Estónsky startup, pôvodne zameraný na objednávanie taxislužieb cez telefón, sa za osem rokov rozrástol na multimiliardovú medzinárodnú firmu. Kým iných vírus skolil, Bolt rastie bleskovou rýchlosťou aj v nových segmentoch. Len za minulý rok vyzbieral od investorov zhruba tristo miliónov eur a hodnotu tejto investície sľubuje zdesaťnásobiť. Chceme rásť a máme pripravené viaceré prekvapenia, avizuje v rozhovore pre TREND regionálny manažér spoločnosti Bolt pre strednú a východnú Európu Roman Sysel.

V rozhovore sa dočítate:
  • ako sa pandémia podpísala na fungovaní firmy
  • prečo sú kolobežky budúcnosťou dopravy v meste
  • kam poputujú stámilióny eur získané od investorov
  • ako sa rodí rozhodnutie o vstupe do nových miest
  • v čom sa africký trh líši od európskeho

Uplynulý rok zásadne poznačila pandémia, ako by ste ho zhrnuli z perspektívy spoločnosti Bolt?

Bol to zaujímavý rok. Pred dvoma rokmi by sme sa asi čudovali, čo všetko je dnes normálne. Začali sme ho s ambicióznymi plánmi. Ale po dvoch mesiacoch sme všetci zistili, že sa bude vyvíjať inak. Aj náš život sa zo dňa na deň zmenil spôsobom, aký sme si dovtedy nevedeli predstaviť. Globálne sme v našom core biznise klesli o 75 až 80 percent. Bola to situácia, s ktorou sme sa museli vyrovnať.

Pôsobíte nadnárodne, investorov máte aj z Číny, kde nákaza prepukla. Pomohlo vám to odhadnúť vážnosť situácie a pripraviť sa?

Informácie sme mali po rôznych linkách. Myslím si, že boli aj všeobecne dostupné, a my, samozrejme, informácie hľadáme aj aktívne. Vedeli sme, ako sa situácia vyvíjala, ale v konečnom dôsledku bola v každom regióne iná.

Na snímke elektrická kolobežka Bolt.
Neprehliadnite

Bolt získal historickú investíciu. Časť z multimiliónovej sumy má putovať aj na Slovensko

Aké boli bezprostredné reakcie firiem vo vašom sektore?

Existujú v zásade dva prístupy – snažiť sa to nejako prečkať, dúfať, že štát pomôže, a potom pôjdeme ďalej. V marci ešte veľa ľudí tvrdilo, že po dvoch týždňoch sa veci vrátia do normálu. Nám bolo od začiatku jasné, že situácia nepotrvá len štrnásť dní, a rozhodli sme sa k nej pristúpiť aktívne. Veľa priamych konkurentov prepustilo 15 až 30 percent zamestnancov. My sme verili, že sme nabrali dobrých ľudí, ktorých dokážeme využiť a vďaka nim expandovať.

Ako to vyzeralo v praxi?

Po úvodnom brainstormingu sme vybrali tie iniciatívy, ktoré majú najväčší zmysel a ktoré smerujú k našim dlhodobým cieľom. To je expanzia do dodávok jedla a mikromobility. Zatvorenie reštaurácií bol pre ľudí problém, zároveň nechceli byť v tesnom kontakte. Tak sme vymysleli aj kategóriu protect v autách, kde ľudia môžu sedieť oddelení od vodiča. Alebo si môžu vziať kolobežku a byť úplne sami. Vieme tiež, že to nie je náplasť len na túto dobu a aj po pandémii budú mať tieto projekty stále miesto medzi používateľmi. Takže bez ohľadu na koronavírus sme vedeli, akou cestou chceme ísť. Len realita nakoniec predbehla naše pôvodné plány.

Firma v čase pandémie vstúpila aj do segmentu doručovania jedla a kvetov.
Zdroj: Bolt

Ako to ovplyvnilo jednotlivé procesy vo firme?

Biznisový model sa až tak nezmenil. Vďaka motivácii, o ktorú sa nám koronavírus postaral, sme však zvládli finančné krvácanie aj plošné úspory. Viac sme sa zomkli a procesy sme urýchlili. Ak dovtedy uplynulo od rozhodnutia otvoriť nový trh po spustenie priemerne šesť mesiacov, vlani sa nám podarilo tento čas skrátiť na tri až päť týždňov. Úvodné „poďme“ zaznelo v marci v Česku a následne sme pokračovali cez Košice, Varšavu, Bukurešť a Záhreb do ďalších miest. Po roku vidíme, že to bolo správne, a chceme v tom pokračovať aj tento rok.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa