Značka Dacia je známa svojou fiozofiou ponúkať cenovo dostupné vozidlá. Príchod úplne nového modelu Bigster sprevádzali veľké očakávania. Boli oprávnené – priniesol so sebou skutočne nové riešenia hodné vlajkovej lode. Dostupná je verzia TCe 140 so 48 V mildhybridným systémom, ECO‑G 140 zasa spája benzín/LPG a 48 V ľahkú hybridizáciu a TCe 130 4x4 je 48 V mildhybrid s pohonom všetkých kolies. Napokon je v ponuke aj Hybrid 155, ktorý redakcia testovala. Bigster je zároveň prvým modelom celej skupiny Renault, ktorý je vybavený úplne novým 1,8-litrovým fullhybridným motorom v kombinácii s 1,4 kWh batériou a automatickou multirežimovou prevodovkou. Za čo možno toto auto pochváliť? Predovšetkým za spotrebu paliva, veľmi časté využívanie elektrického režimu a v treťom rade za pomerne vyrovnaný chod.
Nízka spotreba
Výrobca deklaruje, že Bigster s motorizáciou Hybird 155 pracuje až 80 percent času jazdy v plne elektrickom režime v meste a v porovnaní s ekvivalentným benzínovým motorom má až o 40 percent nižšiu spotrebu paliva. Náš celkový priemer bol po testovacom týždni 5,1 l/100 km. Na okresných cestách to bolo väčšinou 4,8 až 4,9 l/100 km, na diaľnici spotreba narástla. Dokonca aj tam, pri vysokých rýchlostiach, sa často aktivoval elektrický režim. Hybridný systém generuje výkon 116 kW, najviac spomedzi ponúkaných verzií. Postačuje mu to na uvoľnené rodinné jazdy, viac netreba očakávať. Nástup výkonu síce nie je okamžitý, no vďaka elektrickej podpore ani príliš pomalý. Navyše toto auto ťaží z nízkej hmotnosti. Veď ktoré obdobné SUV dnes váži 1 419 kg?
Multirežimová prevodovka z Dustera je v Bigsteri vylepšená a jej spolupráca s motorom je slušná. Má štyri stupne pre spaľovací motor a dva pre elektromotor. Posádku poteší aj odhlučnenie od podvozku a od motora, oproti iným modelom Dacie je v kabíne Bigstera citeľne tichšie. Hybridný systém pracuje vyrovnane a prechody medzi spaľovacím a elektrickým režimom sú kultivované. Full hybrid predvádza presvedčivý výkon. V mestskom prostredí sa hodí malý polomer otáčania. Ďalší pozitívny bod sa týka rekuperácie. V režime D je dostatočne prítomná, no nie natoľko intenzívna, aby auto po uvoľnení plynového pedála okamžite zastalo. Dostupný je pritom aj výraznejší režim B.
Technologické vychytávky
Bigster nie je špeciálny iba vylepšenými či novými elektrifikovanými druhmi pohonu. Prináša aj niekoľko úplných noviniek, ktoré sa ešte v iných modeloch značky neobjavili, napríklad elektrické ovládanie veka batožinového priestoru. Má aj čiastočne elektricky ovládané predné sedadlá. Operadlo a výšku sedenia si vodič nastaví elektricky a na fixáciu vzdialenosti od volantu použije starý dobrý mechanizmus pod sedadlom.
- Technické parametre
Motor benzínový motor + elektromotor, full hybrid
Pohon predné kolesá
Prevodovka automatická multirežimová 4 + 2
Max. výkon kombinovaný 116 kW/156 k
Krútiaci moment 172 Nm spaľovací motor, 205 Nm elektromotor
Max. rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,7 s
Objem kufra 612 l
Spotreba WLTP 4,7 l/ 100 km
Cena vozidla 31 742 eur
Zaujímavosťou je funkcia zrkadlenia Google Maps z aplikácií Apple CarPlay či Android Auto aj na prístrojový štít. Dizajnové riešenia v interiéri budú používateľovi pravdepodobne známe z osvedčeného modelu Duster. V kabíne je diskrétny volič prevodovky a dve desaťpalcové obrazovky, jedna pre zábavno-informačný systém. Dá sa k nej pripojiť aj bezdrôtovo pomocou spomínaných aplikácií, no pomerne často sa pri teste stávalo, akoby sa po opätovnom nastúpení do auta toto spojenie neobnovilo a proces bolo treba zopakovať.
Väčšina materiálov v interiéri patrí k jednoduchým, ako sú napríklad tvrdé plasty. Týka sa to aj poťahov sedadiel. Podobné možno nájsť v iných modeloch značky. Zvyčajne sa rýchlo znečistia a zbytočne tak zhoršujú dojem z interiéru. Nápaditým riešením je systém upevňovacích bodov YouClip. V interiéri Bigstera ich je rozmiestnených šesť a možno na ne prichytiť rôzne príslušenstvo. V testovanom aute to bola napríklad prenosná lampička v sekcii spolujazdca.
- Novinky
Ďalšia Toyota bude hybrid
Toyota Aygo X prechádza z litrového trojvalca na novú hybridnú technológiu Hybrid 115, ktorá zvýšila výkon zo 72 na 116 koní a umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej než 10 sekúnd. Novinka prináša lepšie tlmenie hluku, tuhé podvozkové nastavenie, polomer otáčania 4,7 m a verziu GR Sport. Predaj sa začne koncom roka 2025.Nissan cieli na elektrifikáciu
Nástupca Nissanu GT-R, známy ako R36, je stále vo vývoji a termín jeho uvedenia nie je známy. Súčasné koncepty naznačujú hybridný alebo plne elektrický pohon, keďže automobilka smeruje k elektrifikácii.Auto, ktoré je Mega
Luxusné čínske MPV s futuristickým dizajnom Li Auto Mega zaujme výkonom 544 koní, dojazdom 710 km a ultrarýchlym nabíjaním batérie s výkonom 520 kW. Ponúka sedem miest a otočné masážne kreslá. Displej s uhlopriečkou 21,4 palca a prémiový audiosystém z neho robia kino na kolesách.