Cestovanie vlakom sa od polovice marca zmení. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zavádza nový servisný poplatok za lístok. Pri okienku si cestujúci priplatia jedno euro, vo vlaku až tri. Ak sa ale chcú vyhnúť dodatočným výdavkom, zostáva im jediná možnosť – zaplatiť online cez aplikáciu alebo web.
Národný dopravca pre stvr.sk uviedol, že vydávanie lístkov na predajných miestach je finančne náročnejšie, digitálny predaj je naopak efektívnejší. Zdôraznil, že už teraz 45 percent cestujúcich uprednostňuje online nákup.
Ľudia sa voči rozhodnutiu železníc búria a spisujú petíciu. Organizátori varujú, že opatrenie zasiahne najzraniteľnejších – ľudí bez smartfónov, internetu či platobných kariet.
„Nie všetky miesta a dokonca nie všetky vlakové zástavky na Slovensku majú prístup k internetu,“ upozorňujú iniciátori petície. Riešením by mohli byť predajné automaty na staniciach a vo vlakoch.
Kritici upozorňujú na nedostatočnú informovanosť. Vo vlakoch a na staniciach chýbajú plagáty o zmenách, čo znevýhodňuje pravidelných cestujúcich, ktorí nesledujú web ZSSK, ako aj tých so zrakovým, sluchovým či mentálnym postihnutím a sociálne vylúčené komunity.
Ekonomický analytik Ján Košč uznáva efektivitu digitalizácie, ale upozorňuje na praktické prekážky: „Niektoré stanice nemajú pokrytie mobilným signálom, mnohí si tak budú musieť priplácať bez možnosti alternatívy.“ ZSSK v tom problém nevidí. „Cestovný lístok si možno kúpiť aj z pohodlia domova,“ argumentuje.
Zavedenie servisných poplatkov má podporiť digitalizáciu a znížiť náklady. Kým železnice hovoria o napredovaní, pre mnohých Slovákov opatrenie predstavuje skôr prekážku. Úspešnosť digitalizácie však závisí od dostupnosti technológií. Bez sprievodných opatrení, ako sú predajné automaty či rozsiahlejšia informačná kampaň, naráža nový systém na odpor verejnosti.
Ďalšie dôležité správy
