Ľudia sa dorozumievajú zvyčajne slovami. Nie však vždy. Veľa naznačujú rečou tela a neverbálnou komunikáciou. Zaujímavým príspevkom do literatúry zaoberajúcej sa touto problematikou je aj publikácia autora, ktorého služby využíva CNN, The New York Times, BBC a firmy ako Microsoft, 3M, Boeing a ďalšie. Ako sám tvrdí, prezentované informácie vychádzajú z akademického prieskumu, vedeckých štúdií, praxe a z jeho viac než dvadsaťročných skúsenosti v oblasti vyučovania, komunikácie a príbuzných odborov. Hneď na úvod vysvetľuje, že reč tela zahŕňa postoj, pohyby, očný kontakt a telo ako také. Neverbálna komunikácia však obsahuje okrem reči tela aj obliekanie, sociálne normy v obliekaní a správaní, nosenie šperkov, tetovanie, odstup, ktorý si ľudia udržujú pri osobných stretnutiach, využitie času, využitie priestoru, dokonca aj tón a výšku hlasu jednotlivca. Práve neverbálnou komunikáciou sa vo svojej knihe zaoberá. Upozorňuje pritom, že ženy majú na jej vnímanie oveľa lepší cit ako muži. Ale naučiť sa to môže každý a potom využívať neverbálne signály vo svoj prospech.

V trinástich kapitolách postupne vysvetľuje, čo je tajný jazyk biznisu, zdôrazňuje úžasnú moc tajného jazyka obchodu, približuje základné prvky reči tela. Ďalej venuje pozornosť okolnostiam a prostrediu, ktoré majú na mimoverbálnu komunikáciu veľký vplyv, približuje význam proxemiky a opisuje, čo všetko prezradí o človeku reč jeho tela. Potom rieši problematiku osobnej interakcie, ako zvýšiť svoj vplyv, problematiku skrytého jazyka mužov a žien aj detí a prechádza do sveta biznisu, pripomína reč tela a odlišné kultúry. Každá kapitola obsahuje množstvo príkladov z praxe, zhrnutie s podčiarknutím kľúčových bodov, pracovné listy s otázkami, cvičeniami a návrhy aktivít. Nejde pritom vôbec o oddychové čítanie, s knihou treba pracovať a študovať ju postupne. Je určená manažérom, obchodníkom a všetkým ľuďom, ktorí majú záujem o hlbší pohľad do problematiky neverbálnej komunikácie. Pútavé čítanie pre nich bude nielen užitočnou pomôckou v práci, ale aj v súkromnom živote.

Rozumieť reči bez slov

Kevin Hogan: Tajný jazyk byznysu. Vydalo vydavateľstvo Computer Press, a.s., Brno 2009. Počet strán 192, cena 12,41 €. Publikáciu na Slovensku distribuuje vydavateľstvo Computer Press, Hattalova 12/A, 831 03 Bratislava. Každý, kto má TREND predplatený priamo v redakcii, si knihu môže objednať s 20-percentnou zľavou, doručenie do 2 až 4 týždňov.