Niektorí predajcovia oblečenia na Facebooku o sebe tvrdia, že predaj tovaru iba sprostredkúvajú zo zahraničných eshopov či aukčných portálov, a preto u nich neplatia tie isté pravidlá ako pri bežnom nákupe cez internet. Spotrebiteľský časopis dTest upozornil, že ide len o schovávačku, ktorej cieľom je vyhnúť sa zákonným povinnostiam vyplývajúcim z internetového predaja.
Týka sa to predovšetkým informačných povinností pred objednávkou a v jej priebehu, ako aj prijímania a vybavovania reklamácií v záručnej lehote.
Predajcovia oblečenia, vrátane tých, ktorí sa vyhlasujú za údajných sprostredkovateľov, nemôžu zákazníkovi odoprieť 14-dňovú lehotu, počas ktorej má právo tovar bez uvedenia dôvodu vrátiť a žiadať preplatenie kúpnej ceny vrátane poštovného uhradeného pri objednávke tovaru.
„Odopretie tohto práva je v rozpore so zákonom a vrátenie peňazí je súdne vymožiteľné,“ upozorňuje vedúci právneho oddelenia dTestu Lukáš Zelený.
Predaj tovaru na Facebooku sa nijako neodlišuje od bežných internetových obchodov. Pravidlá vyplývajúce zo zákona o ochrane spotrebiteľa platia pre všetky eshopy bez ohľadu na to, odkiaľ a ako tovar získavajú.
Ak sa chcete vyhnúť nepríjemnostiam, naštudujte si najskôr údaje uvedené na facebookovej stránke v časti Informácie. Predajcu, ktorý sa vydáva za sprostredkovateľa, nahláste Slovenskej obchodnej inšpekcii. Za falošnú pretvárku mu hrozí nemalá pokuta.