Britský reťazec už v minulosti avizoval, že chce vylepšiť zloženie výrobkov pod jeho privátnou značkou a znížiť množstvo cukru v sortimente nealkoholických nápojov. Od septembra, teda návratu detí do škôl, sa chystá v detskej kategórii džúsov predávať iba cukrom neosladené nápoje. 

Na čiernej listine sa nachádzajú obľúbené detské výrobky a dokonca aj nápoje s veľkou predajnosťou, medzi ktorými sú značky ako Capri Sun (na slovenskom trhu sa predáva ako Capri-Sonne), Ribena či Rubicon. Nápoje plánuje nahradiť inými výrobkami vrátane produktov pod privátnou značkou Tesca.

Manažér nákupu Tesca David Beardmore povedal pre odborný magazín The Grocer, že opatrenie je súčasťou 10-bodového plánu, ktorým reťazec bojuje proti obezite. Dodávatelia podľa neho tento krok chápu a podporujú ho.

Aktivisti krok vítajú, zákazníci spochybňujú

Vyradenie nápojov osladených cukrom ocenili aktivisti lobujúci za zdravšie potraviny. Dúfajú, že Tesco budú nasledovať aj ostatné reťazce.

Zákazníci sú o niečo skeptickejší. Obávajú sa, že ak Tesco odstráni z pultov cukrom osladené nápoje, obmedzí tým ponuku na výrobky so sladidlami (napríklad na light nápoje), čo nebude práve najšťastnejšie riešenie.

„Obmedzenie predaja sladkých nápojov vo Veľkej Británii je priamou reakciou na želania zákazníkov v tejto krajine,“ reagoval na otázku, či podobné opatrenia chystajú aj slovenské prevádzky, hovorca Tesca Tomáš Ferenčák. V boji proti detskej obezite na Slovesnku sa podľa neho reťazec angažuje organizovaním podujatia Tesco Beh pre život.

Pokladnice bez sladkej návnady

V minulom roku stoplo Tesco vo Veľkej Británii predaj sladkostí umiestnených pri pokladniach. Niektoré prevádzky ich však nahradili inou nezdravou alternatívou – zemiakovými lupienkami.

Diskontný predajca Lidl sa vlani odvážil k podobnému kroku. Sladkosti pri pokladniach, ktoré sú jedným z najväčších lákadiel pre deti čakajúce s rodičmi na zaplatenie, nahradil vo všetkých 600 britských prevádzkach orieškami a ovocím.

Pokladnice bez sladkostí neskôr otestoval aj v niekoľkých prevádzkach v Nemecku. Test vyvolal veľký ohlas medzi nemeckými spotrebiteľmi. Viac ako 15-tisíc ľudí sa zapojilo do kampane bojujúcej za zrušenie sladkého tovaru pri pokladniach predajní Lidl.