Zatiaľ funguje v pilotnej prevádzke: v rámci nej spoločný lístok síce je, ale iba predplatný, napríklad mesačný. Po novom sa bude dať kúpiť aj jednorazový spoločný lístok.

IDS sa má rozšíriť z okresu Malacky aj na okresy Senec a Pezinok, teda na celý kraj. Vyplýva to z rokovaní a uznesení samospráv, ktoré sa dotiahli počas leta. Jeden z najpomalšie napredujúcich eurofondových projektov sa má dokončiť v novembri tohto roka. Na to, aby sa dal považovať za plnohodnotný integrovaný systém, však samosprávy a štát musia popracovať na zlepšení prestupných časov a zastávok.

Bratislava získala viac

Dôležité bolo, že sa partneri v spoločnej akciovke Bratislavská integrovaná doprava (BID) dohodli na delení tržieb z predaja lístkov. Mesto Bratislava si od ostatných partnerov vybojovalo vyšší podiel. Pôvodne dohodnutý kľúč totiž spôsoboval jeho dopravnému podniku vysoké straty. Na integrovanom systéme prerábali v jeho pilotnej fáze aj ostatní dopravcovia – Železničná spoločnosť Slovensko, ktorú financuje štát, a prevádzkovateľ prímestských autobusov Slovak Lines dotovaný krajom. Straty vyplývali aj z nižšieho cestovného, ktorým chceli dopravcovia prilákať ľudí na integrovanú dopravu.

Najvyššie straty však malo podľa bývalého primátora Bratislavy Milana Ftáčnika mesto. Preto si dalo podmienku: s rozšírením integrovanej dopravy budeme súhlasiť, ak dostaneme väčší podiel z predaja integrovaných lístkov. Túto požiadavku si aj presadilo. Nový spôsob prerozdeľovania tržieb schválili na konci júna poslanci mesta aj samosprávneho kraja.

Čaká sa ešte na súhlas ministerstva dopravy, ktoré zastrešuje osobné vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko. Rezort podľa jeho hovorcu Martina Kóňu v súčasnosti vyhodnocuje materiály IDS. „Našou úlohou je posúdiť, či je ich finálna verzia plne v súlade s dohodami, ktoré vzišli z jednotlivých rokovaní pracovných skupín,“ povedal.

Opäť zlé obstarávanie

Na zavedenie jednotného tarifného systému treba prekonať aj jednu technickú prekážku – upraviť označovače nových spoločných lístkov v MHD. Ide o zariadenia, v ktorých si cestujúci po nastúpení do MHD musí „cvaknúť“ lístok, aby bol platný. Mesto Bratislava sa pokúsilo kúpiť označovače v piatich verejných obstarávaniach. Všetky sa skončili neúspešne, najmä pre námietky neúspešných uchádzačov.

Poslednú, piatu súťaž zrušil v marci 2015 Úrad pre verejné obstarávanie. Mesto preto prišlo o 2,4 milióna eur z eurofondov. Súčasný primátor Ivo Nesrovnal rozhodol, že označovače kúpia za mestské peniaze, i keď v menšom množstve. Časť existujúcich označovačov iba upravia. Štrbinu, do ktorej sa strká lístok, rozšíria, aby sa do nej zmestil aj širší „integrovaný“ lístok, ktorý budú používať prímestské autobusy, vlaky aj MHD.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa