Pandémia nového koronavírusu ekonomicky poškodila najmä offline podnikanie. Naopak online biznis zaznamenáva výrazný nárast, o čom svedčia aj čísla najväčších e-shopov, ktoré rastú aj o viac ako 40 percent.
Veľkí hráči postupne vytvárajú takzvaný marketplace (trhovisko) po vzore e-commerce giganta Amazon, ktorý má slúžiť ako platforma pre menšie obchody, ktoré môžu svoj sortiment predávať priamo cez svojho výrazne väčšieho partnera. Najväčšou výhodou je, že menšie obchody sa nemusia starať o dopravu či marketing a svoj tovar tak môžu dostať s nízkymi nákladmi k ešte väčšiemu poštu zákazníkov či dokonca aj na nové trhy.
Už teraz ponúkajú veľké e-shopy ako Alza či Mall rôznorodý sortiment, pričom počet položiek v ponuke často prekračuje miliónovú hranicu. Na jednom mieste je možné nakúpiť takmer všetko od elektroniky, cez drogériu s kozmetikou až po stravu pre domácich miláčikov. Čo týmto e-shopom doteraz chýbalo, bola oblasť módy.

Trendy v e-commerce: Veľké e-shopy budú silnieť, tie menšie stoja pred dilemou
Ďalší nový segment
Súčasný stav chce teraz zmeniť jeden z najväčších e-shopov v Čechách a na Slovensku Alza, ktorý spojil sily so známym e-shopom Zoot, ktorý je zameraný práve na oblasť módy. Na českom trhu tak spoločne spúšťajú predaj oblečenia.
„Už skôr sme spustili nové segmenty, ktoré by na Alze predtým nikto nehľadal, ako sú napríklad trvanlivé potraviny, nábytok či alkohol. Móda je tak ďalší nový segment, ktorý práve vďaka spolupráci so silným partnerom môžeme ponúknuť našim zákazníkom,“ tvrdí Petr Bena, podpredseda predstavenstva spoločnosti Alza.
Za posledný rok si prešiel niekdajší veľký hráč s online módou veľkými zmenami. Zoot strávil rok v insolvencii, kde pôvodní majitelia stratili vlastnícke práva po tom, čo pohľadávky firmy kúpila skupina Natland. V lete prešiel Zoot ďalšou zmenou a podiel v spoločnosti Company New, ktorá Zoot vlastní a ktorá spadá do skupiny Natland kúpili Simona a Milan Polákovi, majitelia módnej spoločnosti Different. Zdá sa, že Zoot sa po ťažkých časoch stavia postupne na nohy, k čomu mu určite dopomôže aj nové partnerstvo s Alzou.
„V ponuke zatiaľ máme základné oblečenie, ako sú tričká, bundy, nohavice či sukne a v menšom množstve druhov, než e-shopy špecializované len na módu. Naviac ide o portfólio poskytované jedným partnerom,“ tvrdí P. Bena.

Black Friday: Výhodné nákupy alebo šikovné obchodné praktiky?
Móda aj na Slovensku?
Aj Slováci sa môžu tešiť na nové segmenty v Alze, pričom nie je vylúčená ani oblasť módy. „Na Slovensku tento systém predaja nemáme spustený, ale je to jedna z našich priorít pre ďalší rok. Na to bude potom naviazané aj spustenie ďalších segmentov, ale hlavne rozšírenie spolupráce s ďalšími partnermi,“ dodáva P. Bena.
Oblasť módy môže mať v tak veľkom e-shopom, akým Alza určite je, úspech a je viac než pravdepodobné, že ďalší veľkí hráči budú tento trend nasledovať. Móda stále patrí do troch najpredávanejších segmentov na internete a nič nenasvedčuje tomu, že by sa na tom malo niečo meniť.
Veľký úspech v oblasti módy zažíva aj známy e-shop About You, ktorý prišiel na slovenský trh len koncom minulého roka. Jeho príchod bol však spojený s masívnou marketingovou a mediálnou kampaňou, do ktorej bolo zapojených množstvo známych tvárí zo sveta športu či šoubiznisu.