Kto je podľa zákona spotrebiteľ?

Spotrebiteľ pri uzatváraní zmlúv nekoná ako podnikateľ. Spotrebiteľ chce používať služby a tovary podnikateľa a tým uspokojovať svoje osobné potreby. Preto je považovaný za slabšiu stranu v prípade, ak vznikne medzi podnikateľom a spotrebiteľom nejaký zmluvný vzťah (napríklad kúpna či úverová zmluva).

Predpokladá sa, že spotrebiteľ ako neodborník a laik, ktorý chce uzatvoriť zmluvu s podnikateľom (profesionálom v oblasti, v ktorej podniká), musí byť o čosi viac chránený, aby jeho záujmy neboli poškodené. Tento fakt je pre každého spotrebiteľa nesmierne dôležitý. Možno ho označiť aj za zbraň, ktorú sa nemusíte báť použiť.

Zákaz neprijateľných zmluvných podmienok

V zmluvách, ktoré sú uzatvárané so spotrebiteľom (takzvaných spotrebiteľských zmluvách), má podnikateľ menšie manévrovacie možnosti. Zákaz obmedzuje totiž podnikateľa viac ako v bežných zmluvách, kde spotrebiteľ nefiguruje.

Podnikateľ si zmluvné podmienky považované za neprijateľné nemôže dať do zmluvy a ak by to aj spravil, tak sú neplatné. Nájdete ich v Občianskom zákonníku pod paragrafom 53, ale aj v súdnych rozhodnutiach

Na Slovensku máme Komisiu na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách, ktorej môžete posielať tipy na nekalé obchodné praktiky a nezákonné zmluvné podmienky. Konať však môže aj bez podnetov spotrebiteľov a v tomto ohľade je veľmi aktívna.

Právo na informácie

Toto oprávnenie vyzerá síce jednoducho, no má obrovskú silu. Vy, ako spotrebiteľ, máte právo:

  • byť informovaný o určitých skutočnostiach (napríklad o charakteristike produktu, výške úroku a celkových nákladoch),
  • byť poučený o svojich právach (napríklad práve sa sťažovať, práve vypovedať zmluvu a za akých podmienok),
  • vyžadovať informácie (napríklad o provízii finančných sprostredkovateľov pri úveroch na bývanie) či kópie zmlúv a protokolov, ak ich nemáte,
  • vedieť, kde hľadať zdroj informácii (napríklad kde sa nachádza reklamačný poriadok),
  • overiť si informácie a porozmýšľať o ponuke (napríklad pri úveroch na bývanie),
  • získavať informácie za presne stanovených podmienok (týka sa to napríklad času, v ktorom vás môže navštíviť podomový predajca).

Navyše o tom, že ste boli informovaní riadne a v plnom rozsahu väčšinou musí existovať nejaký doklad (z ktorého by ste mali mať kópiu), pretože je vždy na podnikateľovi, aby preukázal, že svoje povinnosti splnil.

Právo na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu

Možno ju chápať ako záložný padák alebo ručnú brzdu. Stáva sa, že občas konáme unáhlene, pod vplyvom emócii alebo len kvôli nesprávnym či neúplným informáciám. Niekedy zle pochopíme informácie.

Právny poriadok preto spotrebiteľom umožňuje v určitej lehote (väčšinou od 7 do 14 kalendárnych dní) odstúpiť od už uzatvorenej zmluvy. Aj vtedy, keď už ste zaplatili alebo ste tovar začali používať.

Existujú presné podmienky, ako si uplatniť toto právo. Nie je potrebné citovať všetky zákony, pretože na základe práva na informácie musíte byť o týchto podmienkach poučení (alebo aspoň byť zorientovaní v tom, kde ich hľadať). Ak na to podnikateľ zabudol, pravdepodobne došlo k porušeniu vášho práva na informácie.

Na druhej strane treba dodať, že túto nespornú výhodu občas využívajú aj špekulanti. Držte sa zásady využívať, ale nie zneužívať.

Výnimočné postavenie v sporoch

Podľa zákona o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov je oslobodený od súdnych poplatkov každý spotrebiteľ domáhajúci sa ochrany svojho práva. To výrazne nabáda k tomu, aby ste o svoje práva bojovali hoci aj na súde.

Nepotrebujete byť ani zastúpení advokátom. Môže vás zastúpiť združenie zaoberajúce sa ochranou spotrebiteľských práv alebo sa môžete hájiť aj sami. Výhodou samostatnej obhajoby je, že sa na vás súd bude pozerať ako na slabšiu stranu s osobitnou poučovacou povinnosťou. Keď sa už dostanete do sporu, tak v tomto prípade máte skutočne silnú podporu.

Právo na bezúročný úver

Nie, nie je to reklama ani akciová ponuka banky. Je to zákonná sankcia pre veriteľa (najčastejšie banku), ak poruší svoje povinnosti voči spotrebiteľovi. Už len preto sa oplatí čítať úverové zmluvy.

Banky majú svoje zmluvy síce prekontrolované tímami právnikov, ale aj právnik je len človek a nikdy neviete, či práve tá vaša zmluva nemá nejaký nedostatok.

Aké nedostatky môžu zmluvy obsahovať? Záleží od typu úveru. Najčastejšie ide o nesprávnu výšku RPMN, úrokov a poplatkov, rôzne neúplné alebo chýbajúce povinné poučenia a upozornenia (napríklad odstúpenie od zmluvy, sťažnosti, dozor, reklamácie) a sankcie, zanedbanie informačných povinností zo strany banky alebo povinností preveriť schopnosť splácať úver. Samozrejme, podobne to platí aj pri nebankových inštitúciách.

Čo z toho vyplýva?

Domáhajte sa svojich práv, ak máte pocit, že boli porušené! Podávajte podnety, sťažnosti či reklamácie takou formou, ktorú je možné preukázať (napríklad e-mailom či doporučene poštou). 

Často ste totiž v situácii, keď sa vaša pozícia nemôže zhoršiť, ale môžete dosiahnuť lepší výsledok. Sám mám len pozitívne skúsenosti z uplatňovania vlastných spotrebiteľských práv. Najviac mi v pamäti utkveli tieto prípady:

Neuznaná reklamácia

Predajca obuvi mi odmietol uznať reklamáciu (podľa mňa neoprávnene). Odpovedal mi veľmi jednoduchým listom. Keďže ma však nepoučil o ďalšom možnom postupe a možnostiach, upozornil som ho listom na tieto pochybenia a uviedol, čo by ho všetko mohlo čakať za to, že nedodržal zákonom stanovený postup. Odpoveď prišla mailom a bolo v nej uvedené, že mám oskenovať bloček a uviesť číslo účtu, kde chcem vyplatiť peniaze.

Zmluvná pokuta

Mobilný operátor si uplatnil na faktúre zmluvnú pokutu za zmenu paušálu aj napriek tomu, že môj podnet na zmenu prišiel až po tom, čo som sa telefonicky ubezpečil cez infolinku, že takáto zmena bude bez zmluvnej pokuty. Telefonicky som podal sťažnosť a odvolával som sa na informácie poskytnuté operátorom, ktoré sa nahrávajú. Odpoveď prišla do 24 hodín s uznaním reklamácie. Aj keby teda mal operátor možnosť uplatniť pokutu, jeho zamestnanec ma zle poučil, za čo musí niesť zodpovednosť mobilný operátor.

Zabudnutá sťažnosť

Banka mi nedala zľavu na poplatok za vedenie účtu napriek tomu, že som bol presvedčený o splnení všetkých podmienok na získanie tohto benefitu. Telefonicky som preto požiadal o preverenie a písomnú informáciu o výsledku šetrenia", ktorý mal byť do 30 dní (podľa informácie servisného pracovníka v banke). Keďže som žiadnu odpoveď do 30 dní nedostal a opakovaným telefonickým podnetom sa zistilo, že požiadavka nebola zadaná, požiadal som opätovne o prešetrenie môjho prípadu. Do 5 dní prišla odpoveď, že som nemal nárok na zľavu so zrozumiteľným vysvetlením prečo nie, no napriek tomu mi časť poplatku vrátili.