Európske nebo čaká horúce leto. Francúzski riadiaci letovej prevádzky plánujú štrajk, čo môže byť len predzvesťou väčšieho kolapsu počas dovolenkovej sezóny. Hlavným problémom je rozdrobený, preťažený a personálne poddimenzovaný systém riadenia letovej prevádzky, ktorý je čoraz zraniteľnejší voči výpadkom.

„Každé leto od čias covidu bolo zatiaľ najhorším,“ upozorňuje Paul Reuter, viceprezident Európskej asociácie pilotov (European Cockpit Association) a kapitán Boeingu 737 v luxemburskej spoločnosti Luxair. „Máme obmedzený vzdušný priestor, konečný počet dráh, letiská majú kapacitné limity... každý výpadok naruší celý systém. A presne to zrejme uvidíme aj toto leto.“

Francúzsky štrajk nie je výnimkou – ide len o jeden z viacerých rizikových faktorov, ktoré môžu v najbližších týždňoch ochromiť európsku leteckú dopravu. Upozorňuje na to aj viceprezident pre Európu v Medzinárodnej federácii združení riadiacich letovej prevádzky (IFATCA) Frédéric Deleau. „Takýto štrajk bude mať negatívny vplyv na sieť, to je isté. Vzniká efekt dopravnej zápchy, kedy musíme zadržiavať lietadlá pred letiskami alebo znižovať ich rýchlosť počas letu, aby neprišli priskoro. Až po vyriešení problému sa môže systém znovu rozbehnúť,“ vysvetlil pre Politico.

09.24.2024 Italy, Florence - Tourists crowding at Piazza del Duomo - in front of Florence cathedral
Neprehliadnite

Americkí turisti zaplavujú Európu. Obavy z nadmerného turizmu rastú a s nimi aj ceny

Politici si pritom uvedomujú, že európska letecká infraštruktúra je krehká. Eurokomisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas už v apríli varoval ministrov dopravy: „Minulý rok sme zaznamenali najhoršie meškania v európskej leteckej sieti za posledných 25 rokov. Tento rok to môže byť ešte horšie.“ Upozornil, že počet letov sa v najvyťaženejších dňoch zvýši z 35- na 38-tisíc, pričom poskytovatelia služieb riadenia letovej prevádzky (ANSP) na viacerých miestach stále zápasia s nedostatkom personálu a kapacít.

Riešenie nie je jednoduché. Výcvik nového riadiaceho letovej prevádzky trvá minimálne tri roky. Navyše, licencie sú viazané na konkrétne oblasti – a európske nebo dnes spravuje až 40 rôznych ANSP. Podľa kanadskej spoločnosti CAE, ktorá sa špecializuje na výcvik, bude Európa v najbližšom desaťročí potrebovať až 27-tisíc nových riadiacich – viac než ktorýkoľvek iný región.

Ďalšie dôležité správy

JB 24 Tel Aviv - Izraelský protivzdušný obranný systém páli na zachytenie rakiet počas iránskeho útoku nad Tel Avivom v stredu 18. júna 2025.  FOTO TASR/AP

Israeli air defense system fires to intercept missiles during an Iranian attack over Tel Aviv, Israel, early Wednesday, June 18, 2025. (AP Photo/Leo Correa)
Neprehliadnite

Neviditeľná hrozba, ktorá môže poškodiť leteckú dopravu aj s fatálnym koncom