Donedávna málo známa čínska automobilka Seres Group zaoberajúca sa najmä výrobou lacných minivanov v cene 30-tisíc jüanov (približne 3 688 eur) prerazila na prémiovom trhu. Za menej než štyri roky sa stala najpredávanejším predajcom luxusných vozidiel v Číne – predbehla aj tradičné značky ako BMW a Mercedes-Benz.

Automobilka uzavrela v roku 2021 partnerstvo s technologickým gigantom Huawei Technologies a spoločne uviedli na trh značku Aito, prémiové elektrické a hybridné SUV. Odvtedy firma zaznamenala raketový rast, informuje Bloomberg. Predaj vozidiel sa za tri roky strojnásobil na približne 427-tisíc kusov v roku 2024 a akcie spoločnosti na burze v Šanghaji vzrástli o 120 percent.

Vlajkový model Aito M9 sa stal v roku 2024 najpredávanejším vozidlom v Číne v kategórii nad 500-tisíc jüanov (61 478,65 eura), hoci bol uvedený na trh až koncom roka 2023. Podľa šanghajskej konzultačnej firmy ThinkerCar dosiahli dodávky tohto SUV približne 151-tisíc kusov.

JB 6 Osaka - Americký prezident Donald Trump (vľavo) a čínsky prezident Si Ťin-pching počas stretnutia v rámci summitu skupiny G20 v Osake na západe Japonska 29. júna 2019. FOTO TASR/AP

President Donald Trump poses for a photo with Chinese President Xi Jinping during a meeting on the sidelines of the G-20 summit in Osaka, Japan, Saturday, June 29, 2019. (AP Photo/Susan Walsh)
Neprehliadnite

Predátorské veľmoci nesmú ovládnuť svet. Prehrať by mali USA aj Čína, no jedna z nich má navrch

Základná verzia modelu M9 sa ako batériové elektrické vozidlo predáva od 509 800 jüanov (62 665,58 eura). Model je vybavený operačným systémom Harmony od Huawei, trojitou obrazovkou na palubnej doske, dvojzónovou chladničkou či náladovým osvetlením interiéru.

„Vlajkové modely Aito menia podobu luxusného automobilového trhu v Číne,“ vyhlásil predseda predstavenstva spoločnosti Seres Zhang Xinghai počas aprílového autosalónu v Šanghaji. „Súčasný úspech Aito je výsledkom uznania trhu a preferencií zákazníkov.“ Ďalším prémiovým modelom značky je menší SUV Aito M8, uvedený začiatkom tohto roka.

Luxusný segment v Číne bol doteraz vnímaný ako posledné útočisko tradičných výrobcov, ktorých sa nástup elektromobilov dotýkal len okrajovo. Predpokladalo sa, že nové značky nedokážu konkurovať zavedeným menám z hľadiska prestíže. Aito dokázalo opak a ukázalo, že spotrebiteľské preferencie v segmente luxusných vozidiel sa menia.

Ďalšie dôležité správy

Rotterdam, Holandsko
Neprehliadnite

Čínske spoločnosti skúpili európske strategické prístavy. Brusel bije na poplach