
Aj keď je okolie Bratislavy investične najatraktívnejším územím Slovenska, rozvoj priemyselných zón v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) dosiaľ určovali najmä logistické potreby nemeckej automobilky Volkswagen.
V roku 2001 začal Volkswagen Slovakia (VWS) stavať park pre svojich dodávateľov. Vedenie BSK v snahe neviazať región len na jediné odvetvie však vytvorilo vlastný zoznam lokalít vhodných na priemyselné využitie.
Do územného plánu sa podarilo presadiť necelú desiatku. V rámci nich má podľa Michala Hartla z odboru regionálneho rozvoja a územného plánovania BSK hrať v budúcnosti prím malacké Eurovalley.
Zdržania a pochybenia
Dodávateľský park VWS západne od diaľnice medzi Lozornom a Malackami začal po zdržaniach reálne fungovať až v roku 2002. Aj keď firmy vyrábali, logistická úloha bola obmedzená.
Dodávky v systéme just-in-time znemožňovalo nedokončené napojenie parku na cestnú sieť mostom ponad diaľnicu. Situáciu sa podarilo definitívne vyriešiť až vlani. Štát na výstavbu parku Volkswagenu prispel dotáciou 255 miliónov korún.
V súčasnosti v ňom pôsobia firmy Brose (dverové moduly), Hella Behr (svetlá a chladiče), Johnson controls (autosedačky), Lear Corporation (obloženie strechy, dverí, kufra) a Eurofit (obúvanie pneumatík).
Súbežne s parkom VWS začala výstavba v ďalšom. Investor – nemecký D a K-Küster – mal byť súčasťou parku automobilky, no zdržania parku VWS jeho zámery zmenili.

Medzičasom okrem Küsteru v jeho parku pôsobia aj ďalší dodávatelia VWS – okrem ďalšej prevádzkarne Eurofitu je tú dcéra Küsteru SDC (dverové moduly), SAS Automotive (palubné moduly), Gruppo Antolin (dverové moduly), SAI Automotive (plasty) i ďalšia dcéra Helly (stropné panely). Pri polohe v tesnej blízkosti Volkswagenu sú pre nich dodávky just-in-time bezproblémové.
„Küster park“ leží na ploche projektovanej ako priemyselný park Devínska Nová Ves (DNV). Bratislavská mestská časť sa ho rozhodla ďalej rozvíjať za asistencie J&T Global.
„S D a K-Küster sme spoludevelopermi,“ opisuje formu spolupráce predseda Predstavenstva J&T Globalu Peter Korbačka. Investícia Küsteru sa týkala len dosiaľ etablovaných dodávateľov VWS, „teraz budeme pokračovať my“, dodáva.
Slovenský developer hľadá ďalšie firmy. „Bude to znovu len montáž alebo skladovacie priestory. Nechceme ísť do výroby, je tam zložitejší proces schvaľovania, aj z hľadiska životného prostredia,“ vysvetľuje P. Korbačka.
V pláne je ďalšia hala, stavebné povolenia sú na stole. Developer tvrdí, že komunikuje s viacerými spoločnosťami, pričom očakáva príchod „ďalších subdodávateľov v súvislosti s výrobou nového Audi“.
DNV ako jeden z dvoch parkov vyhovel podmienkam zákona o podpore budovania parkov. V lete 2002 mu vláda schválila balík 83,6 mil. Sk na infraštruktúru.
Minulý týždeň však zverejnil Najvyšší kontrolný úrad výsledky kontroly, ktorá preverovala poskytnutie tejto podpory. Výhrady smerovali k samotnému schvaľovaniu – SARIO spracovalo k žiadosti niekoľko rozporných odborných posudkov. NKÚ tiež namietal voči administrácii zo strany ministerstva hospodárstva, a tiež spôsobu použitia čiastky 35 mil. Sk, ktorá nebola vyčerpaná v stanovenom čase.
Prioritné Eurovalley
Už v septembri 2002 položili neďaleko Plaveckého Štvrtka základný kameň priemyselného parku Eurovalley. Mal by posilniť priemysel v okolí Malaciek, ktorý zatiaľ stojí na troch závodoch švédskeho výrobcu nábytku Swedwood a dodávateľovi VWS Tower Automotive.

Hlavnou ambíciou parku sú však od začiatku investície z oblasti vyspelých technológií, čo má umožniť poloha v blízkosti bratislavských, ako aj viedenských univerzít a výskumných pracovísk. V parku s celkovou plánovanou plochou okolo 1 200 hektárov majú podľa plánov okrem technologických a výskumných firiem nájsť priestor aj väčší priemyselní výrobcovia.
V Malackách už vyrastá inkubátor pre malých podnikateľov. Správcovskú spoločnosť a.s. Eurovalley založili samosprávy.
Výhodou parku sú z rozhodujúcej časti vlastnícky vyriešené pozemky. Väčšina patrila do Vojenského výcvikového priestoru Záhorie.
O ich vyčlenení z vlastníctva armády a prevode na zainteresované obce rozhodla vlani vláda. Tá ešte rok predtým odsúhlasila podporu 45 mil. Sk na prípravu projektu zo zdrojov Fondu národného majetku SR.
Park sa dostal aj do aktuálneho prioritného zoznamu SARIO a rezortu hospodárstva v rámci stratégie budovania parkov. Infraštruktúra by sa mala okrem štátnych zdrojov financovať aj z prostriedkov Kohézneho fondu EÚ. „Pripravili sme žiadosti o čerpanie v oblasti budovanie cestnej a vodnej infraštruktúry,“ hovorí predseda Predstavenstva Eurovalley Ivan Kočiš.
Čakanie na hi-tech
Tá by sa podľa neho mala sčasti budovať zo súkromných zdrojov trojice zahraničných developerov. „Írske zoskupenie, nemecká firma, ako aj najväčšia izraelská developerská spoločnosť“ sú podľa I. Kočiša pred podpisom zmlúv, ktorým dostanú do správy 20-hektárové časti plochy s opciou na ďalšie pozemky v prípade ich naplnenia.
Prví dvaja developeri sa podľa I. Kočiša ohlásili sami, príchod izraelskej firmy je výsledok návštevy tamojšieho ministra priemyslu, obchodu a práce Ehuda Olmerta. „Princíp je jednoduchý, za možnosť využitia pozemkov na nich developer vybuduje infraštruktúru,“ hovorí I. Kočiš.
Aj keď na prvý podpis zmluvy s investorom Eurovalley ešte čaká, záujem podľa I. Kočiša pretrváva. Ani výrobca priemyselného skla Glas Trösch, ani oceliarne Arcellor zatiaľ nie sú z hi-tech brandže. I. Kočiš však avizuje „investície za osem miliárd korún, ktoré, ak by prišli, priamo vytvoria 1 500 pracovných miest“.
V prípade rozbehnutia Eurovalley budú šance ďalších parkov v oblasti značne obmedzené, tvrdí M. Hartl. Do úvahy podľa neho budú v BSK prichádzať skôr menšie zóny, prípadne ako inkubátory malých podnikov. Tie by sa mohli na priemyselné parky napojiť dodávateľsky alebo zabezpečovaním služieb.
Foto – Milan Illík