského stroja smerovalo 69 miliónov korún do rekonštrukcie energetiky. Podľa J. Erneka by sa aj po budúcoročnom očakávanom raste cien elektrickej energie mali celkové energetické náklady pohybovať na úrovni predchádzajúceho roku, čím sa naplní zámer, aby sa aj po zvýšení regulovaných cien energetické náklady podniku podieľali na celkových maximálne desatinou.

Foto – Gabo Beer