Okrem dopravy ich spájajú ešte dve veci. Takmer výlučne zarábajú na štáte a vo svojom odbore majú buď monopolné, alebo dominantné postavenie. Ich výsledky naznačujú, že štát im platí zbytočne veľa. Na druhej strane im slúži ku cti, že svoje zisky priznávajú a zdaňujú na Slovensku, nie v daňovom raji.

Monopol na tabuľky

Prvá firma Turčan Delta z Koštian nad Turcom vyrába ešpézetky – tabuľky s evidenčným číslom vozidla – pre ministerstvo vnútra. Z približne šesťmiliónových tržieb zostáva majiteľom čistý, teda zdanený, zisk zhruba dva milióny eur. A to aj napriek mimoriadne vysokým mzdovým nákladom, aké sú netypické aj na pomery bohatých firiem v hlavnom meste.

V rokoch 2014 a 2015 boli mesačné mzdové náklady v prepočte na jedného zamestnanca na úrovni zhruba štyritisíc eur. Toľko neplatí svojim zamestnancom ani najziskovejšia slovenská firma Eustream, ktorá prevádzkuje tranzitné plynovody, ani najúspešnejšia slovenská IT firma Eset. Turčan Delta je na tom tak dobre pravdepodobne preto, že tabuľky dodáva za cenu deväť eur za kus, čo je päťkrát viac ako cena tabuliek v Česku.

Firma miestneho podnikateľa Petra Blizniaka dodáva ministerstvu ešpézetky od roku 1996. Aj napriek drobným zmenám sa podstata kontraktu nemení. Ministerstvo je podľa zmluvy povinné každoročne si objednať najmenej 250-tisíc tabuliek. Ak tak nespraví, zaplatí pokutu. Ministerstvo si ich od firmy každoročne objednáva viac, podľa toho, koľko reálne potrebuje.

Koniec nekonečna

Čudné na tomto zmluvnom vzťahu z čias tretej Mečiarovej vlády je, že ho uzavreli na dobu neurčitú. Zmenilo sa to až v roku 2014 za ministra Roberta Kaliňáka. Zmluvným dodatkom sa trvanie kontraktu ohraničilo na záver roka 2019. Na druhej strane si však rezort od firmy Turčan Delta objednáva výrazne viac tabuliek, ako podľa pôvodnej zmluvy musí. V roku 2018 by to malo byť takmer milión kusov, pričom stále platí štedro nastavená cena deväť eur za kus.

Alena Koišová z tlačového oddelenia rezortu vysvetlila, že aj takáto dohoda bola výsledkom dlhých rokovaní. „Keďže sme sa za každú cenu chceli vyhnúť sankciám, ktoré by voči rezortu mohli byť uplatnené v prípade súdneho sporu.“ Vysokú cenu obhajuje tým, že v čase, keď si ju s výrobcom dohodli, bola na podobnej úrovni ako v Česku.

Martin Jacko, partner advokátskej kancelárie Lansky, Ganzger + partner, si však myslí, že ministerstvo malo možnosť nevýhodnú zmluvu zmeniť. Úrad pre verejné obstarávanie podľa neho vydal metodické usmernenie, podľa ktorého by sa dlhodobé zmluvy nad osem rokov uzavreté na dobu neurčitú mali prehodnotiť „najmä z dôvodu, či takéto zmluvy korešpondujú s aktuálnymi podmienkami na trhu, najmä čo sa týka ceny, za ktorú je predmetný tovar dodávaný“, uviedol M. Jacko.

Dnes už zmluvy na dobu neurčitú zákon zakazuje, no v roku 2005 ešte boli dovolené.

Takto sa u nás žmýka doprava

Zdroj: TREND.sk

Súťaž čo najskôr

Turčan Delta si teda udrží svoj monopol už len do konca budúceho roka. Potom bude značky vyrábať dodávateľ, ktorý vzíde z verejnej súťaže. Ak sa ním aj opätovne stane Turčan Delta, ceny by mali pod vplyvom konkurencie klesnúť.

Bude to však závisieť od včasného vyhlásenia a vyhodnotenia verejnej súťaže. Inak sa to môže skončiť 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa