Lietadlo amerického výrobcu Boeing vyčlenené pre Čínu zamierilo do USA. Vyplýva to z údajov o sledovaní letov Flightradar24. To ukazuje na dôsledky prehlbujúcej sa colnej vojny medzi Pekingom a Washingtonom. Ide o návrat jedného z niekoľkých lietadiel, ktoré čakajú na finálne práce a odovzdanie čínskemu dopravcovi v dokončovacom stredisku v Čou-šane.

O tom, že Boeing sa pripravoval na normálnu prevádzku len niekoľko týždňov predtým, ako americký prezident Donald Trump 2. apríla oznámil zvýšenie ciel pre Čínu, svedčí fakt, že v marci odleteli tri nové lietadlá 737 MAX z Boeingu v Seattli do Čou-šanu. A minulý týždeň podľa údajov Flightradar24 dorazilo ďalšie lietadlo do čínskeho strediska, v ktorom Boeing inštaluje interiéry a maľuje nátery pred odovzdaním zákazníkom.

V piatok však jedno z prvých lietadiel opäť vzlietlo bez odovzdania čínskemu klientovi a zamierilo na americké územie Guam. To je jedna zo zastávok pre lety nad Tichým oceánom, čo naznačuje, že mieri späť do Seattlu. Boeing to odmietol komentovať. Cesta späť do hlavnej továrne Boeingu prichádza v čase, keď sa podnikanie amerického výrobcu lietadiel v Číne ocitlo pod drobnohľadom v rámci colnej vojny medzi oboma krajinami.

Bloomberg News začiatkom tohto týždňa informovala, že Čína nariadila svojim leteckým spoločnostiam, aby neprijímali žiadne ďalšie dodávky od Boeingu v reakcii na rozhodnutie USA uvaliť clá vo výške 145 percent na čínsky tovar.

Zdroje z letectva a kozmického priemyslu však pre agentúru Reuters uviedli, že nevedia o formálnych pokynoch proti prevzatiu lietadiel Boeing. Napriek tomu sa tieto zdroje aj analytici zhodli, že uvalenie recipročných čínskych ciel na americký tovar vo výške 125 percent zablokuje dovoz lietadiel aj bez formálneho zákazu, keďže prudko zdvihne ich ceny.

Colná vojna zasiahla Boeing v čase, keď sa zotavuje z takmer päťročného zmrazenia dodávok lietadiel 737 MAX a z predchádzajúceho kola obchodného napätia medzi USA a Čínou. Boeing v roku 2018 počas prvého pôsobenia Trumpa v Bielom dome a jeho prvého obchodného konfliktu s Čínou otvoril továreň na dokončovacie práce v Čou-šane, významnom nákladnom uzle, ktorý je spolu s neďalekým Ning-po jedným z najrušnejších svetových prístavov.

Hoci Boeing nenasledoval Airbus, pokiaľ ide o montáž kompletných lietadiel v Číne, analytici uviedli, že cieľom strediska v Čou-šane bolo vybudovať si vedúce postavenie na jednom z najväčších svetových trhov leteckej dopravy. Boeing v minulosti dodával štvrtinu svojich lietadiel do Číny, ale po predchádzajúcom obchodnom napätí, bezpečnostnej kríze 737 MAX a vplyve pandémie ochorenia Covid-19 jeho dodávky klesli.

Údaje Boeingu ukazujú 130 nevybavených objednávok pre letecké spoločnosti a prenajímateľov so sídlom v Číne.

Ďalšie dôležité správy

WA 3 Seattle - Lietadlo typu Boeing 737 MAX pristáva počas testovacieho letu v Seattli  v piatok 29. júna 2020. Americké regulačné úrady úspešne ukončili tri dni trvajúce testy lietadla Boeing 737 MAX, ktoré sú nevyhnutné pre opätovné udelenie licencie týmto lietadlám, informovala vo štvrtok 2. júla agentúra AFP.Lietadlá typu Boeing 737 MAX boli v marci roka 2019 vyradené z prevádzky po dvoch tragických haváriách, ktoré nasledovali v krátkom čase po sebe.FOTO TASR/AP 


A Boeing 737 MAX jet head
Neprehliadnite

Čína zakázala aerolíniám prijímať nové lietadlá od amerického Boeingu