Dovolenka to bola pekná – až na jej záver, keď na bežiacom páse pri prestupovaní z jedného lietadla do druhého márne hľadal svoju batožinu. Stratu hneď na letisku reklamoval. Teraz čaká na to, ako letecká spoločnosť vybaví jeho sťažnosť.
Stratená batožina
Ako prvé, čo by ste mali urobiť v prípade, ak vaša batožina nedorazila spolu s vami, je vyhľadanie reklamačného oddelenia na letisku (Lost and Found alebo Baggage Claim Office).
„Stratu treba nahlásiť na letisku, kde cestujúcemu vystavíme potvrdenie o danej veci – protokol PIR (Property Irregularity Report. V celosvetovom systéme WorldTracerManagement vieme vyhľadať, kde batožina ostala. Následne letecká spoločnosť na svoje náklady pasažierovi batožinu doručí na adresu, ktorú si určil,“ vysvetľuje Veronika Ševčíková, hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika.
V prípade, že sa vaše veci nenájdu do 24 hodín, dopravná spoločnosť by mala preplatiť náklady, ktoré vznikli pre stratenú batožinu.
Poškodený kufor
Ako postupovať, ak vám poškodia kufor či tašku? Takúto vec musíte riešiť tiež na reklamačnom oddelení letiska. Letecké spoločnosti veľmi často uzavrú reklamácie poškodených batožín na mieste tak, že vám dajú nový kufor.
V prípade straty, poškodenia alebo meškania batožiny máte nárok na náhradu maximálne do výšky 1223 eur. O takomto odškodnení hovorí nariadenie EK. Letecké spoločnosti sa však z tejto povinnosti môžu vykrútiť.
Nemožno ich brať na zodpovednosť vtedy, „ak podnikli všetky opatrenia potrebné na to, aby zabránili škodám, ani vtedy, ak nebolo možné takéto opatrenia vykonať.“ Ďalšou výnimkou je, že dopravca nenesie zodpovednosť za škodu, ktorá vznikla v dôsledku chyby samotnej batožiny.
Ak sa s dopravnou spoločnosťou nedohodnete o odškodnení na mieste v prípade poškodenia batožiny, musíte jej podať sťažnosť do siedmich dní od prijatia batožiny. Ak batožina meškala, tu je lehota maximálne 21 dní. Ak nie ste s prístupom leteckej spoločnosti spokojní, ďalšie právne kroky musíte urobiť do dvoch rokov od vrátenia batožiny.
V prípade, že sa v batožine nachádzajú cenné predmety, mali by ste mať možnosť (bez poplatku) zvýšiť maximálnu výšku náhrady nad sumu 1223 eur. Musíte to ale urobiť najneskôr pri podaní batožiny, keď leteckej spoločnosti odovzdáte špeciálne vyhlásenie. Každá letecká spoločnosť má na to vlastný formulár.
V prípade, že letecký dopravca, ktorý skutočne vykonáva let, nie je totožný s leteckým dopravcom uzatvárajúcim zmluvu, má cestujúci právo podať reklamáciu alebo vzniesť nárok na náhradu škody voči obom.
Potrebujete cestovné poistenie?
Ak má EK v nariadeniach takto ošetrené práva cestujúcich, potrebujete vôbec komerčné cestovné poistenie, ktorého súčasťou môže byť aj poistenie batožiny? Pripoistenie batožiny v rámci cestovného poistenia sa môže zísť. Kufor vám nemusia zapatrošiť len na letisku, môže sa stratiť aj v hoteli alebo ho ukradnú z auta.
Ak máte podozrenie na krádež, ihneď udalosť nahláste najbližšej policajnej stanici. Od nich si vyžiadajte o tom potvrdenie. Dbajte, aby polícia potvrdila, aké veci vám ukradli, kedy približne ku krádeži došlo, kde presne bola batožina uložená a či bolo vozidlo alebo miestnosť uzamknuté.
Ak vám niekto ukradol hodnotnú vec z hotela alebo z úschovne (okrem stanu či prívesu), vyžiadajte si potvrdený doklad o vzniku škody s potvrdením zoznamu odcudzených, stratených alebo zničených vecí.
„Ak došlo k odcudzeniu alebo zničeniu veci krádežou počas prepravy, žiadajte písomný doklad o vzniku a rozsahu škody od prepravcu a poisťovni predložíte aj cestovný a batožinový lístok,“ vysvetľuje postup Daniela Šulcová z Komunálnej poisťovne.
Poškodenú batožinu by ste mali vyfotografovať alebo inak zdokumentovať a do pätnásť dní od návratu na Slovensko písomne oznámiť poistnú udalosť poisťovni.
„Najlepšie ak prídete na pobočku osobne, prinesiete potvrdenie o poistení, na mieste vyplníte formulár Hlásenie poistnej udalosti, doložíte doklady o ceste (napríklad potvrdenie o zaplatení zájazdu, letenky), originál policajného protokolu, fotografie poškodenia (napríklad vylomený zámok) a doklady o kúpe ukradnutých či poškodených vecí v origináli (ak sú k dispozícii),“ dodáva D. Šulcová.
Poisťovňa prepláca aj náklady, ktoré vznikli v súvislosti s meškaním batožiny, napríklad na zakúpenie nevyhnutných hygienických potrieb či oblečenia.
Čo by ste mali vedieť
- Batožinou sa pre cestovné poistenie a pripoistenie batožiny chápu osobné veci, cennosti, elektronické a optické prístroje a športové náradie.
- Pripoistenie batožiny chráni tieto veci a vypláca náhradu škody v prípadoch, ak nastane:
- krádež, vlámanie, lúpež alebo odcudzenie celého motorového vozidla,
- poškodenie, zničenie, strata batožiny pri dopravnej nehode, rovnako aj pri živelnej udalosti,
- poškodenie, zničenie, strata batožiny v dôsledku ťažkého úrazu alebo náhleho ochorenia poisteného, nutná hospitalizácia,
- poistné plnenie pre cestovné poistenie s pripoistením batožiny vám vyplatí poisťovňa vo výške technickej hodnoty. Nemôže však prevýšiť skutočnú škodu vzniknutú poistnou udalosťou.