Aj taká na prvý pohľad banálna záležitosť ako telefónny zoznam môže priniesť zaujímavé zážitky. Jeden z nich sa prihodil v spoločnosti TREND Holding, ktorá vydáva týždenník TREND a prevádzkuje portál eTrend.sk.

Zápis vraj treba

Jedného dňa na marketingové oddelenie holdingu zaklopal človek, ktorý sa predstavil ako mediálny konzultant spoločnosti Mediatel. Šéfke oddelenia Mariane Butkovskej-Lisej odprezentoval možnosti inzercie v žltej časti telefónneho zoznamu. No keďže vo firme sa už vzhľadom na návštevnosť eTrendu rozhodlo o čo najjednoduchšom zápise, ponuku odmietla.

A potom prišlo prekvapenie. Mediálny konzultant vytiahol nový argument. Inzerát do Zlatých stránok si vraj kúpiť treba, lebo inak by TREND Holding nebol uvedený ani v bielej časti telefónneho zoznamu. A ani by sa jeho telefónne číslo nedalo vyhľadať cez informačnú linku. S tým, že poplatok za najlacnejší zápis je 180 eur – mimochodom, sumu napísal konzultant rukou na propagačný leták.

Za zápis v telefónnom zozname sa neplatí

Na poznámku šéfky marketingu, že doteraz takáto prax nebola, bol mediálny konzultant pripravený. Áno, zverejnenie telefónneho čísla v bielej časti a zaradenie do databázy infolinky bolo doteraz bezplatné. No na ďalšiu sezónu má Mediatel so Slovak Telekomom novú zmluvu, ktorá prináša aj túto zmenu.

Necelých dvesto eur síce nie je až taká veľká suma, no M. Butkovská aj tak zavolala na zákaznícku linku Mediatelu, aby si informáciu od konzultanta overila. A potom prišlo druhé prekvapenie. Žiadna povinná väzba na Zlaté stránky neexistuje. Základný zápis v bielej časti telefónneho zoznamu a aj vyhľadateľnosť cez infolinku je bezplatný.

Ako to funguje

Slová pracovníka Mediatelu zo zákazníckej linky potvrdil aj Slovak Telekom (ST). Ten vydáva telefónny zoznam v zmysle zákona o elektronických komunikáciách a licencie na takzvanú univerzálnu službu. Mediatel je jeho obchodný partner, ktorý zabezpečuje tlač a distribúciu zoznamu, pričom k nemu pridáva vlastný produkt – Zlaté stránky.

Zákon vraví, že telefónny zoznam má obsahovať nielen kontakty klientov ST, ale aj čísla zákazníkov konkurenčných operátorov, pevných i mobilných. „Údaje o účastníkoch sa v telefónnom zozname uvádzajú jedenkrát bezplatne,“ vysvetľuje hovorkyňa telekomu Jana Burdová. Na tento obsah podľa nej Mediatel nemá žiaden dosah. To isté platí o informačných linkách 1180 a 1181.

V bielych stránkach sa zadarmo okrem telefónneho čísla zverejňujú len základné identifikačné informácie. Pri fyzickej osobe meno, priezvisko, akademický titul a adresa, pri právnickej osobe obchodné meno a sídlo, pri podnikateľovi obchodné meno a miesto podnikania.

Kto má záujem o rozsiahlejšiu prezentáciu aj v bielej časti, musí si priplatiť. Takýmito dodatočnými spoplatnenými informáciami môže byť krátky popis činnosti firmy (napríklad „distribútor počítačovej techniky“), alebo vnútorná štruktúra firmy („sekretariát“, „obchodné oddelenie“).

Pätnásťročná tradícia

Mediatel označil prípad nekorektnej informácie za osobnú chybu svojho obchodníka. „Došlo k zlyhaniu použitia štandardných procesov pre styk s významnými klientmi,“ dodáva marketingová riaditeľka Gabriela Tomancová. Na otázku eTrendu, čo majú klienti robiť, ak sa stretnú s takou ponukou ako TREND Holding, priamo neodpovedala.

Zdôraznila, že Mediatel má na slovenskom trhu 15-ročnú tradíciu a patrí do nadnárodnej skupiny: „Naša skupina disponuje vlastným tréningovým centrom a prepracovanými obchodnými procesmi.“ Za neštandardný postup a nesprávne poskytnuté informácie sa zástupcovia Mediatelu TREND Holdingu ospravedlnili a dohodli nápravu.

Ilustračné foto – Milan David

Za zápis v telefónnom zozname sa neplatí