Výskumníci prišli pri výskume komunikácie medzi ľuďmi k zaujímavému poznaniu – z obsahu oznámenia je iba sedem percent vyjadrených slovne, 38 percent charakteristikami hlasu a až 55 percent rečou tela. Zistili tiež, že prvý dojem o neznámom človeku sa utvára počas prvých štyroch minút stretnutia, keď vnímame najmä mimoslovné prejavy druhého človeka, ktoré si sám veľakrát ani neuvedomuje. Pretože tento proces prebieha, prirodzene, obojstranne, je užitočné uvedomiť si, ktorými mimoslovnými prejavmi je možné vzbudiť negatívne či pozitívne emócie u druhých ľudí. Má to význam nielen v súkromnom živote, ale aj v práci. Špeciálne pre obchodných zástupcov a obchodníkov za pultom je určená kniha, v ktorej autor objasňuje hlavné príčiny chýb pri komunikácii. Vysvetľuje podstatu takzvaného kódovania aj význam priestorového umiestnenia. Jadrom publikácie sú kapitoly o posturológii, mimike, haptike, komunikácii prostredníctvom dotyku, paralingvistike atď. Okrem iného sa vďaka nej môže čitateľ naučiť rýchlo a bezpečne rozpoznať, čo si zákazník naozaj myslí, naučiť sa, ako s ním rokovať. V podrobnom sprievodcovi je aj vysvetlenie, prečo je komunikácia sociálne podmienená a aké existujú hlavné príčiny nedorozumení, čo sú neverbálne kódy, čo rozumieme pod arbitrárnym, ikonickým a intrinzickým kódovaním. Autor tiež pripomína, že ľudia reagujú na svoju predstavu o skutočnosti, nie na skutočnosť samu, zdôrazňuje, akú úlohu v neverbálnej komunikácii hrá proxemika, ako rešpektovať osobné zóny ľudí, ako využiť pri rokovaní či prezentácii priestor, čo je posturológia, aké existujú základné telesné postoje. Zdôrazňuje tiež šesť zásad pri perfektnom držaní tela, súvislosť kineziky a gestiky, význam založených rúk pri vytváraní bariéry medzi komunikujúcimi a vysvetľuje, ako funguje komunikácia prostredníctvom výrazov tváre i ktoré zóny v tvári prezradia emócie. V každej kapitole sú testy na overenie získaných vedomostí. Priložené DVD obsahuje videoukážky rôzneho správania.

Vojtěch Černý: Reč tela DVD. Vydalo vydavateľstvo Computer Press, a.s., Brno 2009. Počet strán 284, cena 11,64 €. Publikáciu na Slovensku distribuuje vydavateľstvo Computer Press, Hattalova 12/A, 831 03 Bratislava. Každý, kto má TREND predplatený priamo v redakcii, si knihu môže objednať s 20-percentnou zľavou, doručenie do 2 až 4 týždňov.