„Zrušili sme vám autorizáciu. Alebo sme ju rovno zrušili. S podpisom Vaša finančná správa.“ Takýto email zdvihol zo stoličiek v posledných dňoch nemálo účtovníkov či konateľov firiem.

S týmto problémom sa stretla aj Jaroslava Lukačovičová, poradkyňa Združenia podnikateľov Slovenska. „Prvý email s oznámením od Finančnej správy, že mi bola bez žiadosti zrušená autorizácia k jednej firme, mi prišiel ešte pred dvomi dňami a ďalšie chodia neustále dodnes,“ konštatovala.

Takýchto oznámení – často úplne rozporuplných – nie je v posledných dňoch málo. Otázkou zostáva, prečo sa daniari naraz rozhodli zásadne a neodôvodnene meniť autorizačný systém.

Údržba alebo zlyhanie systému?

Konatelia firiem bežne elektronicky komunikujú s finančnou správou pomocou kvalifikovaného elektronického podpisu alebo občianskeho preukazu s čipom. Môžu tiež splnomocniť svojho účtovníka, aby všetky daňové povinnosti riešil za nich automaticky, a to v rámci udelenia plnej moci. Ten si vedie zoznam autorizovaných používateľov, teda firiem, ktorým spravuje účtovníctvo.

Na to, aby daniarom mohli poslať akékoľvek elektronické dokumenty, napríklad daňové priznania, hlásenia za zamestnancov a rôzne iné dáta, dostali od Finančnej správy pridelený kód ID. K nemu sa vytvára autorizácia ku konkrétnemu daňovému subjektu, či už k jednému alebo viacerým.

Niektorým účtovníkom či konateľom v týchto dňoch doslova za pár minút pribudli na „daňové konto“ cudzie firmy, ktorým nikdy neviedli účtovníctvo ani žiadne iné doklady.

Vidieť to mohli pri prihlásení sa na portál finančnej správy, ktorá po tomto zistení a častých námietkach prístup na svoj portál včera dočasne prerušila, odvolávajúc sa na technickú údržbu. Tento nedostatok je však podľa zistení redakcie TREND oveľa vážnejší, ako sa na prvý pohľad zdá.

Zrušenie autorizácií bez vysvetlenia

Mierne povedané, chaos nastal v mnohých firmách. Daniari neoprávnene e-mailom avizovali zrušenie niektorých autorizácií. „Po prihlásení do systému účtovníci zistili, že majú prístup k údajom firiem, ktoré nikdy nevideli, alebo im, naopak, niektoré z ich portfólia pre zmenu úplne vypadli,“ uviedol Martin Tužinský, daňový poradca a predseda Združenia účtovníkov Slovenska (ZÚSK).

V daňovom systéme tak mohli účtovníci i štatutári firiem vidieť napríklad cudzie firemné prijaté i odoslané dokumenty ako sú daňové priznania k dani z príjmov či k dani z pridanej hodnoty i hlásenia zo závislej činnosti za zamestnancov vrátane ich identifikačných údajov, napríklad rodného čísla či trvalého bydliska.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa