Vlaňajší rok dal poriadne zabrať aj výrobcom vozidiel a ich dodávateľom. Napriek tomu priniesol automotive na Slovensko tri veľké investície, nové projekty rozbehli Nemci či Kórejčania. Konzultantka a odborníčka na mobilitu Jana Oršuliaková pre TREND vysvetľuje, ako pandémia zmení mapu európskeho automobilového priemyslu. „O budúcich víťazoch rozhodnú ľudia, vývoj a nové technológie,“ hovorí.
Čo koronakríza najviac zmenila v automotive?
Ekonomické výsledky, samozrejme. Predaje padli a cesta k efektívnym procesom sa vo fabrikách skomplikovala. Pritom automobilový priemysel u nás na tom rozhodne nie je najhoršie. Fakt je, že v celej Európe minulý rok klesli predaje priemerne viac než dvojnásobne oproti tomu, ako klesla výroba u nás. Takže v porovnaní s tým bola výroba v továrňach automobiliek na Slovensku naozaj zasiahnutá menej.

Nový Passat sa v Bratislave bude vyrábať len ako kombi. Pre konkurenciu so Škodou
Nemali sme len šťastie?
Skôr to bolo vďaka tomu, že automobilky u nás vyrábajú aj globálne produkty. A keďže sa v ťažkom roku poklesov pomerne rýchlo prebudil najväčší svetový trh – Čína, kde napokon pokles predajov dosiahol len niekoľko percent, podarilo sa spomaliť pokles.
Vlani investovali Volkswagen, Porsche či Kia. Je to dostatočná náplasť na stav, v ktorom je tento segment?
Automobilový priemysel na Slovensku nie sú len automobilky a reálny dosah na toto prierezové odvetvie závisí aj od dodávateľov. Tí, ak nedodávali len pre závody na Slovensku, môžu byť zasiahnutí viac a sú z hľadiska zamestnanosti veľmi dôležití. Ich situácia bude závisieť nielen od dopytu automobiliek, ale aj od ich vlastnej situácie.
Je správna cesta podporovať len masívne investície?
Čítajte ďalej s predplatným TRENDU
Odomknite článok cez SMS za 3 € týždenne s automatickou obnovou.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?