Slovensko skončilo v rámci hodnotenia verejnej dopravy takmer na chvoste Európy. Bratislava je však medzi metropolami piata najlepšia. Vyplýva to z analýzy organizácie Greenpeace, ktorá zostavila rebríček dostupnosti a jednoduchosti verejnej dopravy v 30 európskych krajinách a ich hlavných mestách. Slovensko v ňom skončilo na 21. mieste.

Organizácia analyzovala krajiny podľa štyroch kritérií – jednoduchosť systému predaja cestovných lístkov, plná cena dlhodobých cestovných lístkov, zľavy pre sociálne znevýhodnené skupiny a sadzba DPH. Ako ďalej v tlačovej správe informovala Miroslava Ábelová z Greenpeace Slovensko, niektoré krajiny zavádzajú výhodné takzvané klimatické lístky (Rakúsko, Nemecko, Maďarsko), iné zas zaviedli bezplatnú vnútroštátnu dopravu (Luxembursko, Malta).

Bez progresívnych riešení

„Slovensko, ktoré skončilo siedme od konca, spolu s Fínskom, Francúzskom a Talianskom, neponúka podľa analýzy v možnostiach dopravy žiadne progresívne riešenia. DPH je vysoká a jediné, čo uľahčuje dostupnosť verejnej dopravy, sú naše ‚vlaky zadarmo‘ pre deti, študentov a dôchodcov. Horšie dopadli len Rumunsko, Lotyšsko, Nórsko, Grécko, Chorvátsko a Bulharsko,“ uviedla Ábelová. Riaditeľka Greenpeace Slovensko Katarína Juríková tvrdí, že prístupnosť verejnej dopravy je jedným zo spôsobov, ako obmedzovať emisie, pokiaľ chceme účinne bojovať s klimatickou krízou. „Viaceré krajiny v Európe zavádzajú výhodné klimatické lístky. Aj Slovensko by sa malo rozhýbať a urobiť kroky smerom k civilizovanejšej Európe. Pod pojmom ‚klimatické lístky‘ rozumieme cenovo dostupné dlhodobé lístky na verejnú dopravu, ktoré sú platné vo všetkých prostriedkoch verejnej dopravy v danej krajine alebo regióne,“ vysvetlila Juríková.

Keďže sa tak verejná doprava stane cenovo výhodnou, podľa Juríkovej môžu ľudia prejsť od súkromných áut k ekologickejším formám mobility, čo by zároveň riešilo problém s klimatickou krízou. Aj keď dokonalý klimatický lístok podľa analýzy v Európe zatiaľ neexistuje, inšpiráciu môžeme hľadať v Rakúsku, Nemecku, Luxembursku, Malte a Španielsku.

Bratislava v popredí

„Bratislava získala 91 bodov zo 100, čím sa umiestnila na piatom mieste. Je to druhý najlepší výsledok spomedzi miest bez bezplatnej verejnej dopravy. Bratislava ponúka druhý najlacnejší lístok z 30 analyzovaných miest (bez miest z bezplatnou dopravou),“ informovala Ábelová. Dodala, že cestovné lístky na verejnú dopravu sú v Európskej únii zdaňované v priemere jedenásť percent DPH, čo je stále viac ako mnohé iné základné služby a potreby. Sedem krajín EÚ v súčasnosti zdaňuje verejnú dopravu rovnako ako šperky alebo luxusné hodinky – Rumunsko, Bulharsko, Estónsko, Írsko, Chorvátsko, Maďarsko, ale aj Slovensko so svojou 20-percentnou DPH.

Na prvých piatich priečkach sa v rebríčku umiestnili krajiny – Luxembursko, Malta, Rakúsko, Nemecko, Cyprus, a hlavné mestá – Tallinn (Estónsko), Luxemburg (Luxembursko), Valletta (Malta), Praha (Česká republika) a Bratislava.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke vodič autobusu mestskej hormadnej dopravy v Poprade vydáva cestovný lístok cez špeciálny otvor z kabíny chránenej plastovým ochranným štítom proti šíreniu koronavírusu v Poprade 8. apríla 2020. FOTO TASR - Oliver Ondráš
Neprehliadnite

Verejná doprava by mohla byť efektívnejšia, ministerstvo navrhuje jednotný cestovný lístok