Spotrebiteľský časopis dTest preveroval pneumatiky pre výkonnejšie vozidlá a menšie vozidlá nižšej strednej triedy. Do testu zaradil 15 pneumatík rozmeru 225/45 R17 a 16 pneumatík so špecifikáciou 185/65 R15.
Nízkoprofilové sedemnásťpalcové pneumatiky určené pre rýchle a výkonné vozidlá typu Audi A4, BMW rady 1 a 3, Citroën DS4, Mitsubishi Lancer či Subaru Impreza, by mali vynikať (minimálne na suchej vozovke) športovými jazdnými vlastnosťami.
V skúškach na suchu obstáli v tejto kategórii so samými jednotkami pneumatiky Continental ContiSportContact 5, Vredestein Ultrac Vorti, Yokohama Advan Sport V105, Michelin Pilot Sport 3 a GT Radial Champiro HPY. Výborné hodnotenie si vyslúžili kvôli dobrej ovládateľnosti, stabilite, vysokej priľnavosti, rýchlej odozve na povely volantu a krátkej brzdnej dráhe.
Pneumatiky značky Continental, v nezávislých testoch už tradične úspešnej, sú zároveň celkovým víťazom 17-palcovej kategórie. V teste predviedli najlepšie jazdné vlastnosti nielen na suchej, ale aj mokrej vozovke. Na prvú priečku ich vyniesol aj malý vplyv na spotrebu paliva a pomalé opotrebovanie. Druhé miesto obsadili pneumatiky značky Pirelli P Zero a tretie získal Vredestein Ultrac Vorti. Daňou za dobré jazdné vlastnosti víťaznej trojice je mierne znížená odolnosť voči aquaplaningu.
Pomalým opotrebovaním vynikol v teste model Sava Intensa UHP. Vydržať by mal viac ako 47,5-tisíca kilometrov. Hranicu 40-tisíc kilometrov presahuje aj životnosť modelov Fulda a Yokohama.
Najhoršiu známku spomedzi 17-palcových pneumatík v teste dostal model Maxxis Vectra Sport 01, ktorému chýbala potrebná priľnavosť pri jazde na mokrej vozovke.
Prekvapil najlacnejší model
Druhá testovaná kategória pneumatík rozmerov 185/65 R15 je určená pre vozidlá nižšej strednej triedy, napríklad Alfa Romeo Mito, Chevrolet Aveo alebo Kalos, Dacia Logan, Fiat Punto, Mazda 2 či Renault Clio.
Víťazom tejto kategórie sa stal model Vredestein Sportrac 5 s vysokou priľnavosťou na mokrej aj suchej vozovke, ktorá zabezpečuje dobrú ovládateľnosť a krátku brzdnú dráhu. Vhodné zloženie zmesi sa prejavuje na dlhej životnosti a minimálnom vplyve na spotrebu paliva.
Nesklamali ani najlacnejšie 15-palcové pneumatiky Hankook Kinergy Eco K425, ktoré dosahovali vyvážené jazdné vlastnosti.
Kvôli veľmi zlej priľnavosti na mokrej vozovke v teste neobstál model GT Radial Champiro VP1. Nepresvedčili ani pneumatiky Nankang Green-Sport Eco-2+. Testujúci im vytkli dlhú brzdnú dráhu a horšiu ovládateľnosť na mokrej vozovke.
Na porovnanie, auto s pneumatikami značky GT Radial zastaví na mokrom asfalte o 11 metrov ďalej a na mokrom betóne o 17 metrov ďalej ako Vredestein Sportrac 5. Riziku aquaplaningu je takéto vozidlo vystavené pri rýchlosti o desať kilometrov nižšej ako s pneumatikami Vredestein.
Energetické štítky vs. realita
Výsledky testu ukázali, že údaje uvedené na energetických štítkoch nie sú vždy spoľahlivé. Test 15-palcových pneumatík potvrdil informácie na štítku iba v prípade dvoch modelov.
Sedemnásťpalcové pneumatiky Hankook a Yokohama vydávali výrobcovia na energetických štítkoch za lepšie ako sú v skutočnosti a označenie A im teda priradili neoprávnene. Uvádzanie nesprávnych informácií na štítkoch však nie je nijako postihnuteľné.
Našli sa aj výrobcovia, ktorí na energetických štítkoch uvádzali horšie údaje v porovnaní s výsledkami testu. Týka sa to modelov Sava Intensa UHP a Semperit Speed-Life 2.