Tak ako všetky neodolateľné ponuky, aj táto má svoje háčiky. Narodnapokladnica.sk si ku dvom eurám hodnoty mince pripočíta poštovné a balné vo výške 3,95 €. Týchto pamätných mincí dala NBS vyraziť milión kusov a napríklad Eurocoinsshop.eu ich predáva po 2,50 € plus 2,50 € poštovného.
Trochu vysoké poštovné ani mierne zavádzajúci názov zďaleka nie sú najväčšími problémami Národnej pokladnice. Firma je dokonca uvedená v oficiálnom zozname zmluvných partnerov NBS na predaj numizmatického materiálu.
V čom je problém? Zaslaním prvej objednávky kupujúci súhlasí s tým, že mu bude každý mesiac zasielaná trojica ďalších dvojeurových pamätných mincí za podstatne vyššiu cenu - 29,95 € plus poštovné a balné. Koľko mincí vlastne v zasielanej kolekcii bude, to sa ani nedozvie.
Spoločnosť takýto spôsob predaja prezentuje ako výhodu - zákazník má prednostné právo na ďalšie časti z údajne prísne limitovanej emisie. „Obvyklý predajný model je tu obrátený naruby. Tovar chodí bez objednávky a ak chce zákazník len jednu vec, musí dať predajcovi vedieť, že si nič ďalšie nepraje. Neželaný tovar je podľa obchodných podmienok povinný vrátiť na vlastné náklady,” opisuje prax obchodníka vedúci právneho oddelenia časopisu dTest Lukáš Zelený.
Pri objednávke mince za dve eurá kupujúceho v eshope Narodnapokladnica.sk varuje iba podozrivo častý výskyt odkazov na obchodné podmienky. Kto je z bežných, overených eshopov zvyknutý tieto dokumenty nečítať, môže byť nepríjemne prekvapený.
Prvá objednávka sa zvyčajne zasiela na dobierku. Ďalšie už chodia bez platby, s priloženou poštovou poukážkou. Prvú zásielku totiž kupujúci očakáva, preto ju obvykle bez váhania prijme a zaplatí. Navyše cena prvej časti kolekcie býva výrazne nižšia ako cena nasledujúcich zásielok. Ak by neočakávaný tovar prišiel na dobierku, zákazník by jednoducho nezaplatil a zásielka by sa vrátila predajcovi.
Nechcené časti kolekcie mincí je možné vrátiť do 14 dní, ale náklady s tým spojené musí platiť zákazník. Ak aj mince vráti, príde mu varovanie, že počas nasledujúcich 4 týždňov (!) ešte môže dostať ďalšie zásielky, ktoré sú vraj na ceste.
„Podľa obchodných podmienok zákazník uzatvára niekoľko kúpnych zmlúv naraz, a to na každý exemplár samostatne. Predajca sa však neobťažuje upresniť jednotlivé časti kolekcie, uviesť ich celkový počet, ani oboznámiť zákazníka s konečnou cenou celej zbierky. Bez upresnenia predmetu kúpy sa však nedá hovoriť o uzatvorenej kúpnej zmluve. Len ustanoveniami obchodných podmienok nie je možné rozšíriť zmluvu na celú kolekciu,” vysvetľuje L. Zelený.
Podľa neho ide o nevyžiadané plnenie, čo patrí medzi zakázané agresívne obchodné praktiky. Ak sa firma snaží vzbudiť u zákazníka zberateľský záujem, mala by to robiť obvyklou formou - napríklad priložením katalógu celej kolekcie, a nechať na jeho uvážaní, či sa stane zberateľom alebo ostane pri vlastníctve jediného exemplára.
Spracované s využitím tlačovej správy dTestu
Z textu bola dodatočne odstránená informácia, že od zákazníka sa očakáva, aby nechcené mince poslal späť ako cennú zásielku aj s poistením. Toto tvrdenie prevzaté z tlačovej správy dTestu sa týkalo len českého trhu.