Komfort stojí peniaze (Seriál o zdravotníctve 3.)

Prístup ľudí k zdraviu sa začína meniť v posledných dvoch rokoch, keď sa do legislatívy dostal zákonný nárok na preventívne prehliadky. Raz za dva roky u praktického lekára, raz do roka u zubára a ženy u gynekológa, seniori raz za tri roky u urológa.

A ľudia na preventívky naozaj chodia, potvrdzujú poisťovne. Dôvera vlani za prevenciu zaplatila podstatne viac ako dovtedy a Všeobecná zdravotná eviduje nárast aj v tomto roku.

Čakať alebo platiť

Absolvovať preventívnu prehliadku nemusí byť vôbec príjemné. Človek nikdy nevie, či mu lekár „niečo“ nenájde. Na vyšetrenie pritom treba zväčša čakať v preplnenej čakárni, a ak praktický doktor pošle pacienta k špecialistovi, musí rovnakú tortúru zopakovať pri ďalších dverách.

Kto chce všetky prehliadky absolvovať naraz, potrebuje minimálne jeden deň dovolenky. Prípadne auto, lebo doktori nemusia sídliť v rovnakej budove.

Ďalšia možnosť je – zaplatiť. Buď u konkrétneho lekára, u ktorého sa za prednostné objednanie podľa regiónu platí od sto do päťsto korún. Alebo v preventívnom medicínskom centre, ktoré na jednom mieste zabezpečí prehliadky vrátane tých, ktoré idú nad rámec zákona, ako sú onkológia a kardiológia.

I keď to je už drahšie. Napríklad v Bratislave vyjde celý balík služieb na 10-tisíc korún. Výhodou je komfort. Klient príde ráno o ôsmej a o desiatej odchádza – i cez víkend. Po dvoch týždňoch dostáva detailnú správu o výsledkoch vyšetrení, nasleduje konzultácia a, ak sa nájdu ťažkosti, tak aj ich liečenie.

Preventívne centrá ťažia najmä z príchodu zahraničných investorov zvyknutých, že preplácanie zdravotnej starostlivosti patrí na Západe medzi obľúbené zamestnanecké benefity. Pravda, o zdravie pracovníkov sa čoraz viac starajú i mnohé domáce firmy.

Niektoré podniky zabezpečujú lekárske služby len top manažérom, iné aj ostatným zamestnancom. Napríklad Slovenská sporiteľňa už siedmy rok všetkým pracovníkom hradí prevenciu zameranú na kardio-vaskulárne a onkologické problémy i doplnkové odborné vyšetrenia a operačné zákroky. Nebyť firemných klientov, niektoré centrá by prišli o deväťdesiat percent pacientov.

Rozpustné skrutky

Komfort stojí peniaze (Seriál o zdravotníctve 3.)

Záujem o rýchle, komfortné a proklientske služby sa týka nielen preventívnych vyšetrení, ale tiež viac či menej komplikovaných lekárskych zákrokov. Preto po celom Slovensku, no najmä v Bratislave vznikajú privátne gynekologické kliniky, zariadenia na plastickú chirurgiu a dermatológiu či jednodňové chirurgické centrá. V nich sa možno vyhnúť nekonečným a často netransparentným poradovníkom, prijať rozhodnutie o priebehu a spôsobe vykonania operácie.

V bežnej nemocnici napríklad o tom, aké skrutky alebo umelý bedrový kĺb pacient dostane, oficiálne rozhoduje lekár a schvaľuje to poisťovňa. A keďže poisťovne majú obmedzené zdroje, do preplácania drahšieho materiálu sa veľmi nehrnú.

Hoci vylúčené to nie je. Súkromné kliniky, v ktorých sa pacient na operácii finančne podieľa – legálne, lebo platiť môže i v štátnej, a nielen formou úplatku –, používajú kvalitnejšiu anestéziu a také fajnovosti, ako sú napríklad rozpustné skrutky.

V súkromných pracoviskách jednodňovej zdravotnej starostlivosti si pacienti dlhé roky hradili všetko. Od klimatizovanej izby, cez zákrok lekára po nadštandardný materiál. Bežné operácie vyšli na 15- až 20-tisíc korún.

V posledných dvoch rokoch túto skupinu poskytovateľov objavujú zdravotné poisťovne. Ich doplatky stlačili ceny približne na polovicu. A príspevok od poisťovne môže pacient dostať, aj keď s ňou klinika nemá zmluvu.

Napríklad Dôvera hradí zákrok do výšky sedemdesiat percent, vlani vyhovela väčšine z takmer 90 žiadostí. Starostlivosť u nezmluvných doktorov čiastočne kompenzujú i ostatné poisťovne vrátane Všeobecnej zdravotnej. Nárast pacientov podporený peniazmi z poisťovní spôsobil, že na niektorých klinikách vedú niekoľkotýždňový poradovník.

Šetria

Teoreticky by mala platiť priama úmera medzi ochotou platiť a kúpnou silou v regióne. Prax je zložitejšia.

Napríklad Levoča nepatrí medzi veľké aglomerácie. V miestnej nemocnici idú na odbyt nadštandardné izby za tristo korún na noc, s taxou polovičnou oproti veľkým nemocniciam.

Komfort stojí peniaze (Seriál o zdravotníctve 3.)

No pacientom plne platené výkony mimo povinného poistenia, napríklad odstránenie materského znamienka, vyšetrenie na žltačku či psychotesty, nelákajú. Riaditeľ Marián Papcún dúfa, že väčší ohlas vyvolajú nadštandardné preventívne prehliadky. V prvom kole ich chce ponúkať firmám.

Platby v hotovosti nie sú tradíciou ani vo väčšej a ekonomicky silnejšej Banskej Bystrici. Obyvatelia stredoslovenskej metropoly si radšej vybavia ošetrenie zadarmo. Ak sú ochotní platiť, tak iba ak za prednostné vyšetrenie či objednanie na konkrétny termín.

Aspoň podľa jedenásťročných skúseností miestnej privátnej polikliniky Novamed. Majiteľa Petra Finďa to neprekvapuje. Hovorí, že i v zahraničí existujú lokality, kde ľudia síce peniaze majú, no šetria.

Dvojročnú skúsenosť s ochotou investovať do zdravia má Union poisťovňa. Ako zatiaľ jediná na Slovensku ponúka individuálne zdravotné poistenie.

Kryje prevenciu nad rámec zákona, objednanie na konkrétny termín, kompenzáciu za hospitalizáciu, nadštandardnú izbu v nemocnici i finančný limit, ktorý možno použiť na preplatenie služieb u zubára či v optike.

Z poistky sa nedá hradiť napríklad spoplatnený výber operatéra či opatrovateľská služba. Poistenie vyjde ročne od dvetisíc do sedemtisíc korún. „Zo začiatku išiel predaj tohto produktu ťažšie, ľudia neboli zvyknutí platiť si poistenie. Rozbehlo sa to tento rok,“ konštatuje členka Predstavenstva Unionu Elena Májeková.

Poisťovňa sa zatiaľ dopracovala k dvom tisíckam klientov. Toho typického opisuje ako člena mladej a strednej generácie, zamestnaného, hlavne z väčších miest.

Bez záruky

Na druhej strane, peniaze automaticky neznamenajú vyššiu kvalitu. V štátnych nemocniciach a nenápadných ošumelých neštátnych ambulanciách sa neraz končia i prípady, s ktorými si privátne centrá nevedia rady.

Nejeden súkromný zubár musel opravovať robotu kolegu s desaťnásobne vyššími cenami. Hoci to platí aj naopak.

Komfort stojí peniaze (Seriál o zdravotníctve 3.)

„Našou prvou pacientkou bola žena s extrémnou nadváhou, ktorú nik nechcel operovať. Štandardného pacienta sme dostali až po dvoch rokoch, dovtedy chodili najmä ľudia s rôznymi komplikáciami,“ hovorí majiteľka bratislavského Centra mikrochirurgie oka Eva Vidová.

I v privátnom centre sa stane, že lekár je vyťažený a treba na vyšetrenie pár týždňov čakať. Problém sa môže objaviť pri komplikovaných zákrokoch, ktoré centrá objednávajú v nemocnici, lebo nemajú prístroje. Nie vždy ho zabezpečia s rovnakým komfortom.

Prax ukazuje, že proklientsky prístup chýba niekedy aj u súkromníkov, hoci má byť ich silnou stránkou. Jeden pacient pre TREND opísal skúsenosť z bratislavského centra, kde sa lekárka s recepčnou v jeho prítomnosti vadila, prečo pacienta objednala, keď chce ísť na obed.

Následná konzultácia trvala tri minúty, po ktorých doktorka skonštatovala, že pacient je v poriadku. Na námietku klienta, že sa jednoducho necíti dobre, ho narýchlo popočúvala fonendoskopom a poslala domov. Na druhý deň mu musel jeho obvodný lekár urobiť odber krvi a nasadiť antibiotiká.

Hoci záujem o služby privátnych centier stúpa, objavujú sa aj nespokojní pacienti. A občas sa stanú aj tragické prípady. Bratislavské centrum Medius prišlo o licenciu – pre smrť pacientky počas operácie.

Ilustračné foto – Ivan Fleischer