Dovozné clá americkej administratívy majú vplyv aj na slovenský automobilový priemysel. Slovensko, ktoré do Spojených štátov vyváža najmä osobné autá a komponenty, čelí podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka výzvam, pretože sektorové importné tarify sa začali uplatňovať naplno.

Spojené štáty sa vlani podieľali na celkovom vývoze áut zo Slovenska necelými 11-timi percentami. V roku 2024 ale vývoz do USA medziročne klesol o 13 percent, čo prispelo k stagnácii celkového slovenského exportu áut. Pokles podľa analytika ovplyvnili aj investičné cykly domácich automobiliek, ktoré sa zamerali na rozvoj elektromobility.

Globálna produkcia vozidiel vlani klesla o jedno percento, pričom výroba v EÚ klesla o viac ako šesť percent. Slovensko sa zaradilo medzi krajiny s nadpriemerným poklesom produkcie, konkrétne o osem percent.

Napriek americkým clám sa podľa Koršňáka očakáva, že výroba áut u nás tento rok porastie, pričom by mohla atakovať historické maximum viac ako 1,1 milióna áut. Ďalší rast produkcie sa očakáva po roku 2026 s nábehom závodu Volva, ktorého výrobná kapacita by mala presahovať 1,5 milióna áut ročne.

Ďalšie dôležité správy

Big,Car,Carrier,Truck,Of,New,Luxury,Sport,German,Cars
Neprehliadnite

Problémom výroby áut na Slovensku sú okrem ciel aj vysoké náklady