Protesty vodičov nákladných áut, ktoré ešte začiatkom týždňa blokovali dopravu vo väčších mestách na Slovensku, pritlačili vládu na výrazné ústupky. Napriek tomu, že premiér sa odmietol stretnúť so zástupcami šoférov, ktorých rozhorčilo množstvo ciest spoplatnených elektronickým mýtom i výška poplatkov, pondelok priniesol zo strany predsedu vlády prísľuby výrazných zmien. Tie upokojili situáciu a odblokovali cesty. Ohlásené zníženie spotrebných daní na naftu pritom môže pred voľbami priniesť pozitívne body aj najväčšej vládnej strane.
Strata krytá sľubmi
Premiér Robert Fico v pondelok oznámil, že výber mýta na cestách prvej triedy firma SkyToll odloží na koniec januára. Vodiči vo výpisoch budú mať označené úseky, ktoré prejazdili, no na faktúrach bude nulová sadzba. Do konca mesiaca výberca mýta prisľúbil zmeny v systéme spoplatnených úsekov. Mnohé sa rozdelia na menšie, aby sa faktúrované kilometre viac blížili skutočne najazdeným. Na cestách by postupne, do konca júna, mali pribudnúť tabule, ktoré jasne označia vstup na spoplatnené úseky. Poplatky za prejazdené kilometre sa však meniť nebudú.
Meniť sa nebude ani extrémne veľký rozsah spoplatnených ciest prvej triedy, ktorý prevyšuje štyridsať percent mimodiaľničnej cestnej infraštruktúry. Premiér prisľúbil výrazne znížiť pokuty za neúmyselne chybne nastavené palubné jednotky. Upokojiť situáciu na hraniciach má aj dočasné zavedenie ticketingu. To umožní zahraničným vodičom predplatiť si niektorú z vytipovaných tranzitných trás cez republiku bez toho, aby sa hneď evidovali do elektronického systému.
Tak predsa nižšia daň
Vodičov nákladných áut upokojil najmä prísľub zníženia spotrebných daní na naftu. Predseda vlády ohlásil pokles dane z 0,481 eura na 0,391 eura za jeden liter. Ceny nafty by sa tak mali pohybovať okolo jedného eura a dostanú sa tak na konkurenčnú úroveň okolitých štátov. Tempo zmien má byť rýchle. Spustenie daní musí odsúhlasiť parlament. Ten by sa mal stretnúť na mimoriadnej schôdzi na budúci týždeň, zmeniť zákon o spotrebnej dani z minerálnych olejov.
A popri tom aj kompetenčný zákon. Celý projekt zníženia daní si totiž podľa prepočtov ministerstva financií vyžiada sto miliónov eur. R. Fico tvrdí, že daňové ústupky nepôjdu na úkor zvýšenia deficitu verejných financií. Šetriť chce na ministerstvách. Poslanci by mali odobriť zlúčenie dvoch ministerstiev a rozpočty ministerstiev, ktoré prežijú by sa mali zoškrtať. O týchto krokoch by mala predbežne vláda oficiálne rozhodnúť v piatok. Pri zoštíhlení štátnej správy bude Smer-SD očakávať aj podporu opozície. Podľa ohlásených predstáv predsedu vlády by mali fungovať ministerstvá v zredukovanom počte od začiatku júla, teda od nového volebného obdobia. Ak sa tento zámer nepodarí, nemala by sa redukovať ani daň na naftu. Zatiaľ neboli oficiálne ohlásené ministerstvá, ktoré sú nachystané na odpis. Podľa špekulácií agentúry SITA, agendu Životného prostredia a Výstavby a regionálneho rozvoja.
Napriek obrovskému očakávanému výpadku v príjmoch štátu, nie je ohlásená zmena štátneho rozpočtu. Ani mechanizmus, ako zaviazať a ustrážiť výdavky jednotlivých rezortov nakreslené v štátnom rozpočte. Riešenie výpadkov v štátnej kase tak padne najmä na plecia nastupujúcej vlády, podobne ako reálne preorganizovanie ministerstiev.
Vrátia sa na pumpy
Združenie dopravcov Česmad Slovakia očakáva, že po tomto kroku sa zvýši predaj pohonných hmôt na Slovensku. Viacero veľkých dopravných spoločností, ktoré sa zaoberajú medzinárodnou kamiónovou prepravou, totiž vodičom zakázalo čerpať pohonné hmoty na Slovensku. Podľa odhadov Česmadu až šesťdesiat percent nákladných áut evidovaných na Slovensku, ktoré sa využívali na medzinárodnú dopravu, čerpalo naftu v zahraničí.
Združenie dopravcov očakáva, že veľká časť kamiónov sa vráti na slovenské pumpy a deväťdesiat percent slovenských kamiónov bude tankovať doma. Slovenské firmy pôsobiace v medzinárodnej doprave spotrebovali v ekonomicky silnom roku 2007 približne 574 miliónov litrov nafty. Dopravcovia tak naznačujú, že výpadky v rozpočte by nemali byť až také, ako vláda očakáva.
Predseda vlády tvrdí, že úpravy cien nafty by mali zabrániť ohlásenému preneseniu nákladov do cien výrobkov.
Ilustračné foto na titulke - Flickr.com