Mini pôvodne vzniklo ako úsporné auto v reakcii na ropnú krízu po zatvorení Suezského prieplavu v roku 1956. Koncern British Motor Corporation uviedol na trh verzie Morris Mini-Minor a Austin Seven v roku 1959. Dnes už to dávno nie je to auto, ktoré by malo byť v prvom rade úsporné. Spája sa najmä so štýlovým dizajnom a s jazdou. Dnes má mnoho podôb. Ak za vrchol považujeme verziu JCW, potom Cooper S, s ktorým sme jazdili, je v jej tesnom závese. Za zážitok jazdy s ním si majiteľ aj priplatí, pretože táto značka nepatrí k lacným. Zároveň to nie je ideálne auto do mesta s jeho často rozbitým asfaltom. Patrí skôr na okresné cesty.

Jazda s Mini je zábavná. Pod kapotou, ktorá je, mimochodom, na plynových vzperách a jej tvar je netradičný, pretože siaha až na bočnú stranu karosérie, sa ukrýva prepĺňaný dvojlitrový benzínový motor s výkonom 150 kW. Na auto s pohotovostnou hmotnosťou 1 430 kg je to viac ako solídne. Nejde však iba o silu, ale aj o pružnosť.

S dušou pretekára

Nástup výkonu je rýchly a prichádza už od nízkych otáčok (300 Nm pri 1 450 – 4 500 ot./min.). Spolu s nízko položeným ťažiskom a krátkymi prevismi karosérie je to recept na agilné hravé auto. Okrem toho z Mini cítiť, že dnes je pod krídlami skupiny BMW. Po prvé, má presné riadenie, vďaka ktorému má vodič auto absolútne pod kontrolou, a po druhé, pre tuhosť podvozka. Tá sa pozitívne prejaví pri rýchlej jazde. Kolesá sa neustále snažia kopírovať asfalt, pri prejazde nerovnosťami sa auto celé odľahčí a zároveň veľmi rýchlo klesne dolu. Pri nekvalitnej ceste je to trochu problém, pretože cítiť neustále nadskakovanie. Práve preto jazda mestom s nekvalitnými cestami nie je najkomfortnejšia.

Zmenu prevodových stupňov realizuje sedemstupňová automatická prevodovka. Niekedy by bolo lepšie, keby podradenie prichádzalo skôr, no pádla na manuálne radenie na zadnej strane volantu umožňujú prevziať kontrolu nad ním. Imidž auta dotvárajú aj príjemné dunivé tóny vychádzajúce z výfuku s jemným zabublaním. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu paliva 6,3 l/100 km, ale náš celkový priemer bol 8,3 l/100 km. Väčšinu času bol aktivovaný najzábavnejší režim jazdy Go-Kart, ktorý všetky „zmysly“ auta ešte priostruje. So spotrebou sa potom najnižšie podarilo dostať na sedem litrov.

Nezameniteľný interiér

Kabínu áut nesúcich názov Mini si nie je možné pomýliť s nijakou inou. V interiéri sa mieša minimalizmus s extravaganciou. Čo to znamená? Nie je tu toho veľa, no všetko, čo tu je, je svojské. Dvojramenný volant s hrubým vencom a látkovým pásikom, okrúhla centrálna obrazovka, odkladacia priehradka v tvare kufríka, úplná absencia prístrojového panelu (jeho úlohu preberá head-up displej premietaný na sklíčko pod čelným sklom). Treba si zvyknúť napríklad na to, že blikanie smeroviek sa nezobrazuje v zornom poli vodiča, ale na centrálnej obrazovke. Látkové čalúnenie palubnej dosky možno považovať za nepraktické z hľadiska údržby.

Mini Cooper S
  • Motor prepĺňaný benzínový motor 2,0 l TwinPower Turbo
  • Pohon predné kolesá
  • Prevodovka 7-stupňová automatická
  • Max. výkon 150 kW/204 k
  • Krútiaci moment 300 Nm
  • Max. rýchlosť 242 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 6,8 s
  • Objem kufra 275 l
  • Spotreba WLTP 6,5 l/100 km
  • Cena vozidla 44 108 eur

Dominantou kabíny je okrúhly OLED displej, ktorý asi nemá obdobu v žiadnom aute od konkurencie. Má sýte farby a reaguje rýchlo. Na prvý pohľad môže množstvo informácií na jednom mieste vytvárať dojem chaosu, no už po chvíli sa v nich dá intuitívne dobre orientovať. Sú tu dokonca aj informácie o tom, aká je teplota oleja, koľko barov aktuálne tlačí turbo, koľko newtonmetrov a kilowattov auto aktuálne využíva, ale aj to, aké preťaženie pôsobí počas dynamickej jazdy na posádku. A napokon, interiér špičkovo ozvučuje audiosystém Harman/Kardon a cestujúci sedia na pohodlných sedadlách. Auto má aj jednu veľmi praktickú stránku, ktorú ocenia najmä ľudia v staršom veku. Sedadlo spolujazdca sa dá príjemne zdvihnúť, čo robí nastupovanie pre túto vekovú kategóriu veľmi pohodlným. 

Krátke správy

Supervýkonný elektromobil

Mercedes-AMG predstavil koncept GT XX – elektrické štvordverové kupé s tromi elektromotormi s výkonom 1 360 koní. Batéria s technológiou z F1 umožňuje dojazd 400 km po piatich minútach nabíjania. Auto so špičkovou aerodynamikou dosahuje rýchlosť vyše 360 km/h.

Xiaomi pre Nürburgring

SU7 Ultra je nový elektrický sedan od čínskeho giganta. Prototyp limitovanej edície Nürburgring Limited Edition s výkonom 1 548 koní už stihol vytvoriť rekord na vo svojej kategórii na rovnomennom nemeckom okruhu.

BMW poteší Kanaďanov

Bavorská automobilka uvádza edíciu 540i xDrive Legacy Edition výhradne pre kanadský trh. Model vybavený radovým šesťvalcom B58 s výkonom 381 koní bez hybridizácie bude dostupný v počte len 151 kusov, ale v širokom výbere farieb. Ide o poctu pôvodnému modelu 540i (E34).