Je to ospalé mestečko s obchodíkmi, roztomilými reštauráciami, nulovou kriminalitou a takmer žiadnou dopravou. Väčšina ľudí tu cestuje vlakom alebo jazdí na bicykli. Práve v Älmhulte vznikol v roku 1958 prvý obchodný dom Ikea s lacným nábytkom pre obyčajných ľudí z vidieka.

Napriek tomu, že materská spoločnosť sídli kvôli daniam mimo Švédska (v Holandsku, Luxembursku a Lichtenštajnsku), globálna firemná komunikácia a vývoj sa centralizuje v Älmhulte. To je miesto, kde sa prijímajú všetky kľúčové rozhodnutia, ktoré navonok dávajú zákazníkom pocit, že Ikea je stále Made in Sweden.

Nepriaznivá vízia

Dnes žije v Älmhulte zhruba desaťtisíc obyvateľov. Len ťažko medzi nimi nájdete takých, ktorí v Ikei nepracujú. Drvivá väčšina z približne 4 500 zamestnancov do mesta každé ráno cestuje zo širokej spádovej oblasti. „Je to naozaj smiešne. Všetci z vlaku vystúpia na zastávke Älmhult. Myslím, že máme dva špeciálne vlaky, ktoré sú nasadzované len pre nás,“ vysvetľuje dizajnérka Maria O’Brian.

Ikea má v meste vlastný hotel, ktorý vznikol len šesť rokov po otvorení obchodného domu, aby sa zákazníci po nákupoch mali kde najesť a prespať. Dodnes je zariadený v jednoduchom „ikeovom“ štýle a ponúka vlastné jedlo. Pred troma rokmi bolo na mieste prvého obchodu otvorené múzeum, nachádza sa tam tiež technologické laboratórium, nový obchodný dom, centrum vývoja produktov v budove Ikea of Sweden a zopár reštaurácií.

Udržateľnosť v každom kúte domácnosti. Ako sa mení Ikea

S firmou Little Sun vyvíja Ikea solárne svietidlá Sammanlänkad. Zdroj: IKEA

Každý rok na jar Ikea otvorí centrálu desiatkam novinárom a influencerom z celého sveta v štýle továrne na čokoládu Willyho Wonku. Je to zároveň obdobie, keď sa firma vydáva na cestu v čase. Hovorí o tom, čo má prísť, predstavuje kreatívne nápady, ambiciózne projekty, nádeje a produktové novinky, ktoré sa na trh dostanú v priebehu mesiacov.

Vízia našej budúcnosti nie je podľa stratégov švédskej firmy priaznivá. Byty budú podľa nich čoraz menšie a drahšie, ľudí bude trápiť hluk, škodlivé prostredie, haldy plastov v oceánoch a pitná voda bude vzácnejšia. Vzhľadom na tento pesimistický scenár sa Ikea snaží pripraviť nové produkty a spolupracuje so startupmi, ktoré majú udržateľný a ekologický rozmer. Slovíčko udržateľnosť vyslovuje každý – po čase znie ako klišé bez hlbšieho významu, ktorému zrejme veria dizajnéri, top manažment i upratovačky.

Manažéri Ikey to síce nepovedali priamo, ale novinky, ktoré firma pred pár dňami predstavila, čoraz viac cielia na rozvojové a preľudnené krajiny. V nich Ikea vidí najväčší potenciál pre svoj rast. Na druhej strane, aby nestratila zákazníkov v Európe a USA, ešte intenzívnejšie skloňuje témy ako ochrana životného prostredia, recyklácia a uvedomelosť v konzume.

Udržateľnosť v každom kúte domácnosti. Ako sa mení Ikea

Robotický nábytok Rognan kombinuje šatník, posteľ, gauč i stôl. Zdroj: IKEA

Solárne svetlá

Elektrina je niečo, čo mnohí z nás považujú za samozrejmosť. Na svete však žije viac než jedna miliarda ľudí, teda každý siedmy človek, úplne alebo čiastočne bez elektrickej energie. Tento fakt v kombinácii s nedostatkom pitnej vody spôsobuje vážne problémy miliónom

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa