Situácia na poli toaletných papierov z tuzemska a zahraničia sa príliš nelíši od tej s potravinami. Takto znie verdikt spotrebiteľského magazínu dTest, ktorý zmeral kvalitu 17 značiek trojvrstvového neparfumovaného toaletného papiera z českých obchodov a 2 produktov, ktoré pod rovnakými značkami (Lidl/Floralys a Billa/Clever) zohnal v Rakúsku.
„Privátna značka papiera z českého Lidla dopadla o niečo lepšie než z toho rakúskeho. Toaletný papier predávaný pod značkou Billa v Česku však dopadol o poznanie horšie než jeho rakúske dvojča,“ zhrnula výsledky Hana Hoffmannová, šéfredaktorka dTestu.
Podstatný rozdiel medzi toaletnými papiermi pod značkou Clever je viditeľný už z označenia na balení. Česká (a rovnako slovenská) verzia má v porovnaní s rakúskou menej vrstiev, napriek tomu ju však dTest zaradil do porovnania.
„Český Clever Toaletný papier má dve vrstvy a Clever Toaletný papier recyklovaný má len jednu. V Bille u južných susedov je situácia iná. Papiere Clever v rovnakom žltom obale ako v Česku a podobnom fialovom obale kúpite v trojvrstvovom prevedení,“ podotkla H. Hoffmannová.

Zdroj: dTest
Paradoxné je, že za hrubší toaletný papier Clever zaplatíte v Rakúsku menej. Kým česká verzia stojí 84,90 českých korún (3,34 eura), jej rakúske dvojča je o 20,10 českých korún (79 eurocentov) lacnejšie.
Českej verzii sa však podarilo v niečom vyniknúť. Lepšie hodnotenie získala pri testovaní pevnosti a savosti. V skúškach rozpustnosti a praktických skúškach, pri ktorých sa hodnotila hebkosť, príjemnosť na dotyk a odtrhnutie prvého útržku, mala zase navrch rakúska verzia.
Z porovnania toaletného papiera privátnej značky Lidla Floralys vyšla ako víťaz česká verzia, ktorá bodovala pri testovaní rozpustnosti a v praktických skúškach. Rakúskej verzii sa zase darilo viac v hodnotení pevnosti a savosti. Spotrebitelia ocenia aj jej nižšiu cenu. Kým v Rakúsku stojí 71,75 českých korún (2,83 eura), v Česku vychádza o 8,15 českých korún (32 eurocentov) drahšie.

Zdroj: dTest
Ako prebiehalo testovanie?
Toaletné papiere získavali známky v laboratórnej a praktickej časti. Cieľom laboratórnych testov bolo preveriť pevnosť, savosť a rozpustnosť toaletného papiera pod presne danými a rovnakými podmienkami. Do praktických skúšok boli zapojení dobrovoľníci, ktorí testovali bežné používanie papiera v domácom prostredí. Ich úlohou bolo hodnotiť hebkosť, príjemnosť na dotyk, vzhľad, odolnosť proti pretrhnutiu, savosť, súdržnosť vrstiev, trhanie v mieste perforácie a odtrhnutie prvého útržku.
Ako sú na tom ďalšie „toaleťáky"
Zo všetkých testov pevnosti si toaletné papiere odniesli väčšinou veľmi dobré alebo dobré známky. Výnimkou je jedine papier značky Big Soft, ktorý sa v pozdĺžnom a priečnom ťahu trhal najviac.

Zdroj: dTest
To, ako papier saje, má na svedomí technológia výroby, rôzna dĺžka celulózových vlákien alebo použitie recyklovaného papiera, ktorý saje menej. Nasiaknuť vodu trvalo najdlhšie papierom dm/Sanft & Sicher Toilettenpapier Recycling a Lidl/Floralys z Rakúska. Ostatným produktom sa v teste savosti ušli jednotky a dvojky.

Zdroj: dTest
DTest zrážal hodnotenie toaletným papierom, ktoré sa ťažšie rozpúšťali, pretože môžu upchať potrubie. V skúške rozpustnosti prepadla značka papiera Linteo Care & Comfort.

Zdroj: dTest