Vďaka podnikaniu vo veľkoobchode majitelia zistili, že existuje diera na trhu - očné optiky zákazníkom neponúkali drahšie luxusné módne kúsky. Čo iní videli ako zbytočný risk, sa majitelia rodinného podniku Adam a Dušan starší Osuchovci rozhodli využiť. Zistite viac o začiatkoch a fungovaní luxusnej očnej optiky.

Celé to začalo veľkoobchodom

Luxusná očná optika DUOS začala svoje fungovanie už v roku 1999. V tom čase však firma fungovala ako veľkoobchod. Starala sa o distribúciu okuliarov do optík na Slovensku a v Čechách. Po niekoľkých rokoch si zakladatelia uvedomili, že na týchto trhoch sú zákazníci, ktorí majú záujem aj o drahšie slnečné alebo dioptrické okuliare. Optiky však neponúkali okuliare nad 500 eur. To sa majitelia značky rozhodli využiť a začali s predajom luxusných okuliarov.

Najprv si otvorili testovaciu predajňu, v rámci ktorej chceli vyskúšať, či bude nápad skutočne fungovať. O súkromnej predajni, ktorá najprv fungovala len na objednávky, sa čoskoro dozvedelo množstvo celebrít, hercov a politikov a začalo ju pravidelne navštevovať. V súčasnej dobe naďalej známe hviezdy obľubujú nakupovanie v predajniach DUOS.

Adaptujte sa zmenám na trhu

Po veľkom úspechu súkromných predajní sa zakladatelia rozhodli pre ďalší odvážny krok. Predajne boli presunuté bližšie k zákazníkom, priamo do obchodných centier. Uvedomili si totiž, že nákupné trendy sa za posledné roky veľmi zmenili.

Nákupné ulice už nie sú pre zákazníkov zaujímavé tak ako kedysi. Spotrebitelia preferujú práve obchodné centrá, kde nájdu všetko potrebné pod jednou strechou. Z tohto dôvodu bola v roku 2017 otvorená predajňa v bratislavskej Eurovei a pražská pobočka bola presunutá do obchodného centra Chodov.

Adam Osúch, DUOS: Adaptujte sa na prebiehajúce zmeny a nebojte sa inovovať

Prepojenie online a offline svetov je dôležité

Online svet predstavuje veľký potenciál aj pre oblasť predaja slnečných a dioptrických okuliarov. V súčasnosti nakupuje okuliare online len 3-5% zákazníkov. Do roku 2022 to však má byť až 40% spotrebiteľov.

Z tohto dôvodu bolo ďalším významným krokom otvorenie e-shopu DUOS.sk minulú jeseň, ktorého spoluzakladateľom a managerom sa stal Erik Ruman. Online podnikanie je aktuálne zamerané na slovenský a český trh, pomaly sa však rozbiehajú aj trhy ako Maďarsko, Rakúsko, Nemecko alebo Poľsko.

„Ďalším dôležitým míľnikom bolo pre nás rozšírenie ponuky okuliarov. Od začiatku nášho fungovania sme sa zameriavali hlavne na luxusné značky ako DITA, Cazal, Maybach, Chrome Hearts, atď. V súčasnosti ponúkame už aj fashion líniu, to znamená, že u nás nájdete napríklad luxusné okuliare Fendi, Dior, Versace, Miu Miu, Moschino, D&G, Ray-Ban, Oakley alebo iné."

Nie nadarmo sa hovorí, "Náš zákazník, náš pán"

Optiky na Slovensku, ale i v Čechách v niektorých smeroch veľmi stagnujú a to chce značka zmeniť. Prvým dôležitým aspektom je prístup personálu. Napríklad do predajne DUOS sú prijímaní iba zamestnanci, ktorí majú dlhoročnú prax a práca ich musí jednoducho baviť.

„Ak chcete vytvoriť vynikajúcu zákaznícku skúsenosť, musíte sa neustále učiť a vzdelávať aj svojich zamestnancov”: tvrdí spolumajiteľ značky Adam. „To sa nám darí vďaka pravidelnej návšteve najdôležitejších veľtrhov v rámci očnej optiky, ktoré sa každoročne konajú Miláne, Paríži, Mníchove, Las Vegas a New Yorku.“

Adam tiež poukazuje na dôležitosť veľkého a kvalitného výberu. V rámci DUOS si zákazník môže vybrať z viac ako 30 svetových značiek. Zákazníci tiež veľmi oceňujú to, že si môžu priamo v predajni nechať vyšetriť svoj zrak najmodernejšími prístrojmi.

Okuliare nie sú len o pekných rámoch, ale hlavne o kvalitných šošovkách. Väčšina očných optík na Slovensku a v Českej republike využíva lacné sklá (napr. dovezené z Číny), ktoré nakupujú za veľmi nízku cenu a predávajú ich s obrovskou maržou. Takéto sklá z dlhodobého hľadiska určite nepomôžu, ale skôr uškodia, preto predajňa využíva len certifikované šošovky.

Adam Osúch, DUOS: Adaptujte sa na prebiehajúce zmeny a nebojte sa inovovať

Úspech nie je zadarmo

Žijeme v dobe motivačných spíkrov a podnikateľov, ktorí veľmi radi prezentujú svoje úspešné príbehy. Len málokto však poukazuje na ťažkú a krivoľakú cestu, ktorá vedie k úspechy. Čomu vďačí DUOS za svoj úspech?

  • Nikto nedosiahne svoje biznis ciele tým, že si číta motivačné citáty alebo sleduje sociálne siete úspešných podnikateľov. Treba si stanoviť cieľ a ísť si za ním. A samozrejme bez tvrdej práce to jednoducho nejde.
  • Mýliť sa je ľudské. Je však dôležité mať istú mieru sebareflexie a poučiť sa z vlastných chýb a omylov.
  • Nebojte sa neúspechu. Vďaka omylom sa učíme, ako robiť veci lepšie.
  • Risk je zisk. Nebojte sa riskovať a vyjsť zo svojej komfortnej zóny. Len tak zistíte, čo sa vo vás naozaj skrýva.
  • Adaptujte sa na prebiehajúce zmeny a nebojte sa inovovať. Doba sa veľmi rýchlo mení a postupy, ktoré fungovali pred pár rokmi vám nemusia priniesť úspech v budúcnosti.