Trasa rýchlikov bude viesť z Hlavnej stanice v Bratislave, cez stanice Bratislava Vinohrady, Galanta, Šaľa, Šurany, Podhájska, Levice, Kozárovce, Nová Baňa, Žarnovica, Žiar nad Hronom, Zvolen os. st., Zvolen mesto, Sliač kúpele a Banská Bystrica mesto do Banskej Bystrice.

V súčasnosti na tejto trase jazdia v osobnej preprave na objednávku štátu vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

„Pripravujeme pravidlá liberalizácie železničnej dopravy medzi Bratislavou a Banskou Bystricou,“ potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. „Ide o náročný proces, pretože sa chceme vyhnúť pochybeniam a podozreniam z netransparentnosti a nezákonnosti, ako keď v roku 2011 bývalý minister dopravy Ján Figeľ priamym zadaním bez riadnej súťaže poskytol trať medzi Bratislavou a Komárnom spoločnosti RegioJet,“ dodal.

Ministerstvo očakáva, že konkurenčný boj vygeneruje výhodné podmienky pre štát a vysoký komfort cestovania pre ľudí. Rezort podľa M. Kóňu nateraz pripravuje liberalizáciu v osobnej železničnej doprave iba na trati Bratislava - Banská Bystrica.

S úspešným uchádzačom rezort uzavrie zmluvu o dopravných službách vo verejnom záujme na základe zákona o doprave na dráhach. Vybranému dopravcovi bude uhrádzať preukázateľnú stratu z plnenia zmluvného záväzku za zrealizované dopravné výkony. Dopravca bude musieť splniť technické a kvalitatívne podmienky na ich zabezpečenie. V oznámení o príprave súťaže nie je uvedená predpokladaná cena ani dĺžka poskytovania dopravných služieb, ani plánovaný termín vyhlásenia obstarávania.

Prípravu súťaže privítal súkromný dopravca RegioJet. „Svoju ponuku pripravíme a výberového konania sa určite zúčastníme. RegioJet vždy podporoval výberové konania na prevádzkovanie objednávanej (dotovanej) verejnej dopravy,“ uviedol hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

„Je to cesta ako zlepšiť služby zákazníkom, železničnú dopravu pre nich spraviť atraktívnejšou a súčasne lacnejšou z pohľadu požadovaných dotácií. Je to samozrejme cesta, ktorá je vyžadovaná legislatívou EÚ,“ uviedol.

RegioJet v prípade úspechu v súťaži chce výrazne zlepšiť služby cestujúcim na uvedenej trati a zároveň ušetriť dotácie štátu na prevádzku týchto spojov.