Nie je nič krajšie, ako predstava, že si človek zarába tým, čo ho baví. Mnohých to motivuje, aby svoju záľubu premenili na biznis. Prehnané nadšenie bez dodržania niektorých pravidiel však môže predčasne pochovať nielen samotné podnikanie, ale aj zruinovať dovtedy vrúcny vzťah k obľúbenej činnosti.

Prvá chyba je, že nádejný podnikateľ podľahne nadšeniu a vrhne sa do biznisu po hlave bez toho, aby si urobil analýzu trhu a možností, ktoré na ňom má. Mnohí si vôbec nepremyslia, akú pridanú hodnotu chcú zákazníkovi vlastne ponúknuť a nevedia ani to, či pre daný produkt alebo službu existuje reálny dopyt.

„Častokrát sa stretávame s tvrdením, že pridanou hodnotou je individuálny prístup ku klientovi. To nie je dobrá odpoveď, pretože o individuálny prístup by malo ísť predsa každému podnikateľovi,“ myslí si manažér oddelenia podpory startupov v Slovak Business Agency (SBA) Tomáš Križalkovič.

Podnikateľ si musí položiť otázku, ako chce ostatným konkurovať – či to bude cenovou politikou alebo kvalitnejším produktom. „Aby nenastala situácia, že iný podnikateľ vytvára podobný produkt napríklad rýchlejšie, lacnejšie a zároveň kvalitnejšie,“ upozornil T. Križalkovič. Expert SBA zdôrazňuje, že je potrebné konať s chladnou hlavou a nie na základe emócií. V opačnom prípade si začínajúci podnikateľ koleduje o to, že skončí v krachu s nakúpenou technikou či materiálom, prenajatými priestormi a úverom v banke.

Niektoré známe firmy si ničia marže, iné oslabujú značku, ďalšie sa nekontrolovane zadlžujú.
Neprehliadnite

Firmy zlyhávajú aj pre šialených šéfov. Ciest ku krachu je však viac a dá sa ísť všetkými naraz

Zarežú ich nízke marže

„Problémom mnohých začínajúcich podnikateľov je, že nepremýšľajú ako podnikatelia,“ uviedol biznis stratég z portálu Naštartuj to Radoslav Sedlák. Niektorí si nastavujú príliš nízku cenu služby či produktu, pretože sa boja, že si nemôžu vypýtať adekvátne čiastky. Cashflow a finančná stránka biznisu sú oblasti, ktoré začínajúci podnikatelia často podceňujú. Mali by však už vopred vedieť, za koľko budú produkt alebo službu predávať a koľkokrát ho musia predať, aby im podnikanie začalo zarábať.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa