Spoločnosť sa zbavuje piatich súprav Talent od spoločnosti Bombardier s kapacitou približne 300 ľudí a nahradí ich šiestimi vlakmi Desiro od Siemensu, ktoré dokážu prepraviť o približne 15 percent menej cestujúcich.
Podľa skúseností TREND.sk menšiu kapacitu cítiť - v rannej aj poobedňajšej špičke sú vlaky, ktoré jazdia už niekoľko týždňov, nepríjemne zaplnené. Až do takej miery, že stewardi nedokážu v mase ľudí niekedy kontrolovať lístky.
RegioJet po vydaní článku požiadal o úpravu stanoviska. "Dôvodom výmeny Bombardierov bol ich približne 20-centimetrový schod, neboli úplne nízkopodlažné. Nové súpravy tento problém nemajú," "Dôvodom výmeny Bombardierov je ich počet. Päť súprav nahradíme šiestimi, čo nám pomôže vyriešiť ich preplnenosť. Od nedele meníme aj grafikon,“ hovorí pre TREND.sk Radim Jančura, majiteľ spoločnosti Student Agency, pod ktorú RegioJet patrí.
Problémom Siemensov v tomto smere zas zatiaľ je, že sa často nevysúva plošina k perónu - medzi nástupišťom a vlakom tak býva aj 20-centimetrová diera, čo môže spôsobovať ťažkosti napríklad pre vozíčkarov.
Talenty mali problémy aj s klimatizáciou, čo cestujúci pocítili najmä počas leta. Tieto problémy v RegioJete pri výmene nebrali do úvahy. „Nemyslím si, že súpravy Desiro sú v tomto ohľade iné. Problémy s klimatizáciou nastávali kvôli tohtoročným veľkým horúčavám, ku ktorým sa pridalo aj preplnenie vlakov cestujúcimi. Práve toto preplnenie chceme momentálne vyriešiť,“ hovorí R. Jančura pre TREND.sk.

RegioJet - Siemens Desiro Zdroj: TREND.sk
S takouto potlačou jazdili nové vlaky RegioJetu ešte na jeseň, väčšina je už prefarbená na klasickú žltú. Súpravy majú vyše desať rokov
Späť ku klasickým vagónom?
RegioJet verí, že problém by sa mohol napraviť novým grafikonom, ktorý platí od tejto nedele a zahusťuje spoje v najvyťaženejších hodinách. A teda i keď nové súpravy sú kapacitne menšie, budú jazdiť častejšie.
Napríklad počas rannej špičky budú zastavovať vlaky medzi Kvetoslavovom a Bratislavou každú polhodinu, popoludní rovnako často opačným smerom. „Naši klienti budú môcť cestovať komfortnejšie s dostatkom voľných miest na sedenie,“ uvádza RegioJet aj v tlačovej správe k zmenám.
Ak sa problém s kapacitou vlakov nevyrieši ani po zmene grafikonu, RegioJet chce podľa R. Jančuru rokovať s ministerstvom dopravy aj o používaní klasického vlaku s lokomotívou a šiestimi až ôsmimi vagónmi.
„Takáto súprava by jazdila ráno do Bratislavy, poobede naspäť do Komárna. Kapacita by vďaka tejto zmene vzrástla o približne 500 cestujúcich. Zatiaľ je to iba plán, rozhodovať sa budeme po niekoľkých mesiacoch prevádzky s novým grafikonom,“ hovorí R. Jančura.
Novinkou má byť aj rýchlejšia cesta z bratislavského Nového mesta do Dunajskej Stredy, zo súčasných 49 minút má klesnúť na 38. Naopak do Bratislavy bude z Dunajskej stredy vypravený nový ranný spoj, s príchodom na Hlavnú stanicu už o 5:44.
Odchody vlakov RegioJetu tiež majú viac nadväzovať na rýchliky a medzinárodné linky. Okrem súčasných prípojov v Bratislave do smeru Žilina sa cestujúci dočkajú väčšieho komfortu zo strany opačnej. Odchody vlakov smerom do Komárna budú nadväzovať na príchod súprav z Viedne.
Prečo RegioJet nechce ísť do integrovanej dopravy
RegioJet sa pri spúšťaní systému Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) do projektu nezapojil. To znamená aj to, že v jeho vlakoch naďalej platia výlučne lístky súkromného prepravcu. Spoločnosť vraj má záujem o zapojenie sa, to by sa však museli zmeniť prevádzkové podmienky, ktoré v súčasnosti RegioJet označuje ako nevýhodné.
„Tržby z BID sú delené len podľa kapacity vozidiel. Teda ten, kto má prázdny autobus, vlak či električku, dostane viac a ten, kto má spoje plné, dostane menej. Systém ráta s tým, že všetky spoje jazdia s rovnakou obsadenosťou, ale v praxi to tak nefunguje. Naša obsadenosť je vysoká aj mimo špičky. Z toho dôvodu sa nám do systému vstupovať zatiaľ neoplatí,“ vysvetľuje dôvody R. Jančura.
Na otázku kedy by sa mohol RegioJet pripojiť k ostatným štyrom spoločnostiam (Dopravný podnik Bratislava, Železničná spoločnosť Slovensko, Slovak Lines a Železnice Slovenskej republiky), R. Jančura odpovedať nevedel. „Osobne som sa jednaní nezúčastnil, súčasný stav vyjednávania ani žiadne termíny preto nepoznám.“
Rozhovor s Radimom Jančurom si môžete prečítať už túto sobotu na TREND.sk
Poznámka: Pôvodný nadpis článku bol upravený. Podľa spoločnosti RegioJet vlaky výrobcu Bombardier neboli problémové.