Slovensko má k dispozícii dostatok jadrového paliva na prevádzku svojich elektrární. V tejto súvislosti boli využité všetky možnosti, vrátane opcií zo zmluvy na dodávku paliva od ruského dodávateľa TVEL. Rovnako sú podpísané dohody na budúce dodávky s francúzskym a americkým dodávateľom. Úplné zastavenie dodávok tohto paliva z Ruska by však v budúcnosti mohlo spôsobiť problémy, informovala poslancov NR SR ministerka hospodárstva Denisa Saková.
Upozornila, že prevádzka funkčných jadrových reaktorov aj otázka jadrového paliva je v kompetencii prevádzkovateľa týchto zariadení, teda spoločnosti Slovenské elektrárne (SE). Zároveň je to predmetom citlivých obchodných informácií, preto ministerka nemôže informovať o všetkom. Podčiarkla, že SE majú platnú zmluvu s dodávateľom na dovoz obohateného ruského uránu v podobe jadrového paliva, spoločnosťou TVEL.
Slovensko sa nespolieha len na Rusko
Doplnila, že boli podpísané aj zmluvy s francúzskou spoločnosťou Framatome a americkou firmou Westinghouse na dodávku jadrového paliva, ktoré by malo ísť v budúcnosti do na Slovensku fungujúcich ruských reaktorov typu VVER 440. No ešte musia byť licencované Úradom jadrového dozoru (ÚJD).
Ministerka hospodárstva zároveň zdôraznila, že prebiehajú rokovania s predstaviteľmi Európskej komisie o nedávno predstavenej cestovnej mape, ktorej cieľom je o niekoľko rokov úplné zastavenie dodávok ruského plynu, ropy, ale aj jadrového paliva do EÚ a ku ktorej má Slovensko pripomienky.
„Pokiaľ Európska únia nebude sebestačná v procese obohatenia prirodzeného uránu na ten obohatený urán, z ktorého sa následne vyrába nukleárne palivo, tak jednoducho ruský dodávateľ obohateného uránu je veľmi dôležitý hráč na svetovom trhu a spoločnosti ako je Framatome a Westinghouse bez jeho dodávok tohto obohateného uránu nebudú vedieť pre nás vyrobiť dostatok jadrového paliva,“ upozornila Saková.
V súvislosti s plánmi EK poukázala aj na možné problémy, ktoré by spôsobilo úplné zastavenie dodávok ruského plynu. „Neviem, či budeme mať dostatok fyzického plynu, komodita bude minimálne o 10 až 15 percent drahšia, tranzitné poplatky sa nám zvýšia minimálne o niekoľko desiatok percent a ešte nemáme ani jasnú odpoveď z Európskej komisie, čo spravíme s arbitrážou, pokiaľ nám stopnú kontrakt na plyn a hrozí nám pokuta 20 miliárd eur,“ priblížila šéfka rezortu hospodárstva s tým, že to ohrozuje konkurencieschopnosť Slovenska.
Ďalšie dôležité správy
