Začiatkom júla získal poskytovateľ služieb informačných technológií Aliatic, a.s., Bratislava, ako aj jeho sesterská spoločnosť Aliatic Consulting so sídlom v Mníchove, nového strategického investora. Systémový integrátor Delta Electronic Services, a.s., Bratislava od majoritného vlastníka oboch firiem Slavomíra Zaťka odkúpil 60-percentné podiely. Výšku transakcie bývalý väčšinový akcionár Aliaticu nezverejnil, povedal však, že „zodpovedala aktuálnej hodnote firmy“.
Ťažké začiatky
Aliatic, respektíve jeho predchodca Levi Systems, a.s., Trenčín, pôsobí na nemeckom trhu od polovice deväťdesiatych rokov. Tamojším klientom poskytuje konzultačné a implementačné služby, pričom sa zaoberá aj vývojom softvéru na zákazku.
„Uvedomili sme si, že existuje akási nevyrovnanosť v dopyte po IT službách v západnej Európe a na Slovensku či Česku,“ objasňuje dôvod orientácie na nemecký trh S. Zaťko. Začiatky podľa neho neboli jednoduché: „Dva roky trvalo, než sme sa zorientovali na trhu a zistili sme, ako tam biznis funguje, najmä čo sa týka cenových hladín a modelov fungovania.“
Napokon sa Levi Systems u nemeckých zákazníkov presadil. „Cena je dôležitá, ale ešte dôležitejšia je dôvera,“ prízvukuje výkonný riaditeľ Aliaticu Andrej Petrovaj. Najlepšie sa firme darilo v rokoch 2000 až 2001, keď v Nemecku pracovala viac ako stovka slovenských konzultantov, pričom ročné tržby dosahovali 350 miliónov korún. V roku 2001 sa však trh dostal do stagnácie.
Po spľasnutí technologickej bubliny sa začali prejavovať tendencie na obmedzovanie rozpočtov, znižovanie nákladov v oblasti informatiky. V značnej miere to zasiahlo sektor služieb,“ spomína S. Zaťko.
Situácia na trhu sa stabilizovala na jeseň minulého roka. V tom čase však už S. Zaťko vo svojej novej firme Voipac, s.r.o., Trenčín rozbiehal vývoj telefónnych prístrojov, ústrední a softvérových nástrojov na telefonovanie prostredníctvom dátových sietí a technológie Voice over IP (VoIP), čo bola pôvodne náplň jednej z divízií Levi Systemsu.
Podiel v Aliaticu, do ktorého po transformácii trenčianskej firmy prešlo poskytovanie IT služieb na nemeckom trhu, chcel predať, sčasti aj preto, aby získal prostriedky na financovanie nových aktivít. Zahraničná expanzia nevyhnutná
O vstup do Aliaticu prejavila záujem Delta E.S., ktorá patrí medzi najrýchlejšie rastúce IT podniky na Slovensku. Jej tržby vlani sa medziročne zvýšili o takmer 70 percent na 325 miliónov korún. Na porovnanie – skupina Aliatic vlani poskytla klientom služby v hodnote 3,4 mil. EUR (140 mil. Sk).
Spomedzi firiem, ktoré TRENDU poskytli údaje do rebríčka najväčších slovenských IT spoločností, Delta v rokoch 2000 až 2002 zaznamenala najvyšší absolútny nárast pridanej hodnoty. S vlaňajším ziskom po zdanení 42,1 mil. Sk je štvrtou najúspešnejšou firmou v slovenskom biznise informačných technológií.
Manažéri Delty uznávajú, že udržať nastavené tempo nebude jednoduché. „V mnohých oblastiach trhu sme dosiahli strop,“ konštatuje zakladateľ a akcionár firmy Jozef Modrovich. Delta sa historicky orientuje na dva kľúčové segmenty trhu – lízing a energetiku. Na domácom trhu softvéru pre lízingové spoločnosti v súčasnosti podľa odhadu manažérov dosahuje 40-percentný podiel. „Na slovenské pomery je to dosť,“ mieni generálny riaditeľ Václav Klein.
Podobne je to v energetike. Delta má špecializované riešenie pre teplárenské firmy, ktoré však už najväčší hráči slovenského trhu využívajú. Ak teda chce s produktom ďalej rásť, potrebuje ďalších takýchto zákazníkov. „Investovali sme veľa peňazí do školení, aby sa naši zamestnanci stali špecialistami na brandžové riešenie SAP Utilities,“ spomína ďalej J. Modrovich. „Týchto ľudí je v súčasnosti veľmi ťažké efektívne využiť na slovenskom trhu,“ dodáva. A tak prichádza k slovu expanzia do zahraničia.
Delta už s pôsobením mimo Slovenska určité skúsenosti má. Jej dcérska spoločnosť Delta E.S., s.r.o., Brno, založená v roku 1994, dosiahla vlani tržby 26,5 mil. Kč (35,3 mil. Sk), čo je približne na úrovni právne samostatnej pobočky v Košiciach.
Tri obchodné modely
Kormidelníci Delty sa však rozhodli zahraničné aktivity akcelerovať ešte výraznejšie. Na Aliaticu ich zaujalo najmä to, že je dobre etablovaný na nemeckom trhu a používa odlišný obchodný model. „Ak chce firma [Delta E.S.] napredovať takým tempom ako v minulosti, potrebuje ďalší trh a ďalší obchodný model,“ vysvetľuje V. Klein. „Ak chceme ísť ďalej, musíme vstúpiť do západnej Európy,“ dopĺňa J. Modrovich.
Aliatic vyhľadáva podnikateľské príležitosti tromi spôsobmi. Prvým je spolupráca so zhruba štyridsiatkou lokálnych poskytovateľov IT služieb, ktorí sami vyhľadávajú zákazníkov. Uzavreté kontrakty potom tieto firmy plnia tak vlastnými personálnymi kapacitami, ako aj s pomocou externistov.
A to je priestor pre konzultantov a programátorov Aliaticu. Niekedy sa Slováci k práci dostali aj tak, že ich na výkon určitých činností v rozbehnutom projekte angažovala priamo používateľská organizácia. „Takto sme začínali,“ spomína A. Petrovaj.
Druhý obchodný model Aliaticu spočíva v kooperácii s výrobcami softvéru na zákazku, ktorí zároveň poskytujú aj implementačné práce. Pre softvérhouse automobilky BMW spoločnosť SoftLab napríklad slovenská firma upgradovala rezervačný systém leteckých spoločností Amadeus Start na modernejšie javovské technológie.
Pre firmu MSC Software vyvinula produkt na simulovanie crash testov, so Siemensom pracovali na vývoji softvéru na riadenie podnikových procesov i aplikácií pre čipové karty.
No a napokon Aliatic aj sám vyhľadáva nových zákazníkov a nové projekty. Takto získal napríklad zákazku pre farmaceutickú firmu Merck, v ktorej nasadil novú verziu modulu systému riadenia vzťahov so zákazníkmi (help desk) a call centrum.
Obojstranný profit
Alfou a omegou biznis modelu Aliaticu sú ľudia. V súčasnosti na projektoch v zahraničí pracuje 17 konzultantov a programátorov. Na prípadný boom sú dobre pripravení. V databáze majú ďalších sto odborníkov so špecializovanými profesijnými skúsenosťami, niekoľkými rokmi praxe, jazykovými znalosťami a komunikačnými schopnosťami.
Delta a Aliatic si od vzájomného prepojenia sľubujú obojstranný profit. Aliatic chce využiť zázemie, know-how a úspešné referencie nového väčšinového majiteľa na to, aby rozšíril aktivity do nových segmentov trhu – predovšetkým do energetiky. Delta zasa získava priestor využiť skúsenosti svojich odborníkov na zahraničných trhoch.
Foto – Milan Illík

Košický U.S. Steel sa vytiahol v tomto roku zo straty. Stačila mu k tomu trojštvrtinová výroba
Podnik v Košiciach podľa výročnej správy preinvestoval asi 33 miliónov dolárov