Do novej reklamy Lidlu na privátnu značku Freeway Cola sa obul nemecký Rýnsko-vestfálsky inštitút pre ekonomický výskum (Rheinisch-Westfälische Institut für Wirtschaftsforschung), ktorý ju vyhlásil za zavádzajúcu štatistiku mesiaca jún. Podľa inštitútu je reklama Lidlu príkladom, prečo je štatistiky z reklám najlepšie ignorovať.

Reťazec propaguje nápoj sloganom „Nemecko prichádza na chuť! 80 percent si myslí, že Freeway Cola chutí ako značková kola.“ Nie je to však celá pravda. Lidl si z výsledkov degustačného testu odtrhol iba časť, ktorá mu vyhovovala. Vynechanie informácie o tom, z čoho je vypočítaných reklamou uvádzaných osemdesiat percent, nasvedčuje, že išlo o zámer. 

Lidl to vzal na drzovku. Zo 14 percent urobil v reklame osemdesiat

Zdroj: Lidl.de

Degustáciu, ktorá prebiehala „naslepo“, absolvovalo 510 osôb. Medzi vzorkami bola Freeway Cola z Lidlu, Coca Cola, Pepsi Cola, StarDrink Cola, Afri Cola, Bionade Cola, Fritz Cola a regionálne značky coly reťazca Aldi - Topstar a River.

Iba 18 percent degustátorov vyhlásilo, že im Freeway Cola chutí najviac. Zvyšok uprednostnil inú colu – najmä Coca Colu a Pepsi Colu.

To, že Freeway Cola chutí ako značková, potvrdilo síce 80 percent ľudí, no nie zo všetkých degustujúcich, ale z vyššie spomenutej 18-percentnej skupiny. V prepočte ide zhruba o 74 ľudí z 510 degustátorov. Lidl to priznáva iba v internetovej reklame a malými písmenami.

Ak by mal byť reťazec štatisticky presný a objektívny, uviedol by v reklame, že iba 14 percent ľudí tvrdí, že Lidl cola chutí ako značková cola. Ale to už pochopiteľne neznie tak atraktívne.