Uplynulý rok priniesol niekoľko udalostí, ktoré sa výrazne podpíšu pod budúcnosť telekomunikačného trhu. Prišiel tretí mobilný operátor, hoci zatiaľ sa veľmi neukázal. A rozbehli sa prvé komerčné projekty triple play, ktoré biznis operátorov smerujú do celkom nového segmentu – digitálnej televízie. Po rokoch tak prichádza možnosť zmeniť hegemóniu veľkej trojky, Orangeu, T-Mobilu a Slovak Telekomu.
Tretí...
V televízii, v tlači a na bilbordoch pred pár mesiacmi k oranžovej a purpurovej farbe pribudla modrá – korporátna farba tretieho mobilného operátora. Pravda, masívna mediálna kampaň dokazuje len to, že Telefónica O2 Slovakia sa vie dvom etablovaným hráčom vyrovnať v reklamných výdavkoch. Pokiaľ ide o služby, má čo doháňať.
Hoci aktívne na trhu pôsobí iba od začiatku februára a jej úvodná akcia na preplatené služby, pre takzvané O2 Jednotky, zaznamenala úspech. Teda, ak sa zaň považuje šesťstotisíc registrovaných záujemcov a z nich (ku koncu apríla) 400-tisíc aktívnych zákazníkov.
- NEPREHLIADNITE SÚVISIACE ČLÁNKY:
- 100414>Telekomunikačný trh poznačila konsolidácia
- 13737>TREND Top Telecom
Na druhej strane, na ponuku O2 vo fakturovaných službách, v ktorom sa odohrá rozhodujúca bitka o trhové podiely, sa stále iba čaká. Telefónica pritom licenciu získala vlani v auguste, takže sa dal očakávať aj rýchlejší nábeh kompletného produktového portfólia. Obzvlášť keď ani T-Mobile a Orange nespia a na nového hráča sa pripravujú. Hoci k významnejšej inovácii, ako sú napríklad neobmedzené volania v cene paušálu, sa ešte ani ony neodhodlali.
Tak či onak, aj vstupom tretieho hráča sa penetrácia mobilov na Slovensku v súčasnosti pohybuje nad magickou stopercentnou hranicou. Lídrom je Orange, ktorý sa pochválil troma miliónmi klientov ku koncu vlaňajška. Dvojka na trhu T-Mobile k nim pridal svojich 2,2 milióna zákazníkov a Telefónica niekoľko stotisíc O2 Jednotiek.

Nasýtenosť trhu a nástup tretieho operátora povedie k novej vlne oživenia mobilného trhu. Po prvé a predovšetkým, zvýšia sa aktivity na preberanie existujúcich používateľov, ako i aktivity na ich udržanie. Je zrejmé, že akvizičné úsilie vystupňuje nový hráč, kým Orange a T-Mobile zapracujú na retencii.
Rozdiel bude v tom, že kým od Telefónicy sa dá očakávať tlak na znižovanie cien služieb, etablovaní provideri pôjdu cestou „viac muziky za ten istý balík peňazí“. Časť zákazníkov si vyberie strednú cestu – na opasok si pripne druhý, v malej miere aj tretí mobil.
Okrem toho na trh prídu nové služby, ktorých účelom bude zvýšiť výnosy na jedného zákazníka. Tie v súčasnosti v Orangei dosahujú 720 korún mesačne, v T-Mobile sú pre vyšší podiel prepaidových klientov o stovku nižšie.
Lastovičkou v snahe o rast výnosov je reštrukturalizácia dátových služieb T-Mobilu. V rámci nej firma v polovici apríla prišla s prístupom do prakticky ľubovoľnej e-mailovej schránky cez mobil. Rozdiel oproti existujúcim riešeniam je v tom, že operátor neúčtuje nič za prenos dát z e-mailu, takže cenníková cena služby (237 Sk s DPH) je konečná.
... štvrtý a piaty
Konkurencia na mobilnom trhu sa bude ďalej zvyšovať. Trh dospieva, čo láka ďalších záujemcov. Keď sa k tomu pridá snaha existujúcich hráčov o vyťaženie sietí, vznikne ideálne podhubie pre nástup virtuálnych mobilných operátorov (MVNO). No nebude to priestor pre hocikoho. Šancu uspieť majú len ozaj silní a skúsení investori.
Vlani TREND uvažoval o tom, že záujemcom o MVNO koncept môže byť alternatívny operátor GTS. No ten sa do takéhoto projektu sotva pustí. Minimálne dovtedy, kým nenájde nového majiteľa. Zatiaľ sa zaoberal najmä konsolidovaním akvizícií, ktoré uskutočnil na prelome rokov 2005/2006. No je pravda, že dlhodobo na jedinom pilieri, službách v pevných a bezdrôtových sieťach, nevydrží.
Medzitým sa po Deutsche Telekome, Orangei a Telefónice na slovenskom trhu objavil ďalší strategický hráč. Rakúsky Telekom Austria, ktorého odnož Mobilkom neuspela v tendri o tretiu slovenskú mobilnú licenciu, kúpila regionálneho alternatívca eTel, pôsobiaceho i na Slovensku.
O jeho nastávajúcej stratégii je síce zatiaľ známe len to, že sa bude naďalej koncentrovať na segment malých a stredných podnikov, no pre jeho stabilitu platí to isté ako pre GTS. Pritom Telekom Austria sa evidentne nebráni ani akvizíciám, ani investíciám – napríklad cez českú dcéru Czech Online vstúpil do biznisu s uvoľnenými pevnými linkami.
Porovnanie podielov na trhu podľa tržieb
(v %)
(vľavo - rok 2005, vpravo - rok 2006)


PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťami
Cez GTS sa do biznisu môže dostať aj private equity skupina Penta, ktorá sa o novú slovenskú mobilnú licenciu takisto uchádzala. Penta sa o kúpu skupiny GTS vážne zaujíma. Okrem toho zamýšľa vstúpiť na mobilný trh – ako MVNO. Prvých zákazníkov chce osloviť do konca roka.
O aký segment trhu jej pôjde a akými službami plánuje preraziť, zatiaľ neprezradila. Mobilné aktivity Penty má zastrešovať spoločnosť Mobile Entertainment Company a postupne ich rozbehnúť vo všetkých krajinách V4.
Výpočet záujemcov o mobilný trh možno uzatvoriť káblovým operátorom UPC Broadband Slovakia. Po tom, čo v polovici uplynulého roka cez rozvody káblovej TV spustil telefónnu službu a tak skompletizoval svoju triple play ponuku, avizoval aj vstup do mobilného biznisu.
„Verím, že už čoskoro sa posunieme ku quad play – integrovaniu televízie, internetu, pevnej a mobilnej telefónie, ako to už spravili sesterské firmy UPC v Holandsku a vo Švajčiarsku,“ uviedol pre TREND generálny riaditeľ firmy Martin Maťašeje.
Musia investovať

Impulz na zmenu v telekomunikačnej brandži prichádza aj z oblasti pevných liniek. Samozrejme, nie v hlasových službách, ktoré sa definitívne sťahujú na mobily. A alternatívna konkurencia Slovak Telekomu tento trend, vzhľadom na rokmi zanedbávanú liberalizáciu, nezmení. Kde pevné linky môžu chytiť druhý dych, je interaktívna zábava (televízia, video na požiadanie, hry), kde mobily, aspoň zatiaľ, narážajú na limity.
O tom, že fixní operátori takto naozaj uvažujú, svedčí množstvo rozbehnutých projektov. Slovak Telekom (ST) spustil Magio, Orange má Homebox, o slovo sa hlásia i menší lokálni provideri ako Micronet v Bratislave či Antik v Košiciach. Všetci sa upli k vízii trojkombinácie hlasu, internetu a zábavy (triple play), podriaďujú jej investičné plány i obchodné aktivity.
Najďalej je ST, ktorého Magio je dostupné v desiatich mestách Slovenska. Pravda, nie na každej telefónnej prípojke v danej lokalite, lebo s narastajúcou vzdialenosťou účastníka od ústredne sa výkon linky a tým aj možnosť prevádzkovať na nej Magio znižuje.
Práve nároky Magia na prístupovú sieť sú základným faktorom úspechu ST na poli triple play. Ak nebude pokračovať v nemalých investíciách, Magio bude záležitosť relatívne neveľkej časti účastníkov.
- Rádiokomunikácie a triple play
Karty na trhu môžu ešte stále zamiešať Rádiokomunikácie, broadcastingová divízia Slovak Telekomu, ktorú dominantný fixný operátor predáva. Po niekoľkých rokoch sa v marci celý proces dostal do finálnej fázy. ST spomedzi deviatich záujemcov vybral jedného, s ktorým rokuje o konkrétnych podmienkach. Jeho meno nezverejnil. V kuloároch sa špekuluje, že vyvoleným je subjekt, za ktorým stojí finančná skupina J&T Group, hoci sama to popiera.
Pravda, Rádiokomunikácie sa pod taktovkou nového majiteľa sotva zamerajú na klasické telekomunikačné služby, na hlas, dáta a internet. Najmä ak ST zaviaže investora podmienkou, že mu – aspoň určitý čas – nebude konkurovať. Staronovú úlohu Rádiokomunikácií vidí prezident telekomu Miroslav Majoroš naďalej v šírení terestriálneho televízneho a rozhlasového vysielania. V súvislosti s digitalizáciou, s prechodom na štandard DVB-T, s ktorým sa počíta do konca roka 2012, pritom očakáva stámiliónové investície do nových technológií.
No práve šírením TV vysielania môžu Rádiokomunikácie ovplyvniť rozvoj ostatných telekomov. Konkrétne, ak sa s niektorým z nich spoja v úsilí spoločne skombinovať ponuku triple play. Rádiokomunikácie do nej môžu, teoreticky, prispieť televíznou zložkou. Okrem infraštruktúry pozemných vysielačov šíria TV signál aj cez satelit, prostredníctvom paketu Skylink (do októbra minulého roka Slovak Link).
Kvôli úplnosti, nový majiteľ Rádiokomunikácií získa podnik, ktorý vlani s tržbami okolo jednej miliardy korún dosiahol zisk po zdanení 318 miliónov korún.
Miliarda do optiky
Kto rozsiahle investície rozhodne plánuje, je Orange. Svoj Homebox spustil koncom vlaňajška vo svojej novej optickej sieti na pár uliciach v Bratislave, Trnave a Piešťanoch. Neskôr oznámil, že do konca tohto roka hodlá investovať miliardu korún, rozšíriť pavučinu koncových prípojok do desiatich miest a pripojiť na ňu dvestotisíc domácností. Na porovnanie, UPC má na služby káblovej televízie niečo vyše štvrť milióna abonentov.

Limitom Orangeu pri dosahovaní jeho cieľa bude (ne)záujem bytových spoločenstiev a samospráv o naťahanie nových káblových rozvodov. Tomu zodpovedá aj vyhlásenie firmy, že pri rozvoji siete sa zameria na mestá, kde „samosprávy a vlastníci budov preukážu ochotu túto investíciu bez zbytočných administratívnych prieťahov umožniť“.
Menší lokálne pôsobiaci záujemcovia o triple play môžu byť na prvý pohľad v nevýhode. Nemajú prístup k takým investičným zdrojom ako veľkí operátori a nemôžu si dovoliť toľko vložiť do mediálnej propagácie. Svoj trh však dobre poznajú a trh zasa pozná ich.
Ďalšou možnosťou je spojiť sa s miestnou samosprávou a novú infraštruktúru vybudovať s jej pomocou, ako aj s pomocou eurofondov. Projekty takzvaných metropolitných sietí už na Slovensku existujú, stavajú ich vo Zvolene, v Trnave či v Poprade. Záujem ísť v ich šľapajach majú aj ďalšie mestá a obce.
Na druhej strane, tento model prináša riziko, že projekt s nadštandardnou administratívnou podporou a nekomerčnými investičnými zdrojmi zdeformuje konkurenčné prostredie a podnieti vznik miestnych monopolov.
Aj televízne služby
Projekty ako Magio a Homebox menia tvár nielen telekomunikačného, ale i televízneho biznisu. Na začiatok nové služby sú postavené na digitálnych technológiách, ktoré sľubujú (a aj reálne prinášajú) lepšiu kvalitu obrazu a zvuku. Nehovoriac o celkom nových službách, ako je elektronický sprievodca TV programom (Electronic Program Guide – EPG) alebo možnosť pozastaviť vysielanie a neskôr v ňom v rovnakom okamihu pokračovať (time shift).
Okrem toho napríklad Magio búra zastaranú štruktúru služieb káblových operátorov, ktorá pozná len základný a rozšírený súbor programov. V Magiu sú TV kanály podľa obsahovej príbuznosti rozčlenené do niekoľkých balíčkov. Z nich si zákazník môže v závislosti od mesačného poplatku viac či menej vyberať. A poskladať si vlastný, sčasti individuálny raster.
Pokiaľ ide o ceny, digitálne televízie od ST alebo Orangeu veľkú revolúciu neznamenajú. Profilujú sa skôr ako exkluzívne služby, takže maximálne kopírujú existujúcu ponuku káblových operátorov. O cenový atak sa vlani postaral ďalší nováčik na trhu – Digi TV –, ktorý šíri TV vysielanie cez satelit. Jeho ponuka 40 kanálov za tristo korún mesačne je taká bezprecedentná, že za pol roka prevádzky získal 135-tisíc abonentov. Pritom dovtedy jediná komplexná satelitná platforma UPC Direct mala koncom roka necelých 20-tisíc predplatiteľov.
Bonbónikom nových digitálnych služieb je video na požiadanie – virtuálna videopožičovňa. Okrem ST a Orangeu ju prevádzkujú i viaceré nezávislé spoločnosti ako Kabel plus (na portáli Kabelplus.tv) alebo televízia Markíza (markiza.kinomania.sk).
Slabinou virtuálnych videopožičovní je ponuka filmov, ktorá obsahuje väčšinou len béčkovú produkciu – hitových blockbusterov má pomenej. Pravda, môže sa to zmeniť, keď sa zmení prístup veľkých filmových štúdií k šíreniu filmov cez internet. Lastovičkou je dohoda Sony Pictures s českou Telefónicou, ktorá digitálne televízne služby cez pevnú telefónnu linku prevádzkuje od polovice uplynulého roka.
- Ako sa Orange a T-Mobile pripravujú na konkurenciu
Ešte koncom uplynulého roka tretí operátor navnadil mobilistov dvoma korunami za minútu volania (všetky ceny s DPH) na ostatné O2 mobily. Druhá ponuka – O2 Narovinu, kde sú všetky hovory za minútovú sadzbu 8,50 Sk – sa už viac blíži štandardom na trhu. Tarifa je síce prehľadná a jednoduchá, ale podstatne vyššia. Jej komerčný úspech zaiste obmedzí nielen vyčerpanosť záujemcov akciou na O2 Jednotky, ale i prepaidové zlepšenia ostatných dvoch operátorov.
Orange zlacnel hovory na predplatenej click karte v domovskej sieti na 1,50 Sk za minútu. Pôvodne sa najlacnejšie volalo len na mobily iných clickerov a aj to len v slabej prevádzke, za 2,90 koruny za minútu. Zvýhodnenie je – ako obyčajne – obmedzené termínovo. Platí len do konca mája. Ale aspoň si netreba dobíjať kredit, sledovať hodinky a kalendár ako v prípade prepaidovej akcie T-Mobilu.
V rámci jeho vernostného programu Easy Plus, ktorý operátor spustil vo februári, si treba najprv dobiť kredit na tristo korún. Potom počas nadchádzajúcich 30 dní v pracovných dňoch od 20. do 6. hodiny a počas celých víkendov stoja volania do domovskej siete jednu korunu za minútu. V silnej prevádzke zasa zákazníka oveľa lacnejšie vyjde posielanie SMS správ. Jedna stojí korunu.
V postpaide všetko smeruje k neobmedzeným volaniam v cene paušálu (flat rate). Orange a T-Mobile však akoby vyčkávali na to, s čím vyrukuje Telefónica. Iste, prišli s novinkami umožňujúcimi „volať do bezvedomia“. Ale podmienky, za ktorých sa k tomuto stavu dá dopracovať, sú – ako obyčajne – komplikované. Na prvý pohľad lákavá služba tak všetky kontúry nadobudne až po pozornom preštudovaní poznámok pod čiarou.
Orange popustil v slabej prevádzke a cez víkend. Za 118 korún mesačne ako prídavok k mesačným paušálom ponúkol XXL hovory. Klientom umožňuje služba minúť v domovskej sieti dvetisíc minút mesačne (v priemere 66 minút denne). Pravda, Orange mal aj dovtedy v každom volacom programe zahrnuté voľné minúty na volania v noci a cez víkend, napríklad dve hodiny v mainstreamovom Paušále 60. Novinkou je, že XXL telefonovanie sa nezačína až po vyčerpaní základného balíka predplatených minút.
T-Mobile naopak stavil na silnú prevádzku. Predstavil celkom nový paušál za 593 korún mesačne. Nazval ho Nekonečné hovory, čo treba, samozrejme, chápať skôr symbolicky ako doslovne. „Nekonečno“ sa týka iba telefonovania od 8. do 18. hodiny a je obmedzené na dvetisíc minút mesačne. Okrem toho po dvanástich mesiacoch sa služba automaticky zmení na štandardný volací program.
Foto – Bloomberg, Jozef Andacký, Vlado Benko