Kým nedávno sa kládol dôraz na ekologickejšie alternatívy najmä v centrách miest, postupný vývoj v automobilovom priemysle priniesol nové výzvy tiež v preprave na dlhé vzdialenosti. Na trh prichádzajú alternatívne vozidlá so zaujímavými prevádzkovými parametrami.

Inteligentné mestá

Vráťme sa do roku 1961 a švajčiarskeho mestečka Zermatt, ktorého predstavitelia rozhodli, že z uličiek musia zmiznúť autá so spaľovacím motorom. Smeti odvtedy z mesta vyvážajú autá do tri a pol tony na elektrický pohon.

Pre problémy veľkých aglomerácií s dopravnými zápchami, hlukom, prachom a emisiami nastal konkurenčný boj výrobcov v ponuke inteligentných riešení prijateľných k životnému prostrediu. Presadzuje sa trend mestskej logistiky s nulovými emisiami.

Európska komisia podporila pilotný projekt, do ktorého sa zapojilo osem veľkomiest – Amsterdam, Lisabon, Londýn, Madrid, Miláno, Oslo, Rotterdam a Štokholm spolu s takmer deväťdesiatimi vozidlami. Boli medzi nimi kuriérske dodávky, poštové autá, všetko vozidlá vhodné pre historické, distribučné či konsolidačné centrá.

V Londýne zredukovali pomocou efektívnejšieho zberu odpadkov počet prejazdených kilometrov o tretinu. Pomohla aj osveta a vzdelávanie obyvateľov. V metropole vypočítali, že zníženie nákladnej dopravy o desať percent by v roku 2021 ušetrilo deväťsto miliónov libier (vyše jedna miliarda eur) na palivo a zdravotnú starostlivosť.

Švajčiarske mestečko Zermatt
Zdroj: Zermatt.ch
Švajčiarske mestečko Zermatt

Švajčiarske mestečko Zermatt Zdroj: Zermatt.ch

Inteligentné IT aplikácie reagujú na dopravné zápchy, nedostatok parkovacích miest, obmedzenia vjazdu zásobovania v dopravných špičkách, ako aj environmentálny prístup. Aplikácia od firmy Dachser modeluje alternatívy efektívneho zásobovania podľa potreby konkrétneho mesta, napríklad v Amsterdame počítajú s vodnými kanálmi, elektrickými vozíkmi a bicyklami. Lode slúžia tiež ako medzisklady.

Bežnou súčasťou mestskej logistiky je večerné a nočné doručovanie, ktoré však nemôže byť príliš hlučné, aby nerušilo nočný pokoj. „Nízke, malé, obratné, tiché a pokiaľ možno s nízkymi emisiami a úsporou paliva,“ menuje výzvy pre úžitkové vozidlá pri zásobovaní mestských centier Jan Polter, obchodný a marketingový riaditeľ firmy Dachser Czech Republic, ktorá využíva vozidlá na elektrický, hybridný či solárny pohon.

Amerika o krok vpred

Toyota ohlásila pred rokom testovanie vodíkového kamióna na ekologickú prepravu tovaru z nákladných prístavov na pobreží Los Angeles a Long Beach. Od vlaňajšej jesene slúžia na zvozy a rozvozy zo železničných staníc a terminálov v prístavoch na vzdialenosti do tristodvadsať kilometrov. Ak sa osvedčia, budú používané aj na dlhšie trasy.

Vďaka vodíkovým palivovým článkom je ich jediným sprievodným „emisným produktom“ vodná para. Tieto vozidlá môžu natankovať rovnako rýchlo ako autá poháňané stlačeným plynom CNG alebo skvapalneným plynom LPG. Nevýhodou je podobne ako pri elektromobiloch nedostatočná infraštruktúra plniacich staníc.

Americký reťazec Walmart si koncom novembra objednal pätnásť kamiónov Semi od firmy Tesla, ktorých štart výroby je plánovaný na budúci rok. Model je zaujímavý pohonom so štyrmi elektromotormi, dojazdom osemsto kilometrov, zrýchlením z nuly na stovku bez nákladu za 5,2 sekundy (s nákladom za 20,7 sekundy), ale aj maximálnou nosnosťou tridsaťšesť ton.

Nabíjanie cez nabíjačku megacharger by nemalo presiahnuť viac ako pol hodiny. Samozrejmosťou je autopilot s automatickým núdzovým brzdením a varovaním pred vybočením z jazdného pruhu, ochrana pred krádežou vozidla, pancierové čelné sklo či detekcia mŕtvych uhlov. Šéf Tesly Elon Musk tvrdí, že životnosť vozidiel dosiahne až milión kilometrov.

Elektrifikácia kamiónov napreduje, pozrite si top novinky

Tesla Semi Zdroj: Teslamagazin.sk

Ani americká spoločnosť Nikola nelení. Spojila sily s nemeckou firmou Bosch, producentom riešenia eAxle pre batériové elektrické a hybridné vozidlá. Elektrický motor, výkonná elektronika a prevodovka sú spojené do zariadenia na napájanie nápravy. Pripravované vodíkovo-elektrické vozidlá by mali uzrieť svetlo sveta v roku 2021. Hybridná technológia by pri využití sto kilogramov vodíka mohla prekvapiť neuveriteľným dojazdom až takmer dvetisíc kilometrov.

Európa v závese

Dva kilometre diaľnice vo Švédsku a kilometrový úsek v Kalifornii boli vlani súčasťou

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa